Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grindar & Foderränna  (läst 1770 gånger)

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Grindar & Foderränna
« skrivet: 26 aug-15 kl 12:59 »
Hej
Jag har tänkte försöka effektivisera hanteringen och jobbet i stallet i vinter. Sen tidigare har jag gjort alla grindar, både till boxar och avdelningar i trä. Grindarna har varit bra och är både hållbara och ganska smidiga att hantera. Dock blir det ju en massa klättrande över grindarna. Så nu tänkte jag tillverka en "längre" grind som på något vis skall vara öppningsbar med gångjärn eller liknade. Är det någon som gjort och som vill dela med sig på hur ni tillverkat?

Sen till foderränna (eller krubba). Tänkte även bygga någon form av kraftfoderränna eller "automat" till lammen. Även här tar jag gärna emot tips, tanken är att tillverka något som är ca 1,5-2 meter långt.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Grindar & Foderränna
« Svar #1 skrivet: 28 aug-15 kl 11:38 »
Grindar har jag inga tips om. Men, när det gäller foderränna har jag sett dem som gör genom att dela ett längre plaströr i hälften och sen montera halvorna på någon slags träställning så att de blir stadiga och kommer upp lite.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser