Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höstklippning  (läst 2111 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Höstklippning
« skrivet: 24 maj-17 kl 20:55 »
Jag undrar hur det funkar med höstklippning. De lamm som föds nu under våren, har deras ull blivit lång nog att klippa i höst?  Måste man stalla in sina får om man väljer att klippa på hösten? Kan man inte klippa tidigt så pälsen hinner växa ut tillräckligt innan vintern? Jag vill ju åt den där första lammullen liksom.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Höstklippning
« Svar #1 skrivet: 24 maj-17 kl 21:39 »
Lång nog? Mina lamm har haft så lång ull att inga spinnerier vill ta emot ullen. De har fötts i mars och klipps i september och då är ullen redan 25-30 cm lång.
Spinnerierna säger att man måste klippa fåren oftare, men jag har inte tid att klippa dem mitt i sommaren.


Däremot har jämtlandsfår väldigt kort ull och jag gissar att ullen blir kort hos dessa får om lammen föds på våren och klipps till hösten. För att kunna spinna ull måste de vara en viss längd och när jag besökte spinneriet sa de att de fick jämtlandsull som är för kort för de klippte lammen för tidigt.


Nej, man behöver inte stalla in fåren. Mina får klipps vår och höst och jag stallar inte in dem utan de är ute året runt med tillgång till öppen ladugård. I vintras låg de ute hela vintern förutom de dagar det var -25 grader, då såg jag inte till dem alls.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser