Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel aggregat  (läst 11122 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #80 skrivet: 26 jul-15 kl 16:36 »
Med trä och stenig mark som är här och trä har börjat ruttna.
Nu när det är dags att byta försöker man undvika nya hål, utan man håller sig till dom gamla.
Men ärligt talat är nog tillvaron enklare med sovjetiska betongpålar.
Billiga, eviga, starka och bra.
Men nejdå, här ska man avlida.

Problemet med betongpålar var att staten missbruka, och all skatt gick dit.
En fåraherde ska kunna färdas fritt med sina får (läs alkemisten).
Det är illa som det är nu, väldigt illa.
Särskilt vad som står i bibeln, herren är min herde och ingenting ska fattas mig.
Det är också väldigt illa.
« Senast ändrad: 26 jul-15 kl 16:50 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #81 skrivet: 26 jul-15 kl 16:47 »
Håller fullkomligt med om att, har man haft får i decennier och fortfarande använder trästolpar till permanenta hagar, (så har vi alltid gjort av tradition?)
Låter väldigt fårskalligt, väldigt, väldigt fårskalligt måste jag säga.
Engelska staket av levande träd kan jag däremot förstå, men i detta "sosialistiska" eller vad man ska kalla det land, är man själv lite livegen hur man än gör, och att svettas och bloda på något som inte är ens eget, är inte särskillt motiverande.
Även om vissa försöker luras och säger, det är ditt.
Familjerna ser inte ut som på 1800 talet, och är det så att man har en unge någonstans, får han aldrig veta vem som är hans far i alla fall.
Liksom hans far får inte veta om det är hans unge, och inte träffas.

Så jag kan förstå efterfrågan på plast annat snabbmaterial, och har man gård mark och sådant, så är det mäklarna som ärver det mesta.

Bagger, du behöver gå en utbildning i lantbruk och djurhållning. Du verkar ha en massa romantiska idéer, mycket inflytande från internet, och lite från verkligheten.

Hur tycker du att man ska bygga och sköta stängsel för djur, utan att använda rejäla stolpar? Utan att djuren kan rymma, att de är hållbara i flera år med minimalt underhåll, tål svensk vinter?

Skriv ner en beskrivning så att vi andra förstår hur borde göra istället för att sätta stolpar (material oväsentligt), förbinda dessa med tråd eller nät, ha grindar av något slag och vid behov använda el i stängseltråden. 

I olika länder håller man djur på olika sätt. Vissa sätt kan fungera i vissa klimat, andra fungerar i andra klimat.

I Sverige har vi valt att ganska tuffa djurskyddslagar, för djurens skull. De finns inte för att byråkrater ska ha något att göra.

Vi skyddar djuren genom att hålla dem bakom stängsel. Från illvilliga människor, från trafik, från predatorer.

Häckar kan inte hålla mindre djur som får eller getter instängda tillräckligt väl. I synnerhet inte i Sverige, eftersom vårt klimat innebär vinter, och då växer inte häckar. Om du har sett en granhäck i verkligen, så är den alltid mer eller mindre kal nertill. Där kan vargar och lodjur lätt ta sig igenom, och får och getter går ut.



På de brittiska öarna, så hålls inte får bakom staket av levande träd, det kanske ser ut så på bilder, men någonstans bland träden eller på stenmuren, så finns elstängslet eller fårnätet. I Skottland så hålls får i alpin miljö, på jättelika beten på bergsidorna, men det betyder inte att det inte finns en gräns, i form av stängsel någonstans, och en färist för att trafik ska kunna ta sig in/ut i området.

Det finns intressanta exempel på en friare djurhållning i England, t.ex. New Forest ponnyerna som betar inom Nationalparken, men det betyder inte att det helt saknas stängsel.

På vissa håll, t.ex. Nya Zeeland eller Australien, så räknar man inte fårbetena i hektar, utan snarare i kvadratkilometer eller kvadratmil, stora extensiva beten. Men det betyder inte att fåren kan ta sig vart som helst och att marken saknar stängsel, det betyder bara att stängslen är långt bort från djuren, kanske miltals.

Sedan är det obegripligt varför du skriver om barn och föräldrar, vad har det med stängsel att göra?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #82 skrivet: 26 jul-15 kl 16:59 »
Läs föregående svar, så får du svar på några frågor.
Det är klart att reglemente, familjeförhållanden, livsstil i Sverige påverkar i högsta grad viljan att överhuvud taget lyfta ett endaste finger.
Dräng är vad man är.
Romantisk bild?
Det är reglementets kontrollbehov av folk, man ska ha perssonnummer, fåren ska ha perssonnummer.
Sverige är långt ifrån ett fritt land, om man inte kan valla sina får genom riket längre.
Fåren äter gräset, om en månad har gräset växt upp som det var innan, var är haken, allt är solenergi och vatten.
« Senast ändrad: 26 jul-15 kl 17:07 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #83 skrivet: 26 jul-15 kl 17:02 »
Sedan är det obegripligt varför du skriver om barn och föräldrar, vad har det med stängsel att göra?

Du lägger ned väldigt mycket tid på att förklara för "Bagger" men det känns ju lönlöst. Han läser knappast allt du skriver och begriper nog väldigt lite utav det. Är du säker på att han inte bara driver med dig/oss? Det han skriver är ju obegripligt. Det finns ett uttryck som heter "mata inte trollen" vilket jag tycker passar in här. Det var länge sen jag insåg att han inte är på riktigt, dvs seriös.. Vissa av hans inlägg är dock ganska underhållande, men som du ser är det mest bara du som tar honom på allvar numera och svarar på hans inlägg. Han är inte intresserad av att lära sig något av dig, utan skriver här för att provocera och se vilken reaktion han får.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Elstängsel aggregat
« Svar #84 skrivet: 26 jul-15 kl 17:13 »
Olivia k.
Du berättar sådana saker om mig som jag inte hade en aning om, är det sant det du säger?
Precis som om vi hade varit gifta i 35 år.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser