Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt mellan baggarna och tackorna?  (läst 3905 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« skrivet: 16 apr-16 kl 08:12 »
Ni som inte har så stora areal att ha era får på, hur gör ni när ni skiljer baggarna från tackorna?

Nu är det färdiglammet så om några månader måste jag ha en bra lösning på hur baggarna ska få leva vidare på gården fram tills hösten åtminstone.
Går det att ha baggarna nära tackorna? löser man problemet med att skapa ett elstängsel som skiljer dom istället för bara fårnät?

Detta gäller Värmlandsfår...dom kan ju bli pigga på att föröka sig lite oftare än vad jag anser vara nödvändigt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-16 kl 09:07 »
Problemet är nog inte att de i första hand vill para sig, utan att du skiljer dem från sina mammor vilket kan vara svårt om de ser varandra. När jag hade fler får och mer ordning så hade jag gutebagglammen inom synhåll från övriga flocken, men det gick bra så omöjligt är det inte. Nu för tiden får de gå ihop hela flocken, gutar släpper inte till förrän det är dags.

Ett liknande problem uppstår här eftersom det gullas så mycket med lammen och en del är flasklamm (3 st redan och alla har inte fått än ::)). Lösningen som oftast fungerar är att ha ett tätt elstängsel där man går in och ut ur hagen och att stanna strax utanför en stund så lammen inte får fart genom stängslet.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-16 kl 13:55 »
Inga fler tips?

Har idag påbörjat avskiljningen och min bagge samt bågglammet har redan hoppat över i den hage som jag hade tänkt skulle vara buffertzonen mellan könen...

Någon som provat att ställa baggarna i stallet i någon dag bara så att den värsta längtan klingar av?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #3 skrivet: 13 jul-16 kl 15:27 »
Det kan nog vara smart. Vi funderar på samma lösning för tre flasklamm som envist går ur hagen nu när det är slaget runt om (det blev fyra, men det fjärde hänger på mor och syster) . Stängslet är egentligen lite för glest för lamm, men normalt spelar det ingen roll.

En mycket liten hage med tät eltråd för att öka respekten för elen är också bra.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #4 skrivet: 13 jul-16 kl 18:48 »
Bågglammet är nu i stallet. Men inom avstånd från sin mor för att bräka...
Tänkte ge det någon dag sedan så får vi prova att flytta ut det i hagen tillsammans med gammelbaggen (som nu går med tackorna igen efter att hoppat efter bagglammet.)..
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #5 skrivet: 13 jul-16 kl 19:04 »
Om du bara har ett bagglamm som ska gå i egen hage med en bagge kan det vara ett problem i sig. De kanske inte känner sig som en flock och vill gärna vara med den andra flocken om de kan se dem.
När jag hade bara 3 får var baggen ofta ute på vift i byn men nu när han ingår i en flock året runt håller han sig i hagen med sina kompisar.

När jag hade avskiljning brukar jag ha skog mellan hagarna så de inte kan se varandra. Att stänga in endast bagglammet utan kompis känns sådär.

Det är nog inte ovanligt att man stänger in ena gruppen vid avskiljning men är väl mer vanligt att tackorna blir instängda på sämre foder så de sinar lättare. Men det gäller ju för dem som skiljer av alla lammen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #6 skrivet: 13 jul-16 kl 19:13 »
Ja det hela känns sådär.

Men jag har ju inte hagar som ligger så långt ifrån varandra....deras bräkande ekar genom en liten ravin.

Men nu provar jag med bagglammet i stallet en natt, tror att det vart han som hoppade över staketet först och sedan kom avelsbaggen efter.
Avelsbaggen var ju inte enbart snäll till bagglammet under dom timmarna dom delade hage tillsammans. Och na inser ju att det är roligare i en hage med damer.

Men i den "mellanhage" dom hamnade efter första hoppet så stannade avelsbaggen och var nöjd med att kunna lukta på damerna medans bagglammet ville till sin mor och hoppade en gång till.

Tackan som "förlorade" sitt lamm tystnade innan idag och verkade nöjd med bara ett tacklamm att ta hand om.

Det är aldrig för sent att ge upp.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #7 skrivet: 14 jul-16 kl 18:38 »
Då så, elstängsel är dagens nyhet på gården.

Avelsbaggen har provat att få en kyss, bagglammet fick inte riktigt det han behövde när han provade att segla över en gång...men nu finns det en tråd till så kanske han kan få det han behöver.
Det är aldrig för sent att ge upp.

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #8 skrivet: 09 jan-17 kl 22:35 »
Hej.En sak som jag inte förstår är att när jag besökte Spanien och samtalade med en Fårbonde och frågade om dom skilde ifrån Tackorna och Lammen från den övriga flocken så tittade han konstigt på mej och frågade varför ska vi göra det !? Besökte även en Fårbonde i Grekland och där skildes inte heller fåren åt nångång på året ! Även urfolk som har djur skiljer aldrig djuren åt så jag undrar varifrån kommer den ideen här i Väst ?Finns det nån som kan förklara detta för mej ? Tack

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #9 skrivet: 10 jan-17 kl 00:24 »
Om man inte skiljer bagglammen från tacklammen så blir det tjuvbetäckningar på de flesta raser. Sedan växer bagglammen till bättre om de går för sig och inte blir störda i sitt ätande av några fresterskor. Man kan få dödsfall bland bagglammen när de utmanar varandra för att visa hur tuffa de är.

Naturfolk och greker har andra mål med sin fårskötsel än andra. Min fårhållning nu för tiden har nog närmat sig deras, för här är inte avkastningen så stor heller ;D

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #10 skrivet: 10 jan-17 kl 18:24 »
Hej.En sak som jag inte förstår är att när jag besökte Spanien och samtalade med en Fårbonde och frågade om dom skilde ifrån Tackorna och Lammen från den övriga flocken så tittade han konstigt på mej och frågade varför ska vi göra det !? Besökte även en Fårbonde i Grekland och där skildes inte heller fåren åt nångång på året ! Även urfolk som har djur skiljer aldrig djuren åt så jag undrar varifrån kommer den ideen här i Väst ?Finns det nån som kan förklara detta för mej ? Tack

Förr skiljde man inte fåren åt här i Sverige heller. Alla fåren gick lösa i skogen (åtminstone där jag bor) tillsammans med grannens får vid fäbodar och man hade ingen koll på vem som gjorde barn med vem. På hösten när tackorna var dräktiga så slaktades alla baggar.
Numera ska man ju veta vem pappan är till varje lamm och då kan man inte ha alla ihop. Folk vill ha kontrollerad betäckning så man vet när lammen dimper ned. Man vill även avla på vissa egenskaper, kanske fina skinn, och köpa in baggar med bra avelsvärden. Och dessutom har många sina i "elitlamm" där man ska registrera vem som är fadern till lammen. Men det är en intressant fråga varför det är så fult med inavel bland fåren i Sverige då det gick så bra tidigare. Varför det har blivit så här är en bra fråga.

PantaRei

  • Gäst
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #11 skrivet: 10 jan-17 kl 19:05 »
På de flesta ställen där man inte separerar bagglamm från flocken har man antingen får med utpräglad årstidsberoende brunst, kastrerar bagglammen eller slaktar lammen innan de blivit könsmogna.

Att lantraser har årstidberoende brunst beror just på att man inte separerade lammen från tackorna men tackor som blev betäckta för tidigt fick lamm för tidigt på säsongen och klarade inte att föda upp dem på det magra vinterfodret, därför blev det ett naturligt urval. Man ville att lammen skulle komma så nära betessläpp som möjligt så att tackorna kunde producera mjölk av det färska gräset.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #12 skrivet: 11 jan-17 kl 15:22 »
På de flesta ställen där man inte separerar bagglamm från flocken har man antingen får med utpräglad årstidsberoende brunst, kastrerar bagglammen eller slaktar lammen innan de blivit könsmogna.

Att lantraser har årstidberoende brunst beror just på att man inte separerade lammen från tackorna men tackor som blev betäckta för tidigt fick lamm för tidigt på säsongen och klarade inte att föda upp dem på det magra vinterfodret, därför blev det ett naturligt urval. Man ville att lammen skulle komma så nära betessläpp som möjligt så att tackorna kunde producera mjölk av det färska gräset.

För att förtydliga:

De flesta av de svenska lantraserna brunstar året om.

Det finns bara två raser av lantrastyp som har en väldigt tydligt årstidsberoende brunst, och det är Gotlandsfår (numera en tämligen "förädlad" ras) samt Gutefår.

Överiga lantraser (allmogefåren, finullsfåren, ryafåren) tycks kunna brunsta året runt.

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Hur långt mellan baggarna och tackorna?
« Svar #13 skrivet: 11 jan-17 kl 22:58 »
Tack så mycket för er info,det är intressant !!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser