Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdsstöd för betesmark  (läst 2701 gånger)

Nordbo

  • Inlägg: 14
Gårdsstöd för betesmark
« skrivet: 21 apr-16 kl 21:06 »
Hej nu har jag läst och läst på jordbruksverket men blir ändå inte klokare hoppas någon här kan förklara för mig.
Jag har aldrig sökt gårdsstöd tidigare men har planer att i framtiden göra det.
I nuläget har jag drygt 2ha åkermark som är utarenderad med stödrätter, har även drygt 2 ha bete som aldrig är sökt stöd för så till det blir jag tvungen att köpa till stödrätter.
Nu till frågan på jordbruksverkets hemsida står att betesmarken ska vara godkänd för gårdsstöd, Betyder det då att innan jag söker stöd för betesmarken någon från jordbruksverket komma ut och godkänna den?
Tacksam för svar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gårdsstöd för betesmark
« Svar #1 skrivet: 21 apr-16 kl 21:58 »
Det är en olycklig formulering av jordbruksverket.

Om du gör en ansökan så kommer du få rita ut "blocken" själv i sam-internet på den mark som inte är blocklagd, och länsstyrelsens kontrollant kommer att åka ut och titta på din betesmark. De kanske ändrar gränserna. Sedan är risken stor att de kommer ut en gång till i slutet av sommaren och kontrollerar att du har brukat marken.
Man skickar alltså in sin ansökan innan de kontrollerar om marken är godkänd för gårdsstöd.

Det är ju samma sak med andra stöd, som fäbodbete. Först ska man göra ansökan, sen ta dit djuren, och sen kommer de och kontrollerar om fäboden blir godkänd vilket är vansinnigt. För om man inte blir godkänd kommer man ju ångra att man tagit dit djuren i onödan.

Är det ny betesmark så kan du väl söka ur nationella reserven istället för att köpa stödrätter.

Nordbo

  • Inlägg: 14
SV: Gårdsstöd för betesmark
« Svar #2 skrivet: 22 apr-16 kl 08:43 »
Tack för info! Nu förstår jag :)

Gilbert

  • Gäst
SV: Gårdsstöd för betesmark
« Svar #3 skrivet: 19 jun-16 kl 07:28 »
Det är en olycklig formulering av jordbruksverket.

Om du gör en ansökan så kommer du få rita ut "blocken" själv i sam-internet på den mark som inte är blocklagd, och länsstyrelsens kontrollant kommer att åka ut och titta på din betesmark. De kanske ändrar gränserna. Sedan är risken stor att de kommer ut en gång till i slutet av sommaren och kontrollerar att du har brukat marken.
Man skickar alltså in sin ansökan innan de kontrollerar om marken är godkänd för gårdsstöd.

Det är ju samma sak med andra stöd, som fäbodbete. Först ska man göra ansökan, sen ta dit djuren, och sen kommer de och kontrollerar om fäboden blir godkänd vilket är vansinnigt. För om man inte blir godkänd kommer man ju ångra att man tagit dit djuren i onödan.

Är det ny betesmark så kan du väl söka ur nationella reserven istället för att köpa stödrätter.

Det mesta av alla dessa pengar man avsätter går åt till kontroller, därav den lilla peng per hektar. Här kan de komma ut tre gånger och räkna stenar och se om marken uppfyller kraven. Tiden vid datorn och alla papper och samtal med länstyrelsen gör det snart inte värt att ens söka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser