Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräsna gotlands- och Leicesterfår  (läst 3025 gånger)

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« skrivet: 07 jul-16 kl 11:48 »
Har 4 hektar beten med 2 ytterligare hektar huvudsakligen för avskiljda lamm. Ej utmärkt bete. Stensötan sprider sig. Fåren ratar en hel del bete som växer högt. Marken stenig och lammbetet dessutom tidvis blött och mjukt. Därför svårt att bryta vallen. Rekommenderar ni att vi skaffar Belted Galloway att beta det som fåren inte äter, annan koras, getter? Kor skulle kanske trampa sönder stensötan som är mycket svår att begränsa.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #1 skrivet: 07 jul-16 kl 14:52 »
Menar du verkligen "Stensöta" http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypodia/polyp/polyvul.html

och inte "Örnbräken" http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypodia/pteri/pteraqu.html?

Jag har problem med Örnbräken i vissa naturbeteshagar.

Örnbräken är en en förbaskat svår art få bort helt och hållet, men den går att få lite kontroll över även om man inte inte får bort den helt.

Jag försöker kontrollera så här:

Släpper mina tackor med lamm tidigt på en del av betesmarken, för att de ska trampa sönder de små skotten. Och så ställer jag saltsten och mineralbalja där jag vet att snåren av ormbunkar kommer att växa upp, för att få extra tramp där.

Vid midsommar kör jag ner så mycket ormbunkar jag kan och orkar med trimmer. Och så en vända till någon gång i augusti.

Örnbräken är ett rotogräs, och bekämpas på liknande sätt som t.ex. Kirskål. Det är envist att ha och göra med, men minskar åtminstone hos mig, men det går långsamt. Vissa "fläckar" som jag jobbat extra intensivt på, är nu. efter några år nästan helt fria från eländet.

Antagligen trampar nötkreatur bättre och tyngre än fåren, så det kan vara värt att prova.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #2 skrivet: 07 jul-16 kl 15:03 »
Tack för svar. Visst är det örnbräken. Någon som har erfarenhet av Belted Galloway eller annan kossa som kan gå samtidigt med får och trampa ner örnbräken och samtidigt äta det som fåren inte äter?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

PantaRei

  • Gäst
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #3 skrivet: 07 jul-16 kl 17:03 »
Min erfarenhet är att får äter sådant som kor lämnar men inte tvärtom. Däremot äter kor mera än får, så om betestrycket är lågt så kan kor hjälpa till att hålla undan gräset innan det blir förväxt och samtidigt kan fåren koncentrera sig på att äta det som de tycker bäst om dvs örter och blad. Örnbräken är giftig så få djur äter det om de inte är tvungna.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #4 skrivet: 07 jul-16 kl 22:33 »
Det som håller undan Örnbräken, är inte att det blir uppätet, utan att djuren trampar ihjäl det unga skottet.

Jag tror att ett hårt betestryck under våren/försommar, innan Örnbräkenplantorna blivit fullt utvecklade och "hårda", med nötdjur (Belted Galloway eller annan ras), kan vara en strålande idé att pröva, stället för att gå med grästrimmern (puh).

Nötterna har ju så mycket större klövar än fåren, så deras förmåga att trampa sönder är nog betydligt bättre.

Jag har som princip, att varje dag, när jag går och ser till fåren, så ska jag också bryta av minst tio st Örnbräcken...

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #5 skrivet: 08 jul-16 kl 13:49 »
Jag har en remsa på 2 x 10 meter där jag år efter år tar bort all örnbräken. Försvinner den? Nej, den kommer glatt tillbaka, glad att få komma upp igen. Vi har tiotusentals örnbräken. Tyvärr blir de inte färre så vi måste göra något åt dem.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

ryafar

  • Inlägg: 7
    • Halland
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #6 skrivet: 09 jul-16 kl 22:37 »
Jordbruksverket rekommenderar att man bryter eller trampar örnbräken, inte slår den. Iden är att utarma roten på sikt ungefär som med ringbarkning. Roten tror att det finns ett friskt blad som behöver näring och skickar upp det, men bladet har begränsad förmåga att ge näring till roten. Med så lite som 2x10m är det enklast att trampa själv. Det måste upprepas flera gånger per år. Resultatet kommer inte på en gång. Och som redan sagts, det är knappast möjligt att utrota beståndet, men man kan begränsa det.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #7 skrivet: 10 jul-16 kl 17:35 »
Jag gjorde som JV säger på en mindre provyta. Alltså "vek" örnbräkena två ggr per säsong. Efter 4 år, en ytterst svag minskning. Men jag tog inte bort alla bladen ur en grupp, utan bara "ett hörn av en grupp. Sedan började jag läsa på:

Dom kanske har rätt men har utelämnat en informationsbit: alla synliga blad (eller skott, eller vad vi ska kalla det) i en "grupp" Örnbräken, sitter ihop på en gemensam förgrenad rot, ungefär som svampmycel med fruktkroppar eller Aspar där många träd sitter på ett gemensamt rotsystem. Om man slår i ecoplugg i Aspstubbe, så dör ofta ohuggna aspar intill...

Man måste bryta (eller slå) ALLA (tja, nästan alla)  plantorna i en grupp för att trötta ut roten, som då skjuter nya skott/blad, som inte kan ge ny näring till rotsystemet om man slår av/bryter återväxten också.

Så länge det inte finns slavarbetare att tillgå, så är det praktiskt omöjligt att göra som JV föreslår (alltså bryta av skotten), om man ska försöka bekämpa på större ytor än en provyta om 10X10 meter eller så.

Jag ser en tydlig minskning på de områden där jag slår två ggr per år, men jag väljer att bekämpa vissa grupper helt, och lämnar andra.
Det finns t.o.m. vissa områden som blivit helt befriade från eländet. Men djuren har hjälpt till mycket på dessa platser, det är favoritområden för att ligga och idissla...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #8 skrivet: 10 jul-16 kl 18:38 »
Skall man trötta ut växter med gott om näring i rötterna, så räcker det inte att slå två ggr per år, en gång per vecka är mera realistiskt. Upp till 100 m2 kan man dessutom välja att täcka med presenning i 2 år

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #9 skrivet: 10 jul-16 kl 21:10 »
Skall man trötta ut växter med gott om näring i rötterna, så räcker det inte att slå två ggr per år, en gång per vecka är mera realistiskt. Upp till 100 m2 kan man dessutom välja att täcka med presenning i 2 år

Anfall av örnbräken i betesmarker är tyvärr lite krångligt att täcka med presenning, dels gillas det inte av LST, men framförallt är det svårt att få den att ligga still, både djur samt väder och vind flyttar gärna på sådant. Dessutom är man ofta ålagd att värna om det som växer under örnbräkena, om man får miljöstöd.

Och att hinna och orka slå mer än två gångar på tiotals hektar, är inte realistiskt tidsmässigt, det finns så mycket annat som verkligen måste göras, t.ex. grovfoderskörd och röjning under nedersta tråden.

Timmervältor vid restaurering av betesmarker har en liknande effekt som att täcka. Det har varit ett bra startskott för mig.

PantaRei

  • Gäst
SV: Kräsna gotlands- och Leicesterfår
« Svar #10 skrivet: 10 jul-16 kl 21:25 »
Köra över med vält kanske kunde funka om terängen tillåter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser