Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får för ullens skull  (läst 2727 gånger)

Catharina Wilke

  • Inlägg: 2
Får för ullens skull
« skrivet: 18 nov-15 kl 18:06 »
Hej hopp! Här  kommer en novis vad gäller detta med får. Har börjat forska lite i det här med att ha får för ullens skull. Blir nästan mörkrädd när jag läser om hur mycket man ska ha koll på, hur stora marker man måste ha tillgång till för att det ska funka, sjukdomar, var ska de bo på vintern etc. etc. Har dessutom ingen jättekoll på hur stor besättning man bör ha för att någon överhuvudtaget ska vara intresserad av att köpa ens ull. Men .... måste ju börja nånstans för att veta om det är nåt för mig. Är inte ute efter att göra någon supervinst på detta men vill ju inte gå back. Är det någon som har några bra svar på nåt av det jag skrivit så welcome. Om inte annat så kom med glada tillrop så jag inte lägger ner idén för jag har grunnat länge på det här. :))  Catharina

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Får för ullens skull
« Svar #1 skrivet: 18 nov-15 kl 18:50 »
Är inte ute efter att göra någon supervinst på detta men vill ju inte gå back.

Du kommer inte kunna täcka fårens utgifter genom att sälja deras råull. Att hålla en tacka över vintern kostar mellan 300-600kr i foder, och hennes sommarull kan du i bästa fall sälja för 100-200kr/år. Man kan sälja ull (som finull) till spinnerier och få 50kr/kg om ullen är riktigt fin. Ska du göra stor förtjänst på ullen måste du antingen förädla den till garn, eller tillverka egna saker av ullen och sälja dessa dyrt på marknader etc. De flesta fårägare i Sverige slänger ullen.

Utöver kostnader för foder kan du ha kostnader för inredning i lagården, bygge av vindskydd, höhäckar, stängsel, aggregat, stolpar, veterinär, mineraler, saltstenar, klövsaxar, klippstol, klippmaskin, fårsax, värmelampa, märktång, stalljournal, individmärken, hinkar, thermobar etc..

Gilbert

  • Gäst
SV: Får för ullens skull
« Svar #2 skrivet: 18 nov-15 kl 18:52 »
Kontakta någon som har får med lämplig ull och köp ull, en hel säck för en hundring.

Det billigaste sättet att få din ull!!


Catharina Wilke

  • Inlägg: 2
SV: Får för ullens skull
« Svar #3 skrivet: 18 nov-15 kl 19:43 »
Det var väl lite som jag befarat. Bra att få konkret information. Du verkar ha god koll, Olivia! Samtidigt är det så att det här med svensk ull och ullspinnerier förhoppningsvis är på uppgång. Kostnaderna för fåren kvarstår ju dock.... Får grunna vidare!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 5 användare
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser