Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämning brahmakycklingar  (läst 1203 gånger)

Jenny Ludwig

  • Inlägg: 3
Könsbestämning brahmakycklingar
« skrivet: 07 aug-17 kl 17:09 »
Hej
Skulle behöva hjälp att könsbestämma dessa kycklingar! Någon som kan?
Mvh Jenny

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Könsbestämning brahmakycklingar
« Svar #1 skrivet: 07 aug-17 kl 18:14 »
Färg ifall de är färgrena?  Ålder?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jenny Ludwig

  • Inlägg: 3
SV: Könsbestämning brahmakycklingar
« Svar #2 skrivet: 07 aug-17 kl 21:08 »
De är ca 10 veckor, vet ej om de är färgrena...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Könsbestämning brahmakycklingar
« Svar #3 skrivet: 07 aug-17 kl 21:52 »
I vissa färger kan man i den åldern  avgöra kön.  T.ex guld svartbandad som är en vanlig färg på brahma. Men på t.ex. gul columbia är svårt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jenny Ludwig

  • Inlägg: 3
SV: Könsbestämning brahmakycklingar
« Svar #4 skrivet: 08 aug-17 kl 11:51 »
Tack! Får nog ge mig till tåls lite då 😊 Pappan är iallafall gul columbia

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Könsbestämning brahmakycklingar
« Svar #5 skrivet: 08 aug-17 kl 13:59 »
Ett tips är att ta bättre bilder om du vill ha hjälp då de är lite äldre. En lite suddig bild bakifrån på alla tre samtidigt är väldigt svår att använda för könsbestämning.
Genbank för Gotlandshöns

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Könsbestämning brahmakycklingar
« Svar #6 skrivet: 08 aug-17 kl 20:54 »
Jag lånar tråden lite, för här är en sak jag som nybliven hönsägare undrat över. Vad menar man egentligen med begreppet "färgren"? Att färgen på det enskilda djuret är "ren" enligt rasstandard, eller att båda föräldrarna har samma färg? Och isf, hur många generationer bakåt ska ha denna färg för att "färgren" ska gälla?

Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Könsbestämning brahmakycklingar
« Svar #7 skrivet: 08 aug-17 kl 21:48 »
Färgren innebär att djuret har den genetiken som gör att avkomman blir  av förutsägbar,  standardenlig  färg. Vissa färger kan korsas,  t.ex. blå  med svart, då blir det 50 % blått och 50% svart,  båda färgrena. Men svart eller blått med gult eller någon brun nyans ger icke-korrekta färger, om inte i första så i andra generationen. En höna i den sistnämnda korsningen kan SE helt svart  eller blå ut, men är inte färgren, då hon även kan få felfärgad avkomma.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Könsbestämning brahmakycklingar
« Svar #8 skrivet: 09 aug-17 kl 09:08 »
Ok, då är jag med. Inte riktigt som färggenetiken på hundar då. Men det är intressant det där. Tack!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser