Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårull - kasta eller?  (läst 6182 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Fårull - kasta eller?
« skrivet: 04 maj-14 kl 15:29 »
Klippte våra får under den varma påskhelgen.

Så nu finns det två stora soppåsar fulla med fårull efter sex får, två ICA-kassar gav jag bort till syläraren på mitt jobb. Men resten då? Åka till återvinningen med och slänga eller?

Det är ull från korsningsfår (Texel/Dorset/Finull) och enligt uppfödaren vi köpte dem från förra året så hade de inget bra ull - jag vet inte för mig är det liksom ull som ull lite skillnader på tjockhet och typ bara men ja har ju som sagt ingen öga för kvaliteten. Fåren var då bara fem månader gamla och aldrig klippta när vi köpte dem och sen under sommaren klippte vi dem för hand.

Vad gör ni andra med er ull? Säljer ni oavsett kvaliteten? Vilka är det man kan rikta sig in åt och så vidare då? Eller kastar ni den helt enkelt....

Pälsfår förstår jag att man kan sälja, deras ull är ju liksom avsedda för att användas men våra får är ju mest köttavlade...

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-14 kl 16:08 »
Du kan använda din ull i odlingarna! Det ger gödning och kväver ogräs.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-14 kl 16:17 »
Du kan använda din ull i odlingarna! Det ger gödning och kväver ogräs.

Lägga den i samma hög som gödslet från vinterns bädd i stuka? Då kanske man kunde slänga ullen på tistelkullen och sen lägga bädden i stuka över? Tistlarna dör och jag får fin jord nästa år om jag odlar pumpor i stukan? :)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #3 skrivet: 08 maj-14 kl 09:08 »
Lägga den i samma hög som gödslet från vinterns bädd i stuka? Då kanske man kunde slänga ullen på tistelkullen och sen lägga bädden i stuka över? Tistlarna dör och jag får fin jord nästa år om jag odlar pumpor i stukan? :)

Jag har bara sett hur Mandelmann gör, där lägger de ullen mellan raderna och i gångarna för att kväva ogräs och hålla kvar fuktan. Vet inte hur lång tid det tar för ullfibern att lösas upp (om den nu gör det). Skulle personligen inte lägga den i samma hög som gödslet. Hundhår förmultnar väldigt sent (om någonsin) och det borde vara samma med ullfibern?!
Någon annan här på forumet som vet hur det är med den saken?

albrekta

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-14 kl 11:25 »
Även om ullen inte är så bra att spinna av kan du tova av den. En grej som jag själv gillar skarpt är s.k. veganfällar. Man tovar en ullplatta som man sedan tovar fast lockar på. Det ser ut som en äkta fårfäll men djuret lever ännu. man kan givet vis bestämma mönster och färger själv. De här fällarna säljs ganska dyrt, så du kanske kunde tjäna en hacka på din ull. Bor du i närheten av mig visar jag gärna.

Ull tar lång tid på sig att brytas ner i naturen. Jag hade inte lagt det i MIN trädgård.

Exempel på veganfällar: http://brinkhantverk.se/far.html

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-14 kl 21:23 »
jag såg så fint i kväll de hade gjort hundkuddar av gamla ullfiltar och fyllt med ull. sytt små tofsar genom alltihop typ madrass allt var fyllt med tvättad kardad ull. jättefint tyckte jag kan ju ta vilket tyg som man har göra sittdynor eller? jag var vid Båvens ullspinneri dom har fått ull till skänks men köper också eller lönspinner eller kardar om man vill. det är ju roligt om ullen kan komma till nytta på något sätt.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-14 kl 21:34 »
Även om ullen inte är så bra att spinna av kan du tova av den. En grej som jag själv gillar skarpt är s.k. veganfällar. Man tovar en ullplatta som man sedan tovar fast lockar på. Det ser ut som en äkta fårfäll men djuret lever ännu. man kan givet vis bestämma mönster och färger själv. De här fällarna säljs ganska dyrt, så du kanske kunde tjäna en hacka på din ull. Bor du i närheten av mig visar jag gärna.

Ull tar lång tid på sig att brytas ner i naturen. Jag hade inte lagt det i MIN trädgård.

Exempel på veganfällar: http://brinkhantverk.se/far.html


Det såg jättefint ut. Ullen från fåren här skulle absolut gå att tova ihop, men de där fina fällarna kräver nog att jag får tag i annan sorts ull då jag inte kan få de där fina lockarna från mina korsningsfår. Men man kanske kan få in några kronor ändå på typ tovade sittunderlag åtminstone.  :D

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #7 skrivet: 08 maj-14 kl 21:36 »
jag såg så fint i kväll de hade gjort hundkuddar av gamla ullfiltar och fyllt med ull. sytt små tofsar genom alltihop typ madrass allt var fyllt med tvättad kardad ull. jättefint tyckte jag kan ju ta vilket tyg som man har göra sittdynor eller? jag var vid Båvens ullspinneri dom har fått ull till skänks men köper också eller lönspinner eller kardar om man vill. det är ju roligt om ullen kan komma till nytta på något sätt.

Har faktiskt funderat på att använda ullen som någon sorts stoppning till hundarna att ha som bädd på vintrarna ute i hundgården. Skulle ju bli varmt och skönt, men då måste jag tvätta ullen först annars stinker ju hundarna gammat får. Går det att köra ullen i tvättmaskinen? Om man lägger den i en gammal påslakan t.ex.?

Håller absolut med om att det känns bättre om man kan använda ullen istället för att bara kasta den, både roligare och nyttigare det.

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #8 skrivet: 08 maj-14 kl 22:06 »
jag slarvtovade en biabädd åt lammen och dom tyckte om den la sig direkt och sov på den det var en tacka som fick 3 lamm och hon fick aldrig vara ifred men då blev det en paus. biabädden höll ungefär 1 dygn jag hade slarvat men det skulle nog gå att göra till en hund nu blev det ju mycket halm och bajs i ullen. gjorde en platta nåltovade (det var ju bråttom) tvinnade kardflor och la runtom.

Floweret

  • Inlägg: 13
    • Västerbotten
    • FLOWERET
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #9 skrivet: 01 jun-14 kl 11:11 »
Veganfäll!
Vilken strålande grej - ska genast skriva upp den på att göra listan :)

Tack för tipset!
Pyssligt liv i södra lappland med familj, höns och marsvin.
Hälsa gärna på hos mig: Floweret

Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Fårull - kasta eller?
« Svar #10 skrivet: 15 jun-14 kl 14:33 »
Snubblade in på denna tråden, de här fällarna verkar ju intressanta.
Lite mer i detalj gör man? Funkar det med ull från gotlandsfår? Vi har några säckar från förra klippningen som skulle vara kul att göra nåt med.

Angående namnet veganfäll, är inte det lite konstigt namn? En vegan avstår ju från allt som kommer från djur. Umgås själv inte med någon vegan så jag har svårt att fråga, men har svårt att tro att det skulle ses som ok. 



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 6 användare
xaelanar, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser