Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gick fel? stelt kaninskinn  (läst 2950 gånger)

evys

  • Inlägg: 3
Vad gick fel? stelt kaninskinn
« skrivet: 19 feb-15 kl 09:10 »
Gav mig på att alungarva ett skinn från kanin och något gjorde jag fel men jag är nyfiken på vad?
Jag la det i alunbad i ett dygn och hade sen upp det och skulle enligt receptet skrapa av "hinnan", fanns ingen hinna att dra av så jag la ner det igen. Sen satte sig livet lite på tvären och jag glömde skinnet, så det låg två dygn till. Sen tog jag upp det, började torka det och när det var halvtorrt hade jag på en äggula och olja. Först såg det jätte fint ut men det blir inte mjukt, det är torrt och sprött och där jag mjukgjort det som mest har det bara blivit tunt och spruckit. Det feta verkar lägga sig på utsidan och tränger inte in, trots att skinnet är torrt och sprött under. Var mest rädd för att det skulle fälla men pälsen sitter fint.
Jag har fler skinn som är saltade och som jag vill fortsätta med men jag vill ju att det blir rätt.
Är det helt enkelt så här det blir för att det fick ligga för länge i badet?
Har läst ännu lite till nu och sett exempel på där skinnen bara får ligga ett dygn sammanlagt.
Hur länge får era skinn ligga i bad?

Ozzwald

  • Inlägg: 7
SV: Vad gick fel? stelt kaninskinn
« Svar #1 skrivet: 22 feb-15 kl 00:24 »
Jag börjar med att skrapa bort det mesta av fett och kött. Sedan får skinnet ligga i myrsyra och salt ca 24 tim därefter skrapar jag skinnet igen för att sedan tillsätta alun och där får skinnet ligga i ca 36 tim. Tror absolut inte det beror på att skinnet ligger för länge i alunet.

Ozzwald

  • Inlägg: 7
SV: Vad gick fel? stelt kaninskinn
« Svar #2 skrivet: 22 feb-15 kl 00:25 »
Såg att du har saltade skinn! Hur länge får dom ligga i blöt innan du skrapar dom???

evys

  • Inlägg: 3
SV: Vad gick fel? stelt kaninskinn
« Svar #3 skrivet: 22 feb-15 kl 15:42 »
Jag sköljde aldrig skinnet efter saltet,  jag borstade bara rent det innan jag skrapade det och la det i alunbad. 
Behöver man skölja ur saltet ordentligt?
Varför använder man myrsyra och vart får man tag på det?

Ozzwald

  • Inlägg: 7
SV: Vad gick fel? stelt kaninskinn
« Svar #4 skrivet: 22 feb-15 kl 16:14 »
Myrsyra köper du på tex granngården. Prova att låta skinnet ligga och dra i en hink med vatten så att salten dras ur skinnet. Är nog därför skinnet blir så hårt plus att det är svårskrapat om inte skinnet är genom blött!

Ozzwald

  • Inlägg: 7
SV: Vad gick fel? stelt kaninskinn
« Svar #5 skrivet: 22 feb-15 kl 16:16 »
Myrsyran sänker vattnets ph. Skinnet tar upp alunet bättre om vattnet har ett lägre ph ca 3-4.

Ingobert

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
SV: Vad gick fel? stelt kaninskinn
« Svar #6 skrivet: 23 feb-15 kl 16:27 »
ibland ser man inte hinnan som sitter kvar på skinnet.
prova och slipa med sandpapper.
om skinnet torka för snabbt kan det också blir stelt.
har du haft en vuxen kanin eller en unge?
speciellt på magen är skinnet tunt och blir lätt som torrt papper.


Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Vad gick fel? stelt kaninskinn
« Svar #7 skrivet: 08 apr-15 kl 15:44 »
jag skulle tro saltet måste ur så mycket man kan ur skinnet då det torkar det innifrån, torrt sprucket skonn går aldrig att återfå orginal styrka i men går säker att bruka på någe vis, det måste röras på väldigt mycket när det torkas, för att bibehålla mjukheten.
Torka för varmt kan vara orsak att det blir stelt... då måste man fetta och röra det nästan liksom torktummla det för att det skall bli mjukt... alltås inte på riktigt i torktumlarn det är ju för varmt .. men på någe vis tummla det... lycka till

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Vad gick fel? stelt kaninskinn
« Svar #8 skrivet: 09 apr-15 kl 14:58 »
när jag gick på skinnberednings kurs fick vi lägga saltade skinn i blöt i 3 dygn och byta vatten ofta innan vi skrapade och la dom i alunbad sedan dra hinnorna lägg i ett starkare alunbad minst två dygn spola av pälssidan med vatten vrid ur så mycket vatten som möjligt lägg på galler mjöla skinnsidan låt torka till halvtorrt borsta bort mjölet och dra skinnet så det blir vitt blanda äggula och olivolja smörj in och gnugga skinnen mjuka /Lycka till praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser