Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kasta inte ullen.  (läst 2566 gånger)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Kasta inte ullen.
« skrivet: 15 apr-17 kl 10:23 »
Titta här vad man kan göra av den. Tror att många skulle vilja köpa om det fanns. Skulle kunna bli en extra inkomst för fårägare. Fjädrar  är ju inte bra, för djuren behandlas illa, och detta är ju mycket snyggare. Vill haaaaa  :-* http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/inga-fjadrar-i-pask

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kasta inte ullen.
« Svar #1 skrivet: 15 apr-17 kl 13:03 »
Hur är bollarna gjorda egentligen? Är de tovade förstår jag inte hur man sätter fast dem på riset. Eller är de bara rullade av en ulltuss och sen trär man på dem?

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Kasta inte ullen.
« Svar #2 skrivet: 15 apr-17 kl 14:01 »
Vi har sålt väldigt mycket ull till påskris i år. Man kan göra på olika vis, men t.ex i Växjö har man limmat fast ullbollarna. En del drar ut tussar till band och knyter fast dem, andra sätter ståltråd i.
Vanligast är att bara linda fast ullen runt kvisten och gnugga till den lite, jag tycker det fungerar helt ok även utomhus. Vi har fått massor med bilder på fina påskris i olika varianter, jättekul!
Svensk ull är äntligen på frammarsch nu, tror dock att fårägare här på Alternativ alltid varit duktiga på att ta rätt på ullen.

/Martina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 6 användare
xaelanar, Be, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser