Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspis i hus på plintgrund?  (läst 3156 gånger)

ylvalill

  • Inlägg: 3
    • Uppland
Vedspis i hus på plintgrund?
« skrivet: 17 jan-18 kl 20:59 »
Kanske omöjligt att svara på,  men någon kanske kan gissa i alla fall...
Jag håller på att köpa en fd sommarstuga från 60-talet som  byggts om / till och används som permanentboende de senaste 15 åren. Det finns en kamin med tillhörande plåtskorsten men ingen vedspis. Tror ni att det finns någon möjlighet att installera en nu?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-18 kl 21:04 »
Säkert inga problem men du kanske måste förstärka golvet lite. Gärna en extra plint rakt under där spisen skall stå om det inte råkar vara en just där.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #2 skrivet: 17 jan-18 kl 21:09 »
Allra bäst och lämpligast svar lär du få ifrån ortens skorstensfejarmästare. Sen blir det ju ändå denne som ska besiktiga en eventuell installation, och då är denne redan insatt i ärendet om han/hon får inblick och kan ge goda råd redan från start.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ylvalill

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #3 skrivet: 17 jan-18 kl 21:16 »
Allra bäst och lämpligast svar lär du få ifrån ortens skorstensfejarmästare. Sen blir det ju ändå denne som ska besiktiga en eventuell installation, och då är denne redan insatt i ärendet om han/hon får inblick och kan ge goda råd redan från start.
Misstänker också det, men sådana här funderingar dyker ju framför allt upp på kvälls- och nattetid

Postat med Alternativ.nu´s app


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #4 skrivet: 17 jan-18 kl 22:08 »
Fejarmästarens stora kunskap ligger i brandfrågor, funktionsfrågor hos eldstad och rökgång samt miljöfrågor. Hållfasthet i golv är inte deras grej. Som Svart Får skriver behöver du nog förstärka golvet på något sätt. Plint som föreslaget gissar jag är bra, kanske behöver du ett par balkar också, det beror nog lite på hur du tänker dig installationen.


Hos mig vägde spisen 190 kg, sen var det två murar av Leca som jag inte alls vet vad de väger men jag gissar runt 50 kg styck och så står spisen på en murad platta av Leca och puts, kanske ytterligare 100 kg (bara gissning). Men med mina gissningar hamnar vi på 400 kg och ett sommarstugegolv är nog inte tänkt att bära den lasten under lång tid. Så tillkommer skorsten som kan väga från dryga 100 kg till flera ton beroende på vad du tänkt dig.


Jag har för mig att kommunen har nån tjänsteman som håller koll på bärigheter och sånt vid nybyggnad. Kanske kan du få något gratistips där? Annars är det väl till att överdimensionera för att vara på säkra sidan.


Det kan bli riktigt dyrt också, beroende på val av komponenter.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #5 skrivet: 17 jan-18 kl 22:16 »
Såga hål i golvet och gjut en liten platta på marken och sedan murar du upp genom golvet och ställer spisen på det.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #6 skrivet: 17 jan-18 kl 22:18 »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #7 skrivet: 18 jan-18 kl 07:49 »
Frågan är ju också om rökgången fungerar att koppla in ytterligare en eldstad till?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #8 skrivet: 18 jan-18 kl 08:00 »
Frågan är ju också om rökgången fungerar att koppla in ytterligare en eldstad till?

Vad jag vet får det bara vara en eldstad per rökgång, men det är väll bara att sätta dit ett till skorstensrör.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #9 skrivet: 18 jan-18 kl 13:38 »
Vad jag vet får det bara vara en eldstad per rökgång, men det är väll bara att sätta dit ett till skorstensrör.
Nya regler, numera kan det gå bra att ha mer än en eldstad per rökkanal. Jag minns inte detaljerna men det kan vara värt att läsa in sig på reglerna. Om man väljer en av de gamla vedspisarna som kanske väger 50kg snarare än Torpjenses 190kg spis så kräver det inte så mycket förstärkning av golvet. Klart man måste ha någon eldfast sockel och värmeskydd men leca väger inte speciellt mycket. Jag skulle tro man kan klara hela installationen på 100kg.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #10 skrivet: 18 jan-18 kl 23:28 »
Även om det kan vara tillåtet att låta flera eldstäder dela på en rökkanal nuförtiden, så är det inte alls säkert att det är lämpligt och tillrådligt. Det är ju inte säkert i det här fallet att man vill ha vedspisen på samma plats som den befintliga kaminen heller.

Plåtskorstenar brukar ha begränsad livslängd och är mest tänkta för eldstäder som inte används så flitigt - sommarstugor, gäststugor mm. Har den redan använts flitigt i 15 år så är frågan om inte den snart har gjort sitt och ändå bör bytas ut.
Planerar man för hård och flitig eldning i många år så ska man nog sikta på en murad skorsten (eller någon slags monteringsfärdig blockskorsten, t ex Isokern), även om det kostar pengar och/eller arbete att få dit den.

Jag skulle tro att de flesta äldre vedspisar väger mellan 75 och 250 kg.  Små inmurningsspisar kan vara ganska lätta, de allra tyngsta är golvmodeller med mycket och tjockt gjutjärn. Lite modernare golvmodeller som har mycket pressad plåt och tunnare gjutjärn (t ex Husqvarna 3027) ligger nog oftast under 150 kg.

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #11 skrivet: 20 jan-18 kl 22:57 »
Vill du göra en ordentlig lösning så skulle jag utan tvekan ha gjutit en liten platta. Det är inte så jobbigt, men det är ju ett jobb som helst utförs under det varmare halvåret.

En plåtskorsten och kamin borde golvet klara att bära upp om du sätter extra plint under, men det känns inte rätt i själen, och du lär ju kolla att golvet känns hyggligt rejält.

ylvalill

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Vedspis i hus på plintgrund?
« Svar #12 skrivet: 25 jan-18 kl 22:50 »
Även om det kan vara tillåtet att låta flera eldstäder dela på en rökkanal nuförtiden, så är det inte alls säkert att det är lämpligt och tillrådligt. Det är ju inte säkert i det här fallet att man vill ha vedspisen på samma plats som den befintliga kaminen heller.

Plåtskorstenar brukar ha begränsad livslängd och är mest tänkta för eldstäder som inte används så flitigt - sommarstugor, gäststugor mm. Har den redan använts flitigt i 15 år så är frågan om inte den snart har gjort sitt och ändå bör bytas ut.
Planerar man för hård och flitig eldning i många år så ska man nog sikta på en murad skorsten (eller någon slags monteringsfärdig blockskorsten, t ex Isokern), även om det kostar pengar och/eller arbete att få dit den.

Jag skulle tro att de flesta äldre vedspisar väger mellan 75 och 250 kg.  Små inmurningsspisar kan vara ganska lätta, de allra tyngsta är golvmodeller med mycket och tjockt gjutjärn. Lite modernare golvmodeller som har mycket pressad plåt och tunnare gjutjärn (t ex Husqvarna 3027) ligger nog oftast under 150 kg.
Det är just en Husqvarna 3027 jag vill ha så det låter ju lovande.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser