Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselfrågor  (läst 8410 gånger)

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #20 skrivet: 21 apr-16 kl 15:06 »
Min egen erfarenhet av att bygga rovdjursavvisande stängsel är dessa:

*Försök ha så raka sträckor som möjligt. Int svängande hit och dit. Rakt med hörn och sedan rakt igen.
*Till hörnstolpe hade jag 10 cm, 2,50. Spettade ner till 70 cm och slog ner med hejare lite till.
*Till andra stolparna i parallellogrammen tog jag 8 cm 2,50
* Var noga när du gör parallellogrammen, stolparna ska hamna så långt ifrån varandra som möjligt. Jag använde 8cm 2,50 som överliggare.
* På raksträckorna kan du ha 5 eller 6 cm
* Spänn ordentligt
* Se upp med gropar och hopphjälp
* Se till att ha bra jordning och bra aggregat.

Det där kändes rätt vettigt faktiskt.
Eftersom jag kommer att bygga två mindre hagar undrar jag dock...
Om jag nöjer mig med 2-metersstolpar i hörn och mellan; Stolparna levereras på pall där 80mm stolparna levereras som 126 st/pall och 70mm som 182 st/pall. Eftersom jag oavsett kommer att få en massa stolpar över så undrar jag om jag skulle kunna köra 2-metersstolpar rätt över, och använda 2-metersstolpar som överliggare i parallellogrammen? Då får jag en mer effektiv åtgång av stolpar. Eller är 2 meter för kort där?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängselfrågor
« Svar #21 skrivet: 23 apr-16 kl 00:44 »
2 meters räcker gott som överliggare.

Lägg en "slinga" med ht-tråd som spänns med en gripple som mothållstråd i parallellogrammen. Då kan man efterspänna på ett enkelt sätt.

Gripples är toppen!

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #22 skrivet: 23 apr-16 kl 21:13 »
2 meters räcker gott som överliggare.

Lägg en "slinga" med ht-tråd som spänns med en gripple som mothållstråd i parallellogrammen. Då kan man efterspänna på ett enkelt sätt.

Gripples är toppen!

Kanon!
2 meters förenklar det hela. Eller ja, det går bort nån decimeter när man kapar spetsen...

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Stängselfrågor
« Svar #23 skrivet: 29 apr-16 kl 21:08 »
Nu har jag fått förhandsbesked klart!
Stolpar beställda: 1 pall (126 st) 8x200 cm samt 1 pall (180 st) 7x200 cm NSH runda NTR A.
Så beställde jag även en 80mm bensindriven jordborr från RC Holm. Man kan ju bara hoppas att den håller... Samt en hejare. Får bli lite labbande vad som funkar bäst att få ned stolparna med. Har ev tillgång till traktorgrävare med så man kanske kan trycka ned ett par med den också  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 4 användare
javill, Själv är bäste dräng, xaelanar, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser