Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasitfritt efter vallskörd  (läst 3315 gånger)

tommy f

  • Gäst
Parasitfritt efter vallskörd
« skrivet: 12 maj-16 kl 15:58 »
 Hej!

Läser om ett så parasitfritt bete som möjligt i boken får, och välkomstbetet för lamm skall va parasitfritt såklart, vi växlar mellan 3 hagar och putsar dem även, och har lammen på Mark som ej tidigare betats av får.

Men man har ju tyvärr inte hur mkt "obetat av får tidigare" areal som helst att avsätta till välkomstbetet varje år tyvärr och sitter nu å funderar på hur vi ska göra länge fram andra år.. Vi vet att omplöjd mark räknas som "nytt bete", dvs rent..  Också om hagen inte betas efter midsommar fram till nästa vår räknas det som ok första bete, således också mark som betats till hösten och inte åter betas förens midsommar året efter. Även efter vallskörd ses ju som ok första bete.. Men här kommer frågan;

Om jag tar en sen vallskörd i juli/aug och inte släpper fåren på återväxten där, kan denna mark då också ses som ok välkomstbete nästa vår? Eller gäller detta bara om man släpper på fåren direkt efter vallskörden?

Mvh Tommy

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #1 skrivet: 12 maj-16 kl 18:01 »

Om jag tar en sen vallskörd i juli/aug och inte släpper fåren på återväxten där, kan denna mark då också ses som ok välkomstbete nästa vår? Eller gäller detta bara om man släpper på fåren direkt efter vallskörden?

Varför skulle marken vara mer parasitfri året efter om fåren bara gått där på sensommaren istället för inte alls?
Ju längre betet vilar desto färre parasiter givetvis. Något annat vore ologiskt.

tommy f

  • Gäst
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #2 skrivet: 12 maj-16 kl 18:19 »
Nu hänger jag inte med på vad du menar?

Ska omformulera frågan..
Fåren betar i 3-4 olika hagar under sommaren, 3-4 veckor i varje hage, dvs vilar varje hage många veckor innan den blir betad igen. Låt oss säga att fåren gått sista gången i hage 1 den 1 juli, då kommer inte denna hage användas mer till bete detta år.. Frågan var då om vi tar vall på hage 1 i augusti och sedan låter den vara till våren, passar hage 1 då som välkomstbete?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #3 skrivet: 12 maj-16 kl 21:45 »
Jaha. jag förstod aldrig att du tänkte beta en hage innan du tar vallskörd. Jag skulle inte göra det pga risken att få in träck i höet och jag tror det är mycket ovanligt att man gör så. En del putsar säkert hagarna för att länsstyrelsen ska bli nöjd om det inte ska betas mera efter 1juli.

Huruvida en sådan hage som du beskriver blir "parasitfri" efter skörd vet jag inte.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #4 skrivet: 13 maj-16 kl 07:20 »
Ja, en vall sägs vara parasitfri (eller nästintill) efter en vallskörd. Sen kvittar det väl hur lång tid som går mellan du slår och släpper djuren på bete på den vallen?
Vet inte huruvida en ska vara rädd för att få höet förorenat av bajs, jag är det inte. Vårsprider gödsel på vallarna och använder också vallar som vinterhagar (för att inte naturbetena ska bli övergödda nässelhien med tiden), och har inga problem med hökvaliteten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tommy f

  • Gäst
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #5 skrivet: 13 maj-16 kl 12:02 »
Tack för svar!

Ja det är det vi undrar, om det inte spela någon roll hur lång tid det går innan man släpper på dom efter att man slagit vall? Och om det ens är en ok ide? Låter bra att läsa att det har det funkat bra för dig att ta vall på betad mark.

Ang träck i vallen kan jag inte utala mig då jag inte testat å tagit skörd i tidigare betad hage en, men det borde ju "gå ner i backen" en del också efter ca 5-6 veckor? och om man inte slår jätte nära backen? Och att fåren gått tidigare på vallen anses va jag läst mig till inte ha någon betydelse för ev parasiter för det anses väll att parasiterna inte överlever i hö eller i ensilage? Precis som att djuren helst ska stå på stall efter avmaskningen i tre dagar för att parasiterna inte överlever i halmen (om den inte är bra blöt/dåligt ströad)?

I boken får står det att man kan låta fåren gå på ett välkomstbete som man sedan tar skörd på, satt detta borde kanske också funka på hagar som dom även gått på senare på året också?

Det står också att man inte skall släppa fåren på vall som betats hösten före av får, och det va då frågan uppstod, om hagen inte betats sedan 1 juli och sedan tas en skörd på i augusti och sedan låter man den hagen stå tills nästkommande vår och har som välkomstbete?





skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #6 skrivet: 13 maj-16 kl 12:10 »
Vet inte vad det är för bok du läser i?

Det jag däremot vet, är att på våren så ligger större eller mindre mängd fårpluttar kvar på marken, även i en hage som inte använts sista delen av betesperioden. Det ser jag själv, varje år på våren.

Att försöka göra någon variant av ensilage på ett sådant bete är svårt, p.g.a. fårpluttarna.


Att ta hö på det som varit årets välkomstbete, låter riskabelt.





tommy f

  • Gäst
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #7 skrivet: 13 maj-16 kl 12:22 »
Okej, tycker själv inte man ser jättemycket "fårpluttar" hår på våren, men vi har inte jättemånga djur heller.
Boken heter FÅR, den är rekommenderad av många här på forumet, därav att jag köpte den :)
http://www.adlibris.com/se/bok/far-9789127117860



Vet inte vad det är för bok du läser i?

Det jag däremot vet, är att på våren så ligger större eller mindre mängd fårpluttar kvar på marken, även i en hage som inte använts sista delen av betesperioden. Det ser jag själv, varje år på våren.

Att försöka göra någon variant av ensilage på ett sådant bete är svårt, p.g.a. fårpluttarna.


Att ta hö på det som varit årets välkomstbete, låter riskabelt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #8 skrivet: 15 maj-16 kl 07:38 »
Att ta hö på det som varit årets välkomstbete, låter riskabelt.
Sprider du inte dynga på dina vallar på våren? (Visserligen är det brunnen gödsel, men det är dock gödsel.)
Jag har både i år och förra året låtit vissa av mina getgrupper och mina nötter ha sitt välkomstbete på vall, och det har inte blivit några som helst problem med höet. Under tiden som går mellan betet och skörden hinner den mesta skiten brytas ner, och dessutom, skulle det finnas intakta pluttar kvar på marken kan en titta på pickupen på sin press/självlastarvagn och konstatera att den inte har någon vidare förmåga att plocka med sig små fårbajspluttar upp :) . (Kan kanske vara värre med ensilage, eftersom en inte vänder det på samma vis, och i vändningen bör de flesta pluttarna separeras ordentligt från det torkande gräset.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #9 skrivet: 16 maj-16 kl 00:24 »
Ja, det var just det, ensilage gör vi...Jag trodde jag skrev det?
Vi gör ungefär 40-50 rundbalar hyfsat torrt ensilage och 15 rundbalar hö varje år. Ibland blir det inga rundbalar med hö, när vädret ställer till det.

Och att då få med gödsel i storbalarna = feljästa mögelbalar. Även rundbalar med hö verkar börja mögla fort om de inte vårdas ömt.

Vi gör en mindre mängd småbalshö (typ "1 balvagn"), från ytor där fåren gått, men det blir ju torkas på ett helt annat sätt. Vi saknar dock fläkt till hötorkandet, så vi måste vara väldigt noga. 

Vi hyr en en sådan där gigantisk, modern spridare (med traktor och förare, vår 90 hk traktor är för klen för maskinen), och sprider allt vi samlat på oss vartannat år ungefär, efter 2:a skörden. Den mal det som inte är brunnet till fint mjöl. Det finns inga synliga rester kvar på vallarna efter vintern.
Ska vi lägga om någon vall, så duger den gamla enkla spridaren bra.

tommy f

  • Gäst
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #10 skrivet: 16 maj-16 kl 13:11 »
Tackar för svar! Som jag skrev så är det vanligt hö vi tänkte ta isf, inte ensilage :)

Och eftersom det inte rör sig om några större areal just här så tänkte vi isf pressa småbal med en löspress, som också är lite mer förlåtande då balarna blir löst pressade och således inte blir lika känsliga för om det kommer med lite fuktigt material om det skulle vara så, lösare pressning gör väll att fukt ändå kan försvinna även inne på höskullen, dock tar ju balarna mer plats men det har ingen betydelse just här.

Tror vi tar och testar och slå, känns som att det inte borde vara några problem.

Tack så mycket för era svar! :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Parasitfritt efter vallskörd
« Svar #11 skrivet: 27 maj-16 kl 12:18 »
Här är en ny pdf som tar upp det du frågar efter.

"Om du kan slå vissa ytor inom betesmarken är det positivt om du kan stängsla dessa separat, slå och skörda dem. Du kan till exempel ersätta bete med slåtter och skörd vartannat år, eller beta tidigt i maj och sedan slå och skörda ytan senare under sommaren. Släpper du djuren på efterbete har du ett smakligt gräs med lägre parasittryck."

http://www2.jordbruksverket.se/download/18.5dd8d4a5154bdaf27e8d4c6a/1463555223169/jo16_8.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser