Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra fårsax?  (läst 4655 gånger)

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
Bra fårsax?
« skrivet: 20 mar-14 kl 20:13 »
Har bestämt mig för att köpa fårsax och klippa fåren själv. Har haft en gubbe här som klippt dem för mig innan. Men fårsaxar är ju så dyrt!

Kollade på Aliexpress och där var det en prisklass som tilltalade mig mer ;)

Vad tror ni kunniga om denna sax? Något att ha?

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-by-DHL-EMS-FEDEX-Professional-New-350W-Electric-Sheep-Goats-Shearing-Clipper-Shears-Straight/1362729682.html

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Bra fårsax?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-14 kl 18:49 »
KÖP INGEN SAX ÄNNU!

Prova runt, låna, kläm och testa! En dålig sax är rena döden. Om du är oerfaren är det ännu värre!
Skarpa skär av god kvalitet och en sax som ligger bra i handen är ett måste.

Själv är jag nybörjare, (har bara klippt ett 50-tal får ännu). Jag fick tag på en begagnad Aesculap Econom S som är en 2,5" sax. Lite knöligt att få tag på skär, men den är lätt att hantera och passar bra till mina Oxford Down. Tänk på att det ska vara så bekvämt som möjligt för fåren!

En dålig sax ger mycket svordomar, krångel och elände, klippskador, stressade får och tappade sugar.

Försök hitta en begagnad sax av känt märke istället.

Stefan
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Bra fårsax?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-14 kl 16:17 »
Det finns ett antal trådar om att skaffa fårsax, där kan du få svar och många goda råd ;)
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bra fårsax?
« Svar #3 skrivet: 25 mar-14 kl 16:49 »
Man får nog räkna med 3-4000 för en vettig maskin. Jag skaffade Hauptner 2000 när jag hade fler får, och det är den bästa jag testat http://se.lgprodukter.se/category.html/farsaxar-2.

Det finns en professionell klippare på forumet (Klipparen) som köpte den här Rambo som reservsax i höstas, han rekommenderade den. Tror den är riktigt bra, och bra redskap gör arbetet roligare. http://www.hornershearing.com/acatalog/shearing-machines.html

Du kan se att det är billigare att handla från England än här i landet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser