Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge bort/sälja ull?  (läst 3663 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Ge bort/sälja ull?
« skrivet: 11 okt-16 kl 07:50 »
Jag har gutefår och klipper dem en gång om året innan lamning.
Jag tycker att det är synd att slänga ullen om någon skulle kunna ha användning av den och tänkte att nästa gång jag klipper dem ska jag se om jag hittar någon som vill ha den.

Hur användbar är gutefårens ull?
Hur viktigt är det att ullen är ren när man klipper dem? Mina får går i lösdrift och på våren har de både lite spån, pinnar, löv och halm i ullen. Kan man använda den ändå eller är den förstörd av skräpet?
Gör det något om ullen är tovig?

Ska man skänka den eller kan man till och med ta lite betalt för den? Vad är lagom pris i så fall?

Om det inte går att använda vår-ullen så funderar jag på att även klippa dem tidig höst också när de är renare i ullen och sälja ullen motsvarande klippkostnaden. Vad tror ni om det?


javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ge bort/sälja ull?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-16 kl 10:29 »
Skräpig vårull är det inte många som vill ha. Det finns ett ställe som samlar in ull för att göra plädar av och man får ett par kronor för det man lämnar. För min del täcker det inte klippkostnaden, men bättre än att kasta. 

http://www.toarp.se/toarp-ullen/vara-ullstationer/
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ge bort/sälja ull?
« Svar #2 skrivet: 11 okt-16 kl 15:22 »
Skitig ull kan man lägga på gångarna i trädgårdslandet.

Fin ull kan man lämna in på spinneri...för att få eget garn eller bara sälja.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Sian

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Ge bort/sälja ull?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-16 kl 03:16 »
Hej 09,
Min skriftliga svenska är fruktansvärt - ledsen om det är meningslöst .

Jag behöver kanske 100 kg råull att isolera väggarna av mina lador innan vintern börjar. Har du din ull? Jag bor 50kms norr om Stockholm, där bor du?

Du kan skriva till mig på min e-post om du vill.

Sian

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Ge bort/sälja ull?
« Svar #4 skrivet: 09 jan-17 kl 15:42 »
Hej 09 ,
Vissa urfolk lägger Ullen på ett underlag såsom nåt skynke på Marken och piskar Ullen med käppar-pinnar som är cirka 1 meter långa och då försvinner skräp ifrån Ullen och det blir lättare att rensa ut skräpet

petrusoledal

  • Inlägg: 0
    • Värmland
SV: Ge bort/sälja ull?
« Svar #5 skrivet: 22 jul-19 kl 19:02 »
Hej! Nu det är tre år senare... Men, kanske du fortfarande leter efter en lösning för din ull? Vi är elever som skulle älskar att ta hand om den för dig om du tänkte kasta! Vi gillar att tova mycket, och gå på en folkhögskola i Dalarna var det finns många andra elever som skulle var jätte tacksamma att få tag i billig/gratis virke som skulle ändå kastas.

Var i Sverige bo du?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 2 användare
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser