Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur organisera fårflocken  (läst 2109 gånger)

trollkotte

  • Inlägg: 7
    • -
Hur organisera fårflocken
« skrivet: 11 apr-17 kl 13:30 »
Hejsan, vi är ganska nybörjare på får och stöter på nya små problem.

Vi har en hobbyflock med fyra tackor och en bagge som vi haft drygt ett år. Tre av tackorna har fått två lamm var så totalt 4 tacklamm och 2 bagglamm. Vi funderade på att ha kvar tacklammen, men nu till funderingen.. Hur gör ni andra med hobbybesättningar? Om vi har kvar tacklammen så måste vi dela upp och ha två grupper över vintern om vi ska ha samma bagge kvar. Eller byter ni andra bagge om ni spar tacklamm?

Vi har ca 1-1,5 hektar mark som vi kan nyttja för tillfället, alltså inte jättemycket. Vi har tre olika hagar och ska stängsla en ny inom närmsta dagarna.

Mvh


Postat med Alternativ.nu´s app

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur organisera fårflocken
« Svar #1 skrivet: 11 apr-17 kl 13:41 »
 Jag brukar ha två baggar, men jag har lite fler tackor än vad du har. Om 1-1,5 ha inkluderar vinterhage så kan det vara på gränsen till fem får beroende på vad det är för mark och hur mycket bete den ger. Du behöver också spara en ren hage till lammen varje år med tanke på eventuella parasiter.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur organisera fårflocken
« Svar #2 skrivet: 11 apr-17 kl 13:45 »
Låter ungefär som mitt fårbonderi.

Ska ni ha 8 tackor? det ger ju en ganska stor flock om alla ska lamma nästa år igen...på en liten yta.

Jag själv hade nog fyllt frysen eller plånboken..

Att dela upp över vintern går ju men det verkar ju osmidigt om ni inte bara tänkte att betäcka dom med "första generationens inavel" och slakta dessa.

Jag har tre gammeltackor och funderar på att spara ett tacklamm från årets lammning men då åker baggen och en ny får införskaffas till hösten.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur organisera fårflocken
« Svar #3 skrivet: 11 apr-17 kl 14:32 »
Första året med får fick jag några tacklamm som jag från september hade i egen hage. Sedan fick pappa bagge flytta till de äldsta tackorna som han inte är släkt med, och betäcka dem. Sen när det var klart med betäckning fick han flytta till den tredje hagen där bagglammen gick, och tacklammen fick flytta till sina betäckta morsor. Jag betäcker ändå inte tacklamm så att ha samma bagge de två första åren är inga problem.

Eftersom jag har mycket mark, så jag kan ha 3 hagar med 3-4 får i varje hage.


trollkotte

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Hur organisera fårflocken
« Svar #4 skrivet: 18 apr-17 kl 10:10 »
Tack för alla svar! Vi ska fundera lite.. Kanske att vi gör oss av med/byter bagge, han börjat bli lite jobbig i hagen både mot oss och tackorna.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser