Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar på får  (läst 3067 gånger)

Randiga ben

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
Funderingar på får
« skrivet: 21 sep-16 kl 16:15 »
Vi funderar på att skaffa får. I första hand som naturvårdare, vi har drygt tre hektar mark, omväxlande allt från berg till gammal vall, som vi vill ha betat. Hur många får behöver man/kan man ha på den ytan? Vi har ytterligare tre hektar att ta till om det behövs. Men i första hand är det dessa tre hektar som måste betas. Är det lämpligt att dela upp ytan i fyra olika hagar för att alternera mellan?

Tanken är att vi vill ha djuren på lösdrift hela vintern. Sjukbox ordnar vi inne i befintlig ladugård, men i hagen behöver vi givetvis ett vindskydd. Räcker tre väggar och tak, med en massa halm på golvet? Hur stort behöver huset vara per får eller för fem-sex får (som jag gissar att det kan handla om som mest)?

Kan man ha får och getter tillsammans? Fungerar det att ha tre får och två getter? Eller måste man ha en "flock" av vardera djurslag? Kan man ha en flock med exempelvis fem tackor eller måste man ha en bagge?

Hur mycket grovfoder respektive kraftfoder ska man räkna med att cirka fem år behöver under vintern? Vi bor i Bohuslän och har därmed ganska lång betessäsong. Går det lika bra med ensilage som hö, förutsatt att man hittar småbalar? Är det ren havre som gäller utöver grovfoder?

Hur mycket skötsel ska vi räkna med att de behöver förutom daglig tillsyn och påfyllnad av mat o vatten?

Jag har hört att får generellt drar till sig mindre flugor än kor, stämmer det?

Som ni förstår, vi har många frågor. Men hoppas på att kunna skaffa våra betesdjur till våren.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Funderingar på får
« Svar #1 skrivet: 21 sep-16 kl 19:06 »
Det är svårt att beräkna hur många får man kan ha på marken eftersom jordbruksmark ger så olika mycket avkastning beroende på hur man sått, gödslat, hur gammal vallen är etc.
Enklast är kanske att börja med 5 får och sen utöka om du tycker marken räcker för fler. Ett tips är att slå din vall och ta det som foder och låta fåren beta återväxten. Så i början av sommaren kan de vara i hagar där du inte kan slå. Ja, det är bra att dela upp ytan i så många hagar du orkar bygga. Till fyra-fem får är en hage på en halv hektar lagom.

Du behöver inte ha någon bagge. Får du lamm så måste bagglammen skiljas av vid ca 3-4 månader och det är svårt att göra det om man har begränsade arealer för det bästa är om bagglammen inte kan se eller höra sina morsor efter avskiljningen. Jag antar att dina 3 hektar ligger i anslutning till varandra?

Om du har ladugård, varför använder du den inte som vindskydd? Du kan bygga vindskydd som du skriver och kraven på hur stort det skall vara finns på jordbruksverkets hemsida.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000720.html

Ja, du kan ha får och getter tillsammans. Det blir dock lite jobbigt vid utfodringen av hö på vintern då getter stångar iväg fåren så de får svårt att komma åt, så då måste man ha många utfodringsställen.
Att ha tre får är för få, då de är flockdjur och man brukar säga att man skall ha minst 5 får. Om du betäcker dem ökar de snabbt i antal så då kan man ju börja med tre först året.

Om dina får inte skall ha lamm så skall de inte heller äta kraftfoder för de blir lätt feta. Man brukar beräkna ca 2-3kg hö per tacka och dag. Men det beror givetvis på vilken storlek av får du inskaffar. En del väger 40kg och en del kanske 80kg. Om du ger kraftfoder så funkar hel korn eller havre. Ja, det funkar lika bra med ensilage som med hö. Får och getter vill ha grovfoder av god kvalité med mycket blad och det kan vara svårt att få tag i. Hur mycket hö det går åt beror på hur grovt det är, samt hur man utfodrar det. En del foderhäckar ger onödigt mycket spill.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Funderingar på får
« Svar #2 skrivet: 21 sep-16 kl 20:02 »
Jag har en liten grupp får på en liten yta.

Då jag har värmlandsfår så gissade jag att dom ville ha lite skog med sly, en korrekt gissning har det visat sig.

Det svåraste anser jag vara planeringen av hagar, när lammen kommer ska de vara parasitfritt och baggarna ska hållas borta och tackorna vill ha nytt sly. Och att fixa detta med ca 1,5 ha är inte helt enkelt men de går. Inte billigt med stängsel men så får det vara. Vi började med tre tackor och anser att det är lagom för oss, plus en bagge då över vintern. Vi köper ju hö och har inte oändligt med förvaringsutrymme för detta.
I år har vi tur med bara ett bagglamm, dvs baggarnas hage behövde inte vara så stor, blir utfallet annorlunda nästa år så får vi se hur vi ska göra då..

Grannarna har ju sett vilket bra jobb fåren kan göra i skogen så man kan nog få hyra ut dom men då ska man stängsla.

Allting går men på en begränsad yta så blir de lite svårare, har man mark en liten bit bort är det väldigt bra.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Randiga ben

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
SV: Funderingar på får
« Svar #3 skrivet: 22 sep-16 kl 09:28 »
Tack för era svar!

Olivia.k - Ladugården ligger inte i direkt anslutning till betesmarken, vi har bostadshus, vägar och utarrenderad åkermark emellan. Så jag tror att det blir en enklare lösning att bygga nya vindskydd på betesmarken.

Jag har förstått att det här med betesplanering är viktigt. Kan ni tipsa om var jag kan läsa mer om det? Eller är det viktigast om man har större besättningar, det kanske inte är så relevant om det rör sig om 5-6 får? Vi kan nog på ett smidigt sätt dela in våra dryga tre hektar i fem hagar. En halv hektar till fem får, är det bara ett minimum eller är det dumt att ha mer? Hela ytan som ska betas hänger ihop, men vi har mark längre bort att ta till om det skulle behövas. I första hand har vi inte tänkt ta lamm, utan vill bara ha fåren som landskapsvårdare. Men vi vet inte vad vi tänker om några år.

Är det smart att bygga ett vindskydd som är nåbart från tre separata hagar? Jag menar att fåren har tillgång till en hage i taget och de andra stängs av, men vindskyddet ligger i en egen liten hage i mitten så att de har tillgång till det oavsett vilken av hagarna fåren går i. Är det dumt med tanke på parasiter och liknande att alltid vintertid använda samma plätt där vindskyddet står? Eller funkar det om man grusar just ytan kring vindskyddet?

En stor del av betesmarken är en gammal vall. Jag skulle tro att det är femton år sedan den såddes och den har inte slagits på tio år. Inga djur har gått där heller. Min plan har varit att slå av det gamla gräset och sedan hoppas på att det blir någon sorts ängsbete där utan att man behöver så om vallen. Är det rimligt eller är det bättre att så om den direkt? Jag ser under det gamla gräset att det växer bland annat fin klöver.

Bösahusarn - Kan du säga ungefär vad ni fick ge för att köpa vinterfoder till fyra får? Jag inser att priser varierar osv. Men det vore bra att få en liten hint om vilka pengar det kan handla om. Jag tror inte att vi kommer ta eget hö utan att vi kommer få köpa.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Funderingar på får
« Svar #4 skrivet: 22 sep-16 kl 09:56 »
Om det är fem tackor som gäller så blir det ju lite enklare....men det är ju lätt hänt att man vill ha lamm.

Jag har en stor hage, som jag ska dela upp innan våren, då får man bättre betat och inte en massa som växer upp och sedan blir ratat pga av att dom kan vara lite kräsna.


mina baggar som har ett mindre utbud äter sånt som tackorna sparar.. Tex. Spansk körvel, inget tackorna ville röra men nu verkar dom ha ändrat sig så det blir lakritslamm nu i november.
Så några mindre hagar att kunna skifta mellan är bra.

Kostnaden för foder...hmm...svårt, det beror ju på vintern.
Den skånska vintern var ganska gynnsam sist så dom hittade lite att äta ute också men 1/2 höbal om dagen plus lite kraftfoder.
Sen lyxade jag till det med lite hösilage också när dom var betäckta.

Men en gissade siffra kan väl vara 2000 kr.

Det är aldrig för sent att ge upp.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Funderingar på får
« Svar #5 skrivet: 22 sep-16 kl 11:45 »
Med det antalet får på den ytan tror jag inte att du behöver betesplanera utifrån parasitrisk. Däremot kommer du inte undan att ha flera hagar för att kunna avskilja bagge och bagglamm. Som redan sagt är det svårt om inte omöjligt att hålla kvar bagglammen i sin nya hage om de går i en hage bredvid mammorna. Även om du skulle ha superstängsel med superström så att de håller sig på rätt sida så kommer de hänga där vid staketet och se ledsna ut jättelänge istället för att gå runt i sina hagar och beta som du vill att de ska göra. Om det är möjligt så kan en lösning vara att ha tre hagar där en av dem ligger mellan de två andra. Då kan du i början av säsongen ha alla i mittenhagen och när det är dags för avskiljning använder du de två andra hagarna så att du får avstånd mellan dem. Ett alternativ till detta är att ha alla tre hagarna ihopslagna under vintersäsongen ända fram till avskiljningen för att ge dem mer yta att röra sig på. Detta kan ju också minska söndertrampningen under vintern.

Utifrån parasitrisken kan det dock vara bra om du kan byta plats på vindskyddet varje år så att du inte bygger upp parasitkoncentrationen för mycket på en fläck där du dessutom kommer önska att tackorna väljer att lamma.

En annan sak att tänka på är att om du tänker söka betesstöd så kan det finnas regler som säger att du inte får använda betesmarken under vinterhalvåret.

Slutligen undrar jag hur du har tänkt lösa vattentillgången. Även om får inte dricker så mycket under vintern så handlar det om några tunga hinkar som tillsammans med fodret skall släpas ut varje dag, året runt oavsett väder och vind. Är det riktigt kallt måste du dessutom gå ut några gånger extra per dag för att knacka bort isen. Ladugården har ju fördelen att du kan lagra foder i direkt anslutning till djuren och att du kanske redan har eller kan ordna frostfritt vatten så att de kan dricka själva ur vattenkopp. Om du tycker att det är fel att ha dem helt instängda så kan du säkert göra en liten rasthage utanför som de antingen kan gå ut i fritt eller som du öppnar när du tycker att det passar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Funderingar på får
« Svar #6 skrivet: 22 sep-16 kl 11:48 »

Jag har förstått att det här med betesplanering är viktigt. Kan ni tipsa om var jag kan läsa mer om det? Eller är det viktigast om man har större besättningar, det kanske inte är så relevant om det rör sig om 5-6 får? Vi kan nog på ett smidigt sätt dela in våra dryga tre hektar i fem hagar. En halv hektar till fem får, är det bara ett minimum eller är det dumt att ha mer?

Är det smart att bygga ett vindskydd som är nåbart från tre separata hagar?


Det finns en bok som heter "får" av Erik Sjödin som är läsvärd. Den tar upp betesplanering. I princip handlar det om att flytta djuren innan parasiterna kläcks. I år hade jag för stort bete åt tackorna så det blev förvuxet på ett ställe. De vill ha bete i lagom höjd och marken måste ju bli nedbetad om man söker EU-stöd. Men jag tror betesplanering är lite som "learning by doing". Man inser snart själv hur man ska göra och inte göra. Jag önskar att jag hade haft en betesputs. Sen är det smart om man kan betesplanera så man har kvar återväxt av vall att ge tackorna i sept-oktober så man slipper utfodra med hö då. Man kan ju inta ha dem gående på samma plätt som där man släppte dem i augusti för det är slut för länge sen. Detta misstag har jag gjort i år. Betet tog slut för tidigt samtidigt som jag har betesmark med förvuxet bete som de inte kan äta.

Det blir lätt grusigt och jordigt runt vindskydd och bäst är att inte ha något vindskydd åt dem på sommaren. Om de ligger i gruset så blir ullen helt oanvändbar.
Men det beror också på var du bor. Min erfarenhet är att fåren vill ha ett vindskydd på sommaren ifall det är mycket mygg. Regn har de däremot inget emot.
Det är istället bra om man ger dem lite träd/skog de kan söka skydd i under sommaren.

Det måste vara enklast att ha fåren på vintern i anslutning till ladugården där jag antar du har din höförvaring. De behöver inte många kvadratmeter rasthage på vintern.
« Senast ändrad: 22 sep-16 kl 11:56 av olivia.k »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser