Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avvänjning av kalvar?  (läst 3447 gånger)

puck

  • Inlägg: 113
    • Uppland
Avvänjning av kalvar?
« skrivet: 20 maj-08 kl 22:05 »
Hur gör man bäst när man skiljer kor och kalvar åt, under betesgång? Vårt stängsel är fårnät med överliggande eltråd. Om vi flyttar över kalvarna i en annan hage, kommer korna att springa igenom (kalvarna klarar det nog inte)? Är det bättre att de kan nosa på varandra genom nätet, eller ska de vara utom hörhåll (det blir svårt...) från varandra?

Har ni några bra tips? Bör man kanske ta in kalvarna ett tag?
« Senast ändrad: 20 maj-08 kl 22:07 av puck »

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Avvänjning av kalvar?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-08 kl 22:18 »
Jag skulle binda upp hela gänget. Min kalv har klättrat över en mellanvägg i spiltan och kon bröt sig ur en fålla gjort av 5 nötgrindar. Ett tidigare försök med fårgrinder resulterade i skrot. 6 veckor efter att jag hadde gett upp avväjningen så sa kon själv ifrån och lät inte kalven amma längre. Nu är detta snart 3 månader sedan och nu borde det väl komma en ny kalv snart.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

marie_c

  • Inlägg: 101
    • Värmland
SV: Avvänjning av kalvar?
« Svar #2 skrivet: 23 maj-08 kl 08:11 »
Jag hade tagit in dom, bara dom får "skrika av sig" några dagar brukar det bli lungt sen.
Nu med egna kor!

puck

  • Inlägg: 113
    • Uppland
SV: Avvänjning av kalvar?
« Svar #3 skrivet: 23 maj-08 kl 08:26 »
Jag hade tagit in dom, bara dom får "skrika av sig" några dagar brukar det bli lungt sen.

Och med "dom" menar du kalvarna, eller allihop?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Avvänjning av kalvar?
« Svar #4 skrivet: 23 maj-08 kl 12:04 »
För grannas örons skull o dina nervers skull så är de enklare att ta in både korna o kalvarna...

annars så kan man ju ta in allihop o sen stänga in kalvarna o sen släppa ut korna igen... men då gäller de att ha en hage precis utanför... annars lär de bryta sig ut o springa hem o stå o råma utaför lagårn...
Nu kommer de också att stå o råma men precis vid lagårn... o kalvarna svarar innomhus..
Har man allihop inne så kan man samtidigt ge dem bara lite halm o torrt hö inget kraftfoder eller bra bete.. så sinar korna  ner fortare...
Man har ocks bättre koll på juvret om någon skulle få mastit...

beroende på ras så tan de olika lång tid innan korna är helt ner sinade...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

marie_c

  • Inlägg: 101
    • Värmland
SV: Avvänjning av kalvar?
« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 18:58 »
Grimskogen gav ett bra svar! :)
Nu med egna kor!

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Avvänjning av kalvar?
« Svar #6 skrivet: 05 nov-17 kl 10:35 »
Gammal tråd, men passar på att undra hur länge ko och kalv behöver hållas ifrån varandra innan ihopsläpp igen? Vet inte om jag törs prova innan sinperioden är slut och kon kalvar på nytt...
Självhushåll till nytta och nöje

 

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Avvänjning av kalvar?
« Svar #7 skrivet: 04 jan-18 kl 22:06 »
Hej!

Forskning visar att det bästa för kalven är att den får gå kvar i sin vanliga hage- kon flyttas till hage som ligger precis intill.

Näst bäst att kalven får stanna i sin vanliga hage och kon flyttas utom syn o hörhåll.

Sämst är att kalven flyttas till en ny hage med kon inom hörbart håll

Jag har tillämpat det första alternativet i många år- det råmas nåt alldeles för....skräckligt i 1-2 dygn- mest på morgon och kväll.

Jag har ett tretrådigt elstängsel mellan ko o kalvhage. Mina kor respekterar staketen- har dock ALLTID ståltråd o inte rep- väljer bra isolatorer- är noga med jordning- har ett aggregat som visar om jordfel.

MVH/ Bo





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 12 användare (2 dolda)
xaelanar, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern, ärt, Be, per.martinsson, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser