Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OK att jorda långt ifrån hagen?  (läst 2501 gånger)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
OK att jorda långt ifrån hagen?
« skrivet: 22 apr-16 kl 18:55 »
Vi bygger en hage ca 400 m ifrån närmsta strömkälla. Jag har förstått att nätanslutet aggregat är att föredra för får eftersom de är så välisolerade. Skönt att slippa bekymra sig för urladdat batteri och så också.
Hela vägen bort sitter det stängsel (fd. hästhage), så jag tänkte använda den översta tråden som "skarvsladd" för ledaren.
Det jag lurar på är jorden. Antingen drar jag en isolerad kabel hela vägen bort till hagen för att få ner jorden där, eller så går det lika bra att jorda vid aggregatet?
Jag antar att potentialen i marken är densamma som 400 meter därifrån? Och att jorden mest "nollställer" aggregatet mot markpotentialen?
Det är gammal sjöbotten. Inte torrt varken vid aggregatet eller hagen, och ingen vattendelare mellan.
Men jag kan inte tillräckligt mycket om elstängsel, och det vore surt om våra första får blev rymmare för att vi snålat på kabel.
Alltså; synpunkter varmt välkomna!
Tack på förhand.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: OK att jorda långt ifrån hagen?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-16 kl 19:07 »
Det är presis som du antar, det går utmärkt att jorda vid aggregatet.
kretslopp

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: OK att jorda långt ifrån hagen?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-16 kl 19:23 »
Fast du får nog jorda ordentligt. Helst gräva ned en stålkabel eller liknande på ett gäng meter.
Och sedan kan du ju testa stängslet och se om det är bra tryck i det innan du släpper på fårskallarna
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: OK att jorda långt ifrån hagen?
« Svar #3 skrivet: 22 apr-16 kl 23:44 »
Kanon.
Tack för bra och snabba svar!
Hur mycket man jordar, beror det bara på markens förutsättningar där jordspetten (eller kabeln) sitter och aggregatets styrka, eller spelar stängslets utbredning också in? Alltså inte sammanlagd stängsellängd utan avstånd mellan jordning och kabel.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: OK att jorda långt ifrån hagen?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-16 kl 10:00 »
Om du jordar där du har bäst jordning, har utbredning, storlek eller avstånd ingen betydelse.
kretslopp

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: OK att jorda långt ifrån hagen?
« Svar #5 skrivet: 25 apr-16 kl 09:31 »
Tack för all hjälp!
Blev ju en smidig lösning. Fick en stadig kyss (via ett grässtrå) borta i hagen, så allt verkar funka.
Skönt med proffs ett tangentbord bort!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: OK att jorda långt ifrån hagen?
« Svar #6 skrivet: 25 apr-16 kl 09:58 »
Jag har varit med om ett fall där det faktiskt spelade roll var man jordade elstängslet. Stängselapparaten satt i en maskinhall som låg på en liten kulle, och huvuddelen av stängslet låg på planmark en bit därifrån. Ägaren hade försökt en längre tid att slå ner fler och fler jordspett,  t o m grävt ner en gammal varmvattenberedare av koppar som jordtag, men fick det inte att fungera ändå.  Det visade sig att den där kullen var en jordtäckt bergknalle, och jorden ovanpå den hade ingen vidare elektrisk förbindelse med marken runt omkring. Lösningen blev att dra en jordledning längs med stängslet ner från kullen och jorda i ett närbeläget blöthål.  Jordtaget på kullen fick vara kvar, dock kopplades kopparvarmvattenberedaren bort för att inte få problem med galvanisk korrosion (uppfrätning av ståljordspetten).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser