Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två gutefår behöver frisör i Östergötland! Tips?  (läst 3009 gånger)

killenigrillen

  • Inlägg: 4
Två gutefår behöver frisör i Östergötland! Tips?
« skrivet: 21 maj-16 kl 11:20 »
Hej,

Jag hämtade förra veckan två stycken gutetackor som inte var klippta. Jag och min fru är nybörjare på får och skulle gärna ha lite råd och hjälp med klippning.
Är det någon som kan förmedla en fårklipparkontakt i Finspångs-Norrköpingsområdet?

//John


Skickas från min iPhone via Tapatalk

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Två gutefår behöver frisör i Östergötland! Tips?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-16 kl 16:34 »
Här får du fårklipparförbundets medlemslista.
http://farklipparforbundet.se/medlemmar/

Det finns flera duktiga fårklippare som har har Finspång-Vingåker-Hallsberg-Norrköpingsområdet som sitt "hemområde" på den listan.

Kontakta t.ex. Christer Gustafsson (Hjortkvarn) eller Torbjörn Larsson (Katrineholm åt Vingåkershållet till). Bägge är bra med djuren. Även Therese Lindh (Katrineholm) klipper åt Finspång-Norrköping till. 

Professionella fårklippare åker runt på ganska stora områden, och om du bara har två som ska klippas, så vill de ofta koordinera med någon annan klippning "åt samma håll", så ring och fråga om när de har möjlighet att hjälpa dig.

Om dina får är väldigt "ofriserade", så kan det vara bra med en ordentligt utförd proffsklippning, man vet ju inte vad man hittar under ullen...


Annars kanske du har någon granne som klipper själv, och som har tid att hjälpa dig?

Fåravelsföreningarna (Östgötalamm är det där du bor) brukar hålla kurser av olika slag. Ibland hålls det kurser i klippning samt övrig hantering också.

Lycka till med att få sommarfrisyr på fåren!

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Två gutefår behöver frisör i Östergötland! Tips?
« Svar #2 skrivet: 22 jun-16 kl 14:29 »
fast det klart... har man bara två st...   Så kan man köpa en vanlig manuell fårsax för 130:- på granngården och pröva sig fram...
Det är faktiskt inte så svårt.
Ställ upp tackan på något så att du får en bekväm klipphöjd och fixera huvudet ordentligt så att hon står lugnt.  Ganska rogivande faktiskt att klippa ett par djur för hand ibland...

 
Kennel SweetCaileanz


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser