Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två tackor - räcker det?  (läst 7180 gånger)

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Två tackor - räcker det?
« skrivet: 02 okt-14 kl 16:17 »
Tar hand om grannens får och nu vill hon slakta ut alla årslamm. Det betyder att det lämnar bara 2 tackor för att en av gamla tackorna dog under sommaren.

Jag tycker att det verkar vara en väldigt liten grupp - att spara tacklammet skulle i alla fall ge en grupp på tre...

Tacksam för input!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-14 kl 18:38 »
Får är flockdjur, men de är ju samtidigt individer också. Jag har sett exempel på alltför små flockar, där fåren i stället bara står och skriker vid staketet och försöker komma i kontakt med människor för att skapa en större flock! 

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-14 kl 19:11 »
Nu i sommar har två tackor gått med sina lamm - alltså fem tillsammans - och verkat väldigt harmoniskt.

Helst skulle jag vilja spara alla men det är väl orealistiskt?
Bagglammen bör väl inte gå med sina mammor pga risken att de kommer att betäcka mammorna? Så det är väl oundvikligt att de slaktas/flyttas?

Frågan är då om det kommer att räcka med två tackor eller om det är bäst att spara tacklammet tillsammans med gammtackorna. Det låter så på Kurt.

För jag vill inte ha två olyckliga tackor att bekymra mig för....
Och säger jag att jag inte vill ha det bekymret så kommer alla att slaktas.
Det kanske skulle vara för det bästa?

Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-14 kl 20:05 »
Behåll tacklammet, du kommer att få en mycket mer harmonisk grupp. "Ett får åt vart väderstreck" är ett gammalt utryck jag hört vilket jag tycker stämmer bra.
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-14 kl 23:06 »
Jag hade 2 tackor i hagen förra sommaren och det var inte alls bra, den ena hoppade över stängslet när jag gick därifrån några gånger, och så sprang de upp och ned utefter stänglset och letade mig när jag gick. De kändes väldigt otrygga. Denna sommar har de varit 9st inkl alla lammen och då har det varit lugnt och de där 2 har aldrig hoppat över nåt stängsel och bryr sig inte om mig.

Bagglammen kan inte gå med mammorna hur länge som helst, men de kan gå i en egen hage.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #5 skrivet: 05 okt-14 kl 10:09 »
Tack snälla för input!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #6 skrivet: 18 dec-14 kl 14:32 »
Får mår bättre i grupp på mer 3 eller flera. Helst fler. Baggar ska åtskiljas från sina mödrar för icke inavel och jag tycker absolut att du ska behålla tacklammet. Det blir då mer harmoniskt och du kan säkert utan problem behålla 1-2 tacklammet till nästa år för att få en mer av flock. Får mår bäst av det och jag hoppas att du får nu en fungerande liten bra flock av dina får.  :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #7 skrivet: 20 dec-14 kl 12:57 »
Tack snälla för all input. Jag kämpade för att få behålla tacklammet utan framgång, för grannen hade haft det så tidigare.

Nu går tackorna tillsammans och det verkar fungera någorlunda, som tur är. De verkar lite uttråkade men jag ser inte andra tydliga problem. Till våren så hoppas jag kunna åtgärda saken genom att öka flocken med några tackor.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #8 skrivet: 21 dec-14 kl 07:04 »
Jag har fått det förklarat för mig av veterinär att man MÅSTE ha minst 3 st får tillsammans enligt lag?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #9 skrivet: 21 dec-14 kl 10:19 »
Jag har fått det förklarat för mig av veterinär att man MÅSTE ha minst 3 st får tillsammans enligt lag?


Det står på jordbruksverkets sida att man ska hålla får i par eller grupp. Vad jag vet är 2st ett par, och 3st en grupp.
Däremot står det inget om getter och jag tycker det verkar tokigt om man får ha en get eller bock ensam, utan artsfränder. Tycker synd om sådana getter som bor själva.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/skotsel.4.4b00b7db11efe58e66b8000533.html


linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #10 skrivet: 21 dec-14 kl 11:46 »
Ok! Då borde det vara ok att ha 2 st får tillsammans.. Jag tycker nog personligen att de ska vara minst 4 st. Men helst fler :-) ang getter så innefattas de av samma lagar som fåren enligt jordbruksverket.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #11 skrivet: 21 dec-14 kl 12:03 »
Jag kämpade för att få behålla tacklammet utan framgång, för grannen hade haft det så tidigare.

Nu går tackorna tillsammans och det verkar fungera någorlunda, som tur är. De verkar lite uttråkade men jag ser inte andra tydliga problem. Till våren så hoppas jag kunna åtgärda saken genom att öka flocken med några tackor.

Om ägaren ändå skickar lammen till slakt, kan du kanske få köpa ett par av tacklammen och behålla som dina i flocken.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #12 skrivet: 21 dec-14 kl 13:01 »
Tack för tipset - försökte köpa fri tacklammet men köttet var visst såld och hon hade tyvärr för vacker päls....
Funderade på att "förstöra" pälsen med kardborrevandring men det kändes omöjligt.
Jag ångrar nästan att jag gått med på att ta emot tackorna men alternativet är slakt för tackorna också.
Kanske det ändå vore bäst för dem?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #13 skrivet: 21 dec-14 kl 18:01 »
Om dessa två tackor är vana att gå tillsammans utan en tredje kamrat så fungerar det ju bra ! Man kan ju tycka att de ska vara fler men även om ett tacklamm skulle fått gå kvar är det inte säkert att fåren skulle varit "nöjdare"... Ibland kan ett tredje djur få det svårt att bli kompis/accepterade av två samman svetsade tackor - oavsett om det är en dotter eller ej.

Det är ju en frågan om foderkostnad också....och man kanske inte vill ha 3 dräktiga tackor, och så många lamm.....?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #14 skrivet: 22 jul-15 kl 22:04 »
står och skriker vid staketet och försöker komma i kontakt med människor för att skapa en större flock!

Att dom står och skriker vid staketet betyder nog inte att dom söker kontakt med människor, för att bilda en större flock.
Däremot är dom nog vana att få en godbit, och en aning bortskämda, och är därför dom skriker när dom ser någon.
Tror nog ett djur som får eller get kan ha det bra även som ensamt, eller med djur av annan art.
Vet inte vad man ska säga om jordbruksverkets alla olika reglementen, mer än att vissa regler kan mycket möjligt vara bra, säkert finns i alla fall någon regel som är bra, i allafall för någon, men kanske inte för alla.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #15 skrivet: 22 jul-15 kl 22:22 »
Man kan inte fråga djuren hur dom vill ha det, och även om man kunde, är inte säkert man fått ett riktigt svar.
Som exempel kan vara att mor frågar den unga sonen om han vill ha en bror, och sonen säjer så klart ja för han vet inte vad det innebär mer än en lekkamrat.
När han sedan blivit äldre och själv haft relationer och med ett slags facit i hand, hade han på samma fråga med bättre vetskap självklart svarat nej.
När han vet vad oäktling innebär i realiteten, annat än ett ord, och vilket elände som ligger bakom.
Att människor kan vara mer som djur än vad djur är i vissa fall, hur ska man då kunna lita på en get eller får även om dom om dom kunnat prata med oss, så hade det inte varit svårt att få dom att säga det vi vill höra.
« Senast ändrad: 22 jul-15 kl 22:28 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #16 skrivet: 24 jul-15 kl 07:32 »
Snälla Bagger! Djuren kan visst tala om för oss hur de vill ha det, det gäller bara för oss djurägare att kunna tolka deras meddelanden rätt. Exempel:
De två tackorna står vid stängslet och bräker så fort det kommer en människa, och rymmer ur hagen så ofta de kan betyder tackorna trivs inte med varann alternativt med det som finns i hagen. Alltså bör djurägaren utöka flocken och kanske flytta dem till en ny hage om betet är slut.
Ett lamm växer dåligt och verkar inte vara riktigt "med" betyder något fattas lammet, kanske får hen inte tillräckligt att äta, eller är hen i nedsatt kondition p g a parasitangrepp. Alltså bör djurägaren se till att lammet får äta ordentligt (hjälp att dia från sin mamma, eller flytta till bättre bete för större lamm) och göra ett träckprov på lammen för att se om de har någon parasit. Kanske även se över flockens mineralfoder, så ingen får brister.

En kan verkligen lita på djuren, men det gäller att förstå dem också! Gör en inte det kanske en ska lägga ner den här djurägar-grejen och nöja sig med att titta på Animal Planet...
Jordbruksverkets regler är verkligen inte särskilt extrema, eller jo, det är inte någon vidare djurhållning om en håller sig till deras godkända minimimått på stallar, t ex! Det är inte svårt att följa reglerna, men en bör absolut försöka göra mer för djuren än vad reglerna kräver. Att djur inte får vara ensamma i sin art är inte mer än rätt, skulle en människa trivas bra i en flock med enbart apor eftersom "de är ju så lika genetiskt"?
(Och varför i hela friden skulle en förälder fråga ett litet barn om hen vill ha ett syskon? Det kan väl, mycket riktigt, inte barnet svara på! Det är de vuxnas ansvar om barn ska födas eller ej, något sådant kan inte ett litet barn bära på sina axlar. Och sen förstår jag inte varför en bättre överblick skulle ge slutsatsen att en inte vill ha syskon?)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #17 skrivet: 24 jul-15 kl 17:16 »
En sak är ett syskon från samma mor och far som man själv har, något helt annat är ett så kallat halvsyskon, som liten har man svårt att se skillnaden.
Angående lilla lammet, äter det mycket dåligt av allt förutom salt och färskt gräs och vatten.
Lösningen är att ha lammet på bete med bockarna när jag inte är på jobbet, och där det finns ett överflöd av gräs.
Tackan äter dock gärna hö och korn i mängder, och gräset som växer räcker åt henne som kompliment några dagar till.
Baggarna går däremot för sig själva och är inte det minsta kräsna av sig med maten, äter och smakar av allt, till och med en del ormbunkar som tilltugg.
Hen?
Är jag så trevlig ?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #18 skrivet: 25 jul-15 kl 08:14 »
Det får en väl hoppas att du är trevlig?
Jag skrev "hen" i mitt exempel eftersom det var just ett exempel; ett lamm av odefinierat kön som växte dåligt. Inte helt ovanligt, och bör få djurägaren att tänka till och agera. Ofta visar sig problem i flocken just på ungarna, eftersom de har sämre motståndskraft mot parasiter, brister och sjukdomar.
Människors halvsyskon hör bättre hemma i en annan tråd.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Två tackor - räcker det?
« Svar #19 skrivet: 25 jul-15 kl 10:58 »
Om lammet växer dåligt kan jag inte svara på.
Däremot oviljan att äta korn som hon i början tyckte var så gott, kan ha fått för mycket av det goda och sedan fått magknip misstänker jag, och nu avstår korn helt och hållet.
Gräs äter den mycket å andra sidan.
Och nog tycker jag det kan räcka med två tackor, i sibirien finns dom som har en tacka och två lamm, vilket ger bra avkastning med en liten tomt, två tackor blir med tre eller fyra lamm.
Man måste tänka på att betet ska räcka, där spelar arealen en viktig roll och om det är naturbete eller kraftigt gödslad mark.
Just arealen och typen av mark väger nog rätt lika i vågskålen, 50/50, kan jag tro.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser