Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två tackor - räcker det?  (läst 7178 gånger)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #20 skrivet: 25 jul-15 kl 11:59 »
Har du någon vederhäftig källa på dina påståenden om Sibirien? Jag har för mig att man inte håller så mycket får alls i Sibirien, även om fårhållning finns i stort sett överallt på jorden.

Får är FLOCK-djur, och blir otrygga när de är för få. Två är för få för att flockdynamiiken ska fungera. Ett ensamt får, lider svårt.
Sedan spelar det ingen roll vad Jordbruksverkets regler säger, det är minimivärden för det mesta i deras regler. Jag har t.ex. betydligt större utrymmen till mina djur än reglerna säger. Med minimimåtten, skulle mitt fårhus inte fingera lika bra.
 
En lagom liten flock är fem st. Det fungerar (socialt, flockmässigt) med 3 eller fyra djur, men fem blir en "riktig" flock, och ger trygga djur.

Sedan är det obegripligt varför du skulle vilja hålla djur på ett sådant sätt att du måste ge kraftfoder (korn eller motsvarande) på sommaren, när det finns bete, om du inte har djur som så att säga slutgöds inför slakt, men det har du ju inte. 
Dessutom är Får, GROVFODEROMVANDLARE, det är jobbigt för matsmältningssystemet att hantera spannmål/pellets i större mängder. För fårens skull, ska de beta på sommaren, och få bra grovfoder (hö,ensilage) på vintern. De flesta av oss strävar efter att odla själva, eller köpa, såpass bra grovfoder så att mängden kraftfoder som ges till dräktiga tackor blir så liten som möjligt, helst ingen alls.

Får, MÅSTE ha bete (av lämplig typ och i lämplig mängd), och fri tillgång till salt och mineraler för att må bra. Får fåren bra bete, mineraler och salt  (kvalitets- och näringsmässigt bra grovfoder på vintern) så har de normalt inte några behov av extra vitaminer.

Får är också extremt känsliga för parasitangrepp. Oändligt mycket mer känsliga än både kor och hästar. Får delar delvis parasiter med getter, rådjur och hjortar. Ska fåren må bra, inte bara med nöd och näppe överleva, utan LEVA, så måste man regelbundet kontrollera parasitstatus, och avmaska (med av veterinär utskrivet lämpligt preparat) vid behov.
Ju mindre betesmark man har till fåren, desto mer lyckas parasiterna växa till, levnadscykeln är ungefär så här: In i fåret, skapa nya ägg, som via träcket hamnar i gräset, som äts av fåren, som bildar nya ägg osv.

Får är väldigt känsliga för obalanser i mineralstatus, och går ner sig väldigt fort/tar sig inte, om de har brist på Selen/E-vitamin. Selen finns inte tillräckligt av i Svenska jordar.
Därför måste dräktiga tackor och unga djur (lamm vid födseln) ges tillskott av E-vitamin/Selen preparat. Gör man inte det, så dör lammen, ibland fort, ibland långsamt: då växer de inte som de ska, blir krumma och slappa i muskulaturen, och tynar bort på ett plågsamt sätt. Att inte se till att lammen har en god mineralstatus är djurplågeri.

Om du bara har 700 kvm hage till dina får, så räcker det inte, inte ens om de bara är två stycken, vare sig för bete eller för att låta betet vila mot parasiter. Visst går det att ha får i en hårdgjord hage på 700 kvm, men då måste man utfodra med grovfoder som kommer någon annanstans ifrån, och regelbundet städa bort "bajspluttarna".

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #21 skrivet: 25 jul-15 kl 14:18 »
Sibiriska får i komi.
En korsning med baggar från romanovsky och tackor från romney march, gav en lågproduktiv snabbmognande ras som tog 30 år att utvekla.
Där en tacka med två lamm årligen ger 80 kilo levandevikt.
Vilket bör vara runt 40 kilo slaktvikt, och runt 20 kilo kött.

Kärva förhållanden där det gäller att uthärda vintern och äta upp sig på sommaren.
Får tackan ett lamm blir det värre.
Så två tackor garanterar nästan två lamm.
Frågan är varför man inte använde renrasiga kortsvans.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #22 skrivet: 25 jul-15 kl 15:50 »
Har du någon länk till de sibiriska fåren? Vore intressant att läsa. Min man talar/läser/skriver ryska, så en länk på ryska är OK om det inte finns något på engelska/tyska/franska som jag kan läsa själv och därför skulle föredra.

Det pågick/gjordes många experiment inom lantbruk i Sovjet. Några lyckade, och en hel del vansinniga eller misslyckade. Så att man korsta fram en fårras, eller för den den en hel massa fårraser, tvivlar jag inte på.
 
Men innan du presterat en länk och helst flera, som "bevis", så tvivlar jag starkt på ett det skulle förekomma fåravel i någon större omfattning i Sibirien i dagsläget. 

40 kg/lamm före slakt är inte någon särskilt imponerande slaktvikt... Utan mera en normal levande vikt för vilka raser som helst inför slakt. Frågan är bara hur lång tid det tar att få upp dem i "lagom"vikt. Köttraser/köttraskorsningar har snabbare tillväxt, men också högre risk att de sätter för mycket fett, medan lantrasfår som t.ex. Gotlandsfår tar lite mera tid på sig, men å andra sidan så är det mindre risk för "fettavdrag".

Men man vill nog helst ha upp dem i 45 kg, särskilt bagglammen.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #23 skrivet: 25 jul-15 kl 17:02 »
Kan inte kopiera länken, vet inte varför.
Sök på pechora sheep breed.

Som jag förstått är rasens styrka framförallt att uthärda vintern med knapra resurser och hålla sig vid liv till våren.
Att förvänta sig höga slaktvikter i sådan miljö, är vansinnigt.
Finns fler härdiga raser än denna, bland annat några fårraser med fettpuckel på rumpan av olika slag, delad, odelad, fettsvans osv. Samma funktion som kamelens.
Samtidigt som jag läste att någon texel, eller texelkorsning köttras klarade dessa miljöer lika bra som fettpuckelfåren eller vad man ska kalla dom.
Nu kom vi en bit utanför temat.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #24 skrivet: 26 jul-15 kl 00:00 »
Jag har googlat (och använt andra sökmotorer), och hittar 2 websidor, som på dålig engelska nämner rasen.

Det som framgår av de webbsidorna, är inte att rasen skulle vara vare sig talrik, eller särskilt "bra" ur ett produktionsperspektiv, utan snarast motsatsen. Låg tillväxt, dålig mjölktillgång, och få naturligt uppfödda lamm.

Att fåruppfödning skulle vara vanligt i Sibirien, framgår inte heller.

Kan du inte länka, så kanske du kan skriva in vad sidan du hittat uppgifterna på heter manuellt istället.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #25 skrivet: 26 jul-15 kl 06:16 »
Klipp och klistra fungerar inte längre, av någon anledning.
Och hittar inte längre sidan jag läste på först i alla fall, inte ens på historik.

Kholmogory sheep breed komi.
Pechora sheep breed komi.

Det du säger stämmer bra, som jag redan sagt ingen högproduktiv ras.
Det stämmer även som du säger att procentuellt finns endast runt 2% av alla får i sibirien, som jag också läst någonstans.

Och som jag minns läste jag att det tog 30 år att utvekla rasen, men gick väldigt fort att förstöra, så förmodligen finns inte mycket av den kvar idag.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser