Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solceller  (läst 2721 gånger)

Totte

  • Inlägg: 9
    • Uppland
solceller
« skrivet: 14 nov-15 kl 21:21 »
Hej !
Jag funderar på att köpa elaggregat med solceller.
Finns den någon som har erfarenhet av det och kan komma med tips om för och nackdelar, något bra märke osv?

Gilbert

  • Gäst
SV: solceller
« Svar #1 skrivet: 14 nov-15 kl 21:55 »
Dessa har jag och det är kvalitét. Sedan finns olika "små lösningar" till allehanda mystiska krav på forumet. Men skall du ha el typ 7-8 mån om året från paneler så är PPAM riktigt bra.

http://shop.ppamsolkraft.se/produkt-kategori/solcellspaneler/

Totte

  • Inlägg: 9
    • Uppland
SV: solceller
« Svar #2 skrivet: 15 nov-15 kl 21:47 »
Hej!
Tack för svar. Jag var otydlig i min fråga jag menade elstängselaggregat med solceller. Men hemsidan du tipsade om var bra då vi funderar på att skaffa även den typen av solceller. Tack så mycket!

Gilbert

  • Gäst
SV: solceller
« Svar #3 skrivet: 15 nov-15 kl 21:52 »
Kan ha varit jag som läste fort också innan morgonkaffet!

Sök på FOGA aggregat.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: solceller
« Svar #4 skrivet: 15 nov-15 kl 21:57 »
Välj en stängselapparat som uttryckligen är avsedd att kunna samarbeta med solceller - alltså inte bara första bästa 12 V-stängselapparat. Ta inte till onödigt kraftig stängselapparat i förhållande till stängslets längd, det ger bara onödiga kostnader för en större solcell, större risk att batteriet laddas ur under långa mulna perioder osv.

För ca 20 år sedan tog dåvarande Alfa Laval fram två solcell/12 V -drivna stängselapparater som var överlägsna allt annat på den tiden när det gällde att vara strömsnåla, ha bra möjlighet att fungera som solcellsregulator mm. De hette Stop 2000B och 4000B. Det var meningen att det skulle göras en kraftigare apparat på samma grundkonstruktion men den kom aldrig längre än till prototypstadiet.
Jag vet inte hur länge 2000B och 4000B fanns i produktion men jag kan tänka mig att de såldes fram till omkring 2003 eller något sånt. Alltså tveksamt om det finns sådana som är DeLaval-skyltade.
Dagens DeLaval-apparater har jag ingen erfarenhet av, det enda jag vet är att de inte längre utvecklas och tillverkas i egen regi utan det är apparater av "främmande" ursprung som säljs under deras märke.

FOGA har jag haft tillfälle att titta på några gånger. I princip bra apparater, men ganska ålderdomligt byggda och strömslukande, dock vet jag inte hur deras senaste generationer ser ut.

Gilbert

  • Gäst
SV: solceller
« Svar #5 skrivet: 16 nov-15 kl 03:30 »
Det finns något som heter åska och vi har inte en enda laval kvar!

Så då tycker vi helt olika.

I princip tycker jag att solcell aggregaten är för klena. Men ett vanligt 12V aggregat kopplat till batteri (fritids batteri typ gul Global) som sedan laddas med solcell håller bäst.
Man skall bara inte tro att ett batteri med eller utan solcell håller mera än ett par veckor, sedan måste man ladda. Med solcell drygar man bara ut intervallet något. Man måste ha batteri att byta vid tillsyn.

FOGA har fungerat klanderfritt.
« Senast ändrad: 16 nov-15 kl 04:27 av Gilbert »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: solceller
« Svar #6 skrivet: 16 nov-15 kl 09:20 »
Lösningen med separat batteri och ett 12v aggregat kör jag med i en hage här, men har för klen solpanel, så jag får ladda extra på sommaren med. Tror det är forummedlemmen Henrik Uddemar som har testat sig fram till lämplig storlek. 50w går åt till ett litet aggregat på 2-3 J.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: solceller
« Svar #7 skrivet: 16 nov-15 kl 10:37 »
Det finns något som heter åska och vi har inte en enda laval kvar!


Jodå, det har funnits vissa Laval-stängselapparater som inte tålde åska riktigt så bra som de borde. T ex de sista nätanslutna apparaterna de byggde själva (de som var utvecklade av en konsult i Jönköping - 2K, 8K m fl), tidiga utföranden av 25K, USA- och Canada-modellerna av 6K, den gamla 210. Men de är undantag i den stora mängden.

Man ska komma ihåg att det fall då det är lättast att en stängselapparat går sönder pga åska är vid en ganska svag åsköverspänning, som inte räcker till för att tända gnistgapet som finns som grovskydd mellan stängsel- och jordklämma i de flesta stängselapparater. Om gnistgapet tänder så tar det hand om det mesta av energin ur åskpulsen, men om det inte tänder så går åskpulsen bakvägen genom transformatorn, transformeras ner till lägre spänning och högre ström, och då kan det vara svårt att få elektroniken att hålla för detta. Elektronikens tålighet mot en åskpuls med viss energi kan vara mycket olika beroende på om det är en positiv eller negativ åskpuls. De flesta stängselapparater på europamarknaden är optimerade för att tåla positiv puls bättre, men apparater tillverkade i Australien eller NZ (Gallagher, PEL, Speedrite m fl) är tvärt om.

Ett annat fall är om gnistgapet tänder men jordtaget är dåligt så det slår över mellan lindningarna i transformatorn och åskenergin går vidare ut på elnätet. Då brukar det inte bara vara stängselapparaten som går sönder. Föreskrifterna ställer mycket stränga krav på isoleringen i elstängseltransformatorer, och förr, innan CE-märkningens tid, krävde myndigheterna i vissa länder (bl a Holland och Canada) att varje enskild transformator skulle isolationsprovas med simulerad åskpuls, det räckte inte med bara typprov.

Totte

  • Inlägg: 9
    • Uppland
SV: solceller
« Svar #8 skrivet: 18 nov-15 kl 22:10 »
Tack för råd och tips! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser