Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nöt/hästskär till får?  (läst 3264 gånger)

Jenny_W

  • Inlägg: 10
    • Uppland
Nöt/hästskär till får?
« skrivet: 31 okt-16 kl 07:46 »
Varför verkar det inte gå att använda nöt-/hästskär till fåren? Vad händer om man gör det? Letat som en tok men hittar ingen bra info. Surar lite eftersom det inte verkar gå att få tag i fårskär till min klippare som använts till häst. /Jenny

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Nöt/hästskär till får?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-16 kl 08:44 »
Det går att använda annat än fårskär till fåren, men du lär inte klippa ett får på ett par minuter. Mitt första får klippte jag med min trimmer för människohår ;D Det tog tid...


javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nöt/hästskär till får?
« Svar #2 skrivet: 01 nov-16 kl 23:43 »
Jag har en klippmaskin med hästskär. När jag försökte klippa får med det skar motorn. Tror det blev för tätt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Nöt/hästskär till får?
« Svar #3 skrivet: 02 nov-16 kl 00:15 »
Motorn skär inte av att klippdelen får problem med tunt eller grovt hår, det kanske var för mycket korta hästhår inne i motordelen ;)

Med vassa skär så klipper hästskären bra men då klipparen inte är formad för att komma under ulltäcket så tar den emot. Dessutom så har kammen/skäret på en fårsax utformats för att klippa mycket på kort tid i ett hår som inte viker undan eftersom det hålls uppe av att ullen sitter ihop. Därför de få och långa tänderna på en fårkam. Man kan klippa en häst med sådana också, men den blir randig ;D

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Nöt/hästskär till får?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-16 kl 09:56 »
Om det inte var motorn som skar så var det någon säkring som gick. Inga hästhår i motorn. Hade bara klippt några hästhalsar med den. Skären liksom låste sig i den hopfiltade ullen. Eftersom klippmaskinen bara var några månader gammal så gick det på garantin.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Nöt/hästskär till får?
« Svar #5 skrivet: 01 maj-17 kl 22:59 »
Jag har ett sk. får huvud till min klippmaskin som jag med fördel använt till riktigt tjockpälsad schettis med klipper inte fåren själv utan leker bort till ett proffs trots att jag endast har 3 får. Men det är det värt 400kr och knappt en timmes arbete. Själ tar det flera timmar för mig.

Postat med Alternativ.nu´s app


SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Nöt/hästskär till får?
« Svar #6 skrivet: 01 maj-17 kl 23:01 »


Jag har ett sk. får huvud till min klippmaskin som jag med fördel använt till riktigt tjockpälsad schettis med klipper inte fåren själv utan lejer bort till ett proffs trots att jag endast har 3 får. Men det är det värt 400kr och knappt en timmes arbete. Själ tar det flera timmar för mig.

Postat med Alternativ.nu´s app




Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser