Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.  (läst 4160 gånger)

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« skrivet: 09 nov-15 kl 15:25 »
Hade bokat in klippare till mina får som nu verkar fått förhinder. Jag kan inte klippa dem själv av olika anledningar och hittar ingen annan inom rimligt avstånd. tiden går och det börjar bli kallare ute, jag blir lite tveksam till om jag verkligen ska beröva dem deras varma ull när det snart är vinter? Vi bor i södra Sverige så det blir kanske inte så kallt, men däremot väldigt blåsigt! Är det redan nu, då vi bor vid havet... Fåren går ute året runt och trivs med det, de vill inte vara inne även om de har tillgång till fin dragfri lada. De är klippta senast i april. Så nu undrar jag hur skulle ni andra gjort? Alltså behöver de bli klippta så får jag se till att få hit nån som kan göra det, även om det blir en lång resa för klipparen. Men är det inte nödvändigt, utan de kan gå med sin tjocka ull och jag klipper dem i mars/april istället. Hur skulle ni andra gjort?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #1 skrivet: 09 nov-15 kl 17:22 »
Jag har Gutefår som går ute året om, även de kan gå in i ladugård om de vill. Klipper bara en gång per år, runt midsommar, då de
själva börjar fälla. Skulle inte klippa så här sent på året, om djuren inte stallas in. Skulle vänta till våren, om jag vore dig. Bor också vid havet, och där kan det ju blåsa!

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #2 skrivet: 10 nov-15 kl 10:20 »
Finns det nån risk att det blir för varmt för dem med den långa ullen?
Vad är nackdelarna med att inte klippa på hösten? Att ullen i sig inte går att använda gör mig inget, tänker endast på fårens välmående...
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #3 skrivet: 10 nov-15 kl 12:17 »
Vet inte vad du har för allmogefår, om deras ull liknar gutefårens. Vet bara att, om jag ska  ta hand om ullen, måste de klippas 2 ggr om året. Kan du inte söka på din ras, och se om det kan finna något matnyttigt? Kan inte tro, att de skulle lida.

tillerosa

  • Inlägg: 21
    • Jämtland
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #4 skrivet: 10 nov-15 kl 13:02 »
Jag skulle ha klippt dem nu. Det är fortfarande klippsäsong i mina trakter (Jämtland) så knappast för kallt hos dig. Med tanke på hur spralliga och pigga de blir efter klippningen gissar jag att det är väldigt skönt att bli kvitt ullen, och om du planerar för lamm framöver blir hygienen bättre. Dessutom är det bra att ta en ordentlig titt på dem två gånger per år för att kolla hull, ev. löss osv. (Klövar och tänder kan man ju kontrollera utan att klippa.) Det viktiga är att de har tillgång till ett bra väderskydd, och framför allt gott om mat. Får som fryser lite äter mer eftersom våmmen alstrar värme.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #5 skrivet: 10 nov-15 kl 19:01 »
Jag hade ju lite andra förhållanden, men jag lät oftast fåren själva bestämma!  Om de kom fram när jag ställde mig och viftade med saxen, så klippte jag, sprang de undan, lät jag dem behålla hårsvallet.  Jag antar att du har lite svårare att få ett vettigt svar av dina, eftersom du inte klipper själv.  Men det är skillnad mellan raser, och stor skillnad mellan olika ålder på fåret.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #6 skrivet: 10 nov-15 kl 19:17 »
Hej!
Var rädd om hunden!
Du har väl varit hos "Specsavers?"

Hälsning!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #7 skrivet: 10 nov-15 kl 20:00 »
Var är gillaknappen?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #8 skrivet: 10 nov-15 kl 20:10 »
Nummer 3 i raden ovanför textrutan:   :D

 :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #9 skrivet: 10 nov-15 kl 21:50 »
Om de skall lamma i mars/april kan det ju vara skönt att klippa dem nu, men annars skulle jag nog låta dem ha rocken på.

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #10 skrivet: 11 nov-15 kl 11:03 »
De ska inte lamma ty de är endast pojkar  :-[

Haha hunden i detta fall har knappt nån päls alls, så det är ingen risk  ;D
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #11 skrivet: 11 nov-15 kl 16:42 »
Då skulle jag klippa dem några veckor innan myggen kommer så att de hinner få ett skydd för sommarens plågor.

Mina baggar har alla varit väldigt bekväma att klippa, de bara står där och njuter utan att man behöver bråka med dem så jag klipper dem inte på traditionellt sätt för att låta dem behålla sin värdighet ;D Några tackor får samma klippservice, men de flesta gillar inte att bli klippta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #12 skrivet: 11 nov-15 kl 21:52 »
Just det, klippa stående får, som gillar behandlingen!  :D  Jag brukade sätta dem för de allra sista tussarna mitt under magen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #13 skrivet: 12 nov-15 kl 11:25 »
Just det, klippa stående får, som gillar behandlingen!  :D  Jag brukade sätta dem för de allra sista tussarna mitt under magen.

Står de stilla själva eller måste du binda fast dem?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #14 skrivet: 12 nov-15 kl 12:57 »
De som gillar det kommer fram och ställer sig precis som om det vore människor i ett kösystem. Man får klappa dem i ändan och säga till när de är färdiga, och ibland knuffa iväg dem så nästa får komma fram. När jag klippte den första baggen som jag märkte beteendet på så hade jag ett rep om halsen på honom, men märkte att han stod kvar när jag behövde lätta på det för att komma åt.

En tacka brukar komma tillbaks och ställa sig i kön även om hon är klar ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Klippa fåren eller vänta? Allmogefår.
« Svar #15 skrivet: 13 nov-15 kl 20:57 »
Jag hade några som jag måste binda fast, men det var så tråkigt att klippa dem - för både dem och mig - så de åkte i frysen när det ändå inte fanns hö till alla.  De flesta stod och njöt av att jag brydde mig om dem, och av att den kliande ullen åkte av.  Likadant när det var dags för klövvård.

  Om tackorna börjar ställa sig i kön igen när de är klara, då har man nog lyckats ge fåren en god psykosocial miljö!  :D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser