Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning innan slakt  (läst 2982 gånger)

elisabeth-nilsson

  • Gäst
Klippning innan slakt
« skrivet: 19 jul-15 kl 19:43 »
Funderar över när det är lagom att klippa lammen innan slakt. Har läst att slakteriet vill att man klipper dem innan slakt eftersom det annars tillkommer någon form av saneringsavgift.

Vi kommer att ta tillbaka skinnen och skicka dem på beredning.

Min fråga är hur lång tid innan slakt är lagom att klippa lammen om man vill ha fina skinn med ull?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Klippning innan slakt
« Svar #1 skrivet: 19 jul-15 kl 22:16 »
Jag slaktar på "det stora slakteriet", och har noggrant kollat det där med klippning före slakt. Både med inköparen, stor uppfödare, och fårklipparen.

Dels därför jag inte vill ha något avdrag, dels därför jag vill bereda skinnen, och då behövs det ju en del längd på ullen.

Om man slaktar lamm födda på våren, som normal höstslakt (september-november) och det inte finns fasttorkade träckrester eller annan "gegga" i pälsen, så behöver man inte klippa.

Så: rena lamm som kommer direkt från betet = ingen klippning. Även rena lamm som gått på halmbädd ett tag, klarar sig utan klippning (t.ex. slakt i december).

Men har de varit lösa i magen, och det kletat fast avföring i pälsen, så kan klippning behövas för att slippa avdrag. Men ska man bara skicka få lamm till slakt (10-15 sådär) och bara något enstaka är kletigt, så kan man ju tvätta det....



 

elisabeth-nilsson

  • Gäst
SV: Klippning innan slakt
« Svar #2 skrivet: 21 jul-15 kl 19:46 »
OK Tack! Då vet jag! De är ju väldigt rena och fina nu när de går på bete. Då kan det alltså vara läge att skicka på slakt innan de gått hemma i lösdriften för länge. Vi har 9 lamm och en tacka som ska till slakt, så det är inte såvärst många :) Vi kan ju handtvätta om det skulle behövas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser