Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselfråga  (läst 14074 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Stängselfråga
« skrivet: 21 okt-13 kl 21:58 »
Hej igen.

Nu skall det beställas elstängsel som komplement till fårnäten på hagarna här.
Dels för att minska belastningen på näten då fåren trycker på dem så de lossnar när de försöker beta på andra sidan stängslet.
Detta har gjort att vi bara "lagat" med spännband istället för att spika fast då de ändå trycker loss igen. Så nu ska de få elstängsel där, samt ovan stängslet så ingen ska kunna hoppa ut utan problem så att säga.

Så här tittar jag alltså efter olika alternativ, Granngården var ju hutlöst dyra i butiken så jag beslöt mig för att kolla runt på nätet istället och det visade ju sig vara mycket billigare att handla elstängsel via den kanalen.

Nu vill jag ha era tips och råd om vad för elstängsel jag borde köpa, det ska ju såklart vara så billigt som möjligt men ändå hållbart - man vill ju inte behöva köpa nytt nästa år igen.

Jag vill gärna ha elband därnere för då kan den lille jakthunden inte rymma utanför mina gränser utan hållas innanför området. Han går gärna in och leker med fåren, vilket fåren uppskattar också så det får han ju fortsätta med men han får inte fortsätta vidare utanför hagarnas gränser.  ;)

Hittade Elektrisk plastkabel till bra pris, men är tveksam till hållbarheten. Vad tror ni?  http://www.afsa.nu/elektrisk-plastkabel-400-m-6-ledare/1237-0

Annars tittar jag på LG Produkter;

Polytråd Multi http://se.lgprodukter.se/product.html/polytrad-multi?category_id=49  tror denna är väldigt tunn så den får isåfall sitta över nätet.
Elband Star http://se.lgprodukter.se/product.html/elband-star?category_id=51 räcker 12mm åt både får och rymmmingsbenägen beagle?
Elstängselrep Basic tittade jag på också men enligt LG-hemsidan så var det bara till tillfälliga eller korta hagar?

Har ni andra tips/länkar så uppskattas de väldigt mycket!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #1 skrivet: 21 okt-13 kl 22:38 »
Hej!
Har provat i princip allt sen tidigt -80tal,  inom elstängsel,  permanenta/tillfälliga, trä/plast/glasfiber/stålstolpar, elband/plasttråd/wire/rep OCH
kommit fram till;

Permanenta staket- trästolpar och ståltråd (1,5 mm el mer) (hightensile är OK men lite jobbigare att hantera- jag ser inte riktigt fördelarna...)
Tillfälliga staket- järnstolpar och ståltråd (inte hightensile el motsv)
Jag använder 8cm svarvade impregnerade stolpar med parallellogram i hörn och vid grindar.
Grindar görs av elrep. Grindarna görs så att dom är strömlösa när grinden är öppen.
Isolatorer- Med järnkärna håller lite bättre än utan, men finns risk för att det jordar om kärnan inte är centrerad. (köp inte grisknorrar) Den sorten som skruvas med 2 skruvar är mycket bra- lite dyra och tar lite längre tid att montera.

Fjädergrindar är INTE bra till djur med lång svans
E-Linegrindar håller inte mer än 1-3 säsonger (elasticiteten försvinner och metall-ledarna går av), funkar dåligt om dom blir blöta och det sen blir minusgrader.

elband och plasttråd håller inte i längden, är dessutom farligare för djuren
elrep/stålwire håller längre men är mycket farligt för djuren.
Plaststolparna tål inte att hanteras för mycket (går sönder), glasfiberstolpar håller bra med då MÅSTE du använda handskar.

Själva elstängselapparaten; KÖP SÅ KRAFTIGT SOM MÖJLIGT!!! Jorda ordentligt!!!!

Köp/ låna stängselboken (Jordbruksverket tror jag)

mvh/ bosse




ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #2 skrivet: 21 okt-13 kl 23:17 »
När vi har nät brukar vi bara sätta en eltråd med distansisolator. Vi har fårhagen längs en större väg och vill inte ha får på fel sida.
Finns det hoppande får kan det funka att bara sätta ett tunt rep över nätet.

Vi använder trästolpar med ståltråd och tycker det funkar bäst. El repet används som ett rep, ovanför nätet utan el påkopplad eftersom det inte leder strömmen lika bra och håller inte heller lika länge.

Varför är rep och wire mycket farligt för djuren??

Håning

  • Gäst
SV: Stängselfråga
« Svar #3 skrivet: 21 okt-13 kl 23:56 »
Vajer går inte av och rep ger väldiga brännsår  som är svår läkta det är lika dant med el band dom ger också brännsår det är min erfaren het .Så ja har nu mera bara ståltråd då den går av väldigt lätt fast den har desto bättre lednings förmåga.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #4 skrivet: 22 okt-13 kl 01:38 »
Vajer går inte av och rep ger väldiga brännsår  som är svår läkta det är lika dant med el band dom ger också brännsår det är min erfaren het .Så ja har nu mera bara ståltråd då den går av väldigt lätt fast den har desto bättre lednings förmåga.

Hej!
Japp!! Hemska skador- tro mej..... :'(
MVH/Bosse

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #5 skrivet: 22 okt-13 kl 08:30 »
På hästarna har elrep/band fungerat riktigt bra förutom att efter X antal år så går de rakt igenom/under då det förlorat styrka.

Menar ni att fåren inte kommer respektera elen utan prova igen och igen så att de fastnar och skadar sig? Dvs skrubba sig mot stolparna och beta utanför nätet och trycka loss nätet.

Okej så det behövs ingen el över fårnätet mot hoppande får? Baggen har tagit med sig några tackor de senaste nätterna ut. Gräset börjar ju bli dåligt i hagarna och han tror ju att det är bättre utanför. ;-)
Då kan man ju köra med "billigt skit" isåfall om man vill.

Väl mer om det skulle komma varg som el i övre repet kanske kan vara smart?

Tanken med elrep/band därnere var att hunden skulle få synlig gräns och veta om det. Men är det inte ok med får då får det bli ståltråd istället.


bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #6 skrivet: 22 okt-13 kl 12:07 »
Hej!

Eltråd över nätet kommer inte det hoppande fåret få någon elstöt av- det saknas jordkontakt.

Hunden kommer att fatta att det är elstaket oavsett vad du har för tråd/ band.

MVH/ bosse

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 13:01 »
Nej det är inte nödvändigt med el på översta tråden. Har man hoppare så kan dom trassla in sig och fastna i nät och tråd. Inte bra med el på då, om du frågar mig.

Ja skulle inte testa elnät. måste vara lätt för dom att fastna i nätet...?

Elrep tycker jag du ska välja bort. Det leder inte strömmen tillräckligt bra och det håller inte i längder.
Jag undrar också hur dom lyckas få brännskador av stängslet??

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #8 skrivet: 22 okt-13 kl 13:11 »
Elnät till får som haft vanligt fårnät är nog på gränsen att kallas djurplågeri. De lär fastna och plågas, kanske dö.

Elrep går inte av i första taget utan glider mot djuret. Det är bara att testa att hålla hårt i ett rep som glider genom händerna för att förstå hur de bränner.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #9 skrivet: 22 okt-13 kl 13:47 »
Jo jag vet hur det känns att bränna sig på rep. Har en stor hund som inte helst vill gå i koppel så det händer ganska ofta.
Men jag undrar hur fåren lyckas bränna sig.
Är det ström på så är det ju meningen att dom inte ska gå emot tråden... Är det så dålig ledningsförmåga att dom inte får stötar?
Eller är det när elen krånglar och det inte är ström på repet som dom bränner sig?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #10 skrivet: 22 okt-13 kl 13:51 »
Fåren har ju hela sin kropp skyddad av ull, det är i princip bara benen som är utsatta. Brännskadorna brukar hästar råka ut för.

När ett djur blir skrämt bryr det sig inte om att det är ström i tråden.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Stängselfråga
« Svar #11 skrivet: 22 okt-13 kl 13:56 »
Jag säger bara: 3mm tråd på ekstolpar 3x3. Sånt tål att klia sig emot tills det "svider" på riktigt.
Och helst ska det va gratis. ;)

Tråden på vänstra sidan är till jord men ska även gå att sätta lågt nät på för höns och harar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #12 skrivet: 22 okt-13 kl 14:17 »
Okej, hästar får brännskador.
Ullen skyddar ju mot stötar från eltråd och från brännskador av repet? Ben och huvud får stötar som gör att dom har respekt för eltråden och inte går emot med kroppen heller. Blir dom skrämda så hoppar dom över eller emellan trådarna. Har man då ståltråd så går den av men det gör inte repet. Och det leder till att dom på nät sätt fastnar och får brännskador på benen...? Eller?
Förlåt att jag är trög... :-[

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #13 skrivet: 22 okt-13 kl 14:35 »
Oftast går det bra med rep och får, men de har lättare att få en repslinga om benet än en ståltrådsslinga. Ståltråden tänjer sig inte mycket, medan plastrep tänjer sig uppemot 30%. Ståltråden har också fördelen att den garanterat ger en stöt om du nuddar den, repet består mest av plast och har du otur är flera av ledarna av. Fåren springer oftare igenom rep/band- stängsel eftersom det är fysiskt lättare än spänd ståltråd. Nackdelen med ståltråd är att den kan vara svårare att se, därfär kör vi med ett billigt vitt band högst upp.


ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #15 skrivet: 22 okt-13 kl 15:42 »
Fy vilka hemska sår på hästarna!!
Okej, tack för förklaring. Nu är jag med.

Har inte varit med om några sår, vilket jag är glad för.
Har testat rep men, som du skriver så går ledtrådarna i repet av och det bli dåligt med ström. Därför använder vi nu det elrep vi har kvar, utan el, ovanför nät eller elstängsel precis som ni.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #16 skrivet: 24 okt-13 kl 21:03 »
Okej vi har bestämt oss för att det blir eltråd på 2 rader till fåren nu. En på beaglenivå vilket också är fårens huvudnivå när de försöker beta utanför nätet och därmed trycker loss fårnätet. Den andra blir lite högre upp.

Sen blir det rep överst mot hoppande får då vi har gammalt elrep kvar från hästhagen som fanns här innan fåren kom, då den översta nivån över nätet inte kommer ha el iallafall och det känns som det är mest schysst mot fåren att ha ett synligt rep/band där över nätet så de inte hoppar rakt in i tråden som inte syns och fastnar.

Vad tror ni om det?

Hittade denna, aluminiumtråd på Granngården http://www.granngarden.se/product/aluminiumtr-d-2-0mm-400m
4 ggr bättre ledningsförmåga än vanlig ståltråd tydligen, någon som testat? Hållbarhet osv, man vill ju inte ha tråd som går av bara fåren trycker på lite.

Sen får vi ju hoppas att fåren får stötar mot huvudet och därefter aktar sig för att gå för nära stängslet, olyckligt om de lär sig att ullen bryter elen och att det inte svider alls då. :-\

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #17 skrivet: 24 okt-13 kl 22:21 »
Man behöver inte den extra ledningsförmågan i aluminium när man har 5000v som spänning, men jag har varit sugen på Al-tråd för viktens skull. Aldrig testat, men pratat med folk som använde den förr och de sa att den var lätt men mjuk (precis vad man kan vänta sig av olegerad aluminium). Fördelen med el är att fåren inte står och trycker på tråden alls. Det räcker med att de är lite blöta i ullen så hittar strömmen in till dem ;D

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stängselfråga
« Svar #18 skrivet: 24 okt-13 kl 23:25 »
Med en fjäder i elståltråden håller den för betydligt mera utan att gå av, dessutom är den alltid lagom spänd oavsett temperatur.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #19 skrivet: 24 okt-13 kl 23:41 »
Kolla länken här.

http://www.bole-produkter.se/Hem/Produkter/sv-SE/60366/Jarntrad.aspx

Vi har järntråd 2,5mm och använder sträckare på det, men den är onödigt grov. Välj en mjuk järntråd.

Fåren går inte emot tråden om elen är på och trycker inte så att den går av. Bara dom kommer på att det är el och det gör ont att gå emot.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Stängselfråga
« Svar #20 skrivet: 25 okt-13 kl 09:50 »
Här är det HT-tråd och vi håller på att skapa vargstängsel med 5 trådar. Vi gör sålunda: när vi släpper ut fåren på bete i maj ser vi till att ha så mycket ström som möjligt i hagen fåren är i. Då lär sig lammen att ståltråd gör ont. Vi håller på med detta i en månad ungefär. Sedan är det inte så viktigt längre för då har lammen lärt sig. Tacklammen som man behåller kommer ihåg. Så småningom har man en avelsflock där alla tackor vet att ståltråd gör ont.
Dessutom är det bra att ha ström i staketet för att hålla vildsvin borta från beteshagarna.
Och 5-trådigt staket gör att jakthundar och annat inte tar sig in i hagen.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #21 skrivet: 25 okt-13 kl 11:01 »
Menar du att ni har ström på tråden en månad sen stänger av för den inte behövs?
Min erfarenhet är att både lamm och tackor ganska snabbt kommer på att det inte är ström på tråden och går rakt igenom. Och har dom väl börjat gå ut så är det knappt lönt att hålla på att försöka fixa så dom inte gör det. Bättre att gå till en annan hage och börja rymningssäkra och flytta dom dit istället.
Oftast är det en eller ett par som gärna tar sig ut. Har sett att det finns nån slags antenn men kan ha på dessa tackor. Ingen som har testat?

http://se.lgprodukter.se/product.html/antenn?category_id=90

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #22 skrivet: 25 okt-13 kl 11:20 »
Håller med dig, ewe. Ett elände när strömmen har varit av ett tag utan att man vet om det. Ett år hade åskan ställt till det och en driftig tacka hade upptäckt strömbristen innan jag gjorde det. Jag gick in med liv och lust in i projektet att lära om henne, men det lyckades inte. Två tackor som tappat respekten för el har dock blivit "troende" igen, men de fick rejält med ström i sig. Den ena fastnade i ett elnät och blev rätt matt innan jag stängde av strömmen, och den andra lyckades på något sätt få en stöt i skallen så hon blev vimmelkantig och attackerade en björk.

Jag vågar inte låta djuren tappa respekten för tråden, det blir så mycket merjobb då ;) Frigående djur är kul, men inte får under betessässong för de kan gå långt.

En granne testade en sådan antenn, och det gick bra så länge tackan hade den på sig, sedan var det samma visa igen ;D

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #23 skrivet: 25 okt-13 kl 12:39 »
Haha, för att attackera en björk får man väl vara bra groggy.

Har varit emot elnät sen jag såg det först gången just för att jag tror dom kan fastna i det...

Jag kommer införskaffa en stängseltestare till nästa år. Hittade typ en liten lampa man hänger på tråden som blinkar. Hoppas den syns på långt håll bara annars kan man ju lika gärna kila dit och testa med vanlig...

Tänkte länka till den men jag hittar den inte nu.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #24 skrivet: 25 okt-13 kl 12:43 »
Nu hittade jag en av dom. Men tror att det fanns en annan lite billigare som blinka så länge strömmen är på. Har för mig det var på LG Produkter men hittar den inte.

http://www.bole-produkter.se/Hem/Produkt/sv-SE/1300455/Stangselovervakare-Fence-Alert-Speedrite.aspx

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #25 skrivet: 25 okt-13 kl 13:45 »
Hej!
Aluminiumtråd är overkill, det är i skarvar, grindar mm som du tappar ledningsförmågan.
mvh/ bosse

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Stängselfråga
« Svar #26 skrivet: 25 okt-13 kl 14:25 »
Nä, vi stänger inte av elen efter en månad. Efter en månad har vi el på hela systemet, inte bara hagen fåren är i.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Stängselfråga
« Svar #27 skrivet: 25 okt-13 kl 15:00 »
Jag gissar att en stor nackdel med aluminiumtråd är att den är för mjuk. Det blir lätt en knorr och så bryts den av. Det blir det inte med en 2,5-3mm ståltråd och skulle man få till en knorr så "tål den ändå att luta sig mot". Med råge.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stängselfråga
« Svar #28 skrivet: 25 okt-13 kl 19:37 »
...Hittade typ en liten lampa man hänger på tråden som blinkar. Hoppas den syns på långt håll bara annars kan man ju lika gärna kila dit och testa med vanlig...
Vi har en som blinkar när spänningen är över 3 kV och den skulle jag inte vilja vara utan. Om du inte ser hagen inifrån ditt hus, så dra eltråd vidare från hagen en bit så du kan se lampan från t.ex. köket, då är det lätt att hålla koll. Har du grindar som kopplar bort strömmen, se till att den sitter på sista sektionen.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #29 skrivet: 25 okt-13 kl 20:49 »
Är det en sån variant jag länkade till du har Olof? Syns den bra även i dagsljus på längre avstånd? Tycker det verkar jättebra isf.
Kollade på en billigare men vet inte var jag hittade den nu. Men då kanske den inte är lika bra heller men här skulle behövas mer än en...

Jag gissar att en stor nackdel med aluminiumtråd är att den är för mjuk. Det blir lätt en knorr och så bryts den av. Det blir det inte med en 2,5-3mm ståltråd och skulle man få till en knorr så "tål den ändå att luta sig mot". Med råge.


Åh, jag hatar den knorren!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stängselfråga
« Svar #30 skrivet: 25 okt-13 kl 22:10 »
Nej det är inte en sådan. Den är mer lik denna (men inte riktigt samma)
http://www.hastshopen.se/product.html/stangselindik-lampa?category_id=224
Vår är inte mer än 4 år gammal men ändå i ganska dåligt skick så räkna inte med att de håller alltför länge.

Den vi har syns på långt avstånd, flera hundra meter i mörker och mer än 50 meter i dagsljus.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Stängselfråga
« Svar #31 skrivet: 25 okt-13 kl 22:25 »
Glimlampor som utsätts för korta spänningspulser som från ett elstängsel brukar inte bli långlivade om man inte är beredd att kosta på en del elektronik omkring den för att så att säga förlänga pulsen, så att lampan lyser tydligt även med en lägre toppström. Men sådana anordningar brukar man tyvärr inte kosta på i enkla kontrollampor som ska hängas på stängsel.

Idag är det tekniskt fullt möjligt att göra en sådan kontrollampa med LED som får i princip obegränsad livslängd, om elektroniken runt omkring är välgjord, väl skyddad mot väder och vind osv. Men sen ska ju någon vara beredd att betala vad det kostar också...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Stängselfråga
« Svar #32 skrivet: 26 okt-13 kl 08:31 »
Det är LED i den, men det är det runtomkring som inte är tillräckligt välgjort för utomhusklimat: rost, solblekt, sköra kabelhöljen, fästet mot jordpinnen lossnar, en skruv har fallit bort etc. Dessutom är jordkabeln svart och syns inte så det har hänt flera gånger att kommit för nära trimmertråden.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #33 skrivet: 31 okt-13 kl 21:48 »
Får aluminium tråd imorgon som ska sättas upp så får fåren gå ut igen.
Hoppas att el är lösningen mot idiotbaggens påhitt med att hoppa ut.

Han hoppar ut och tar med sig tre tackor. Så nu hoppas jag att el fungerar annars får han la flytta.....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #34 skrivet: 31 okt-13 kl 22:48 »
Se till att han får smaka på elen, annars kommer han bara att ta fart.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #35 skrivet: 31 okt-13 kl 23:30 »
Hoppas det går bra.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #36 skrivet: 08 nov-13 kl 17:40 »
Aluminumtråd uppsatt, minst 6000 volt i tråden sen förra helgen.

Inga får har rymt sen elen kom upp, inga hundar kommer in utan att vi vill det heller och det har hörts på dem att elen känns bra. De har bara försökt gå igenom en gång.

Dock så vet jag inte om fåren fått sig smällar än eller om de varit nöjda med att få gå i sommarhagen igen. Imorgon kommer elen upp i den andra beteshagen också där de rymt tidigare och då är tanken lite att släppa in dem där och se vad de gör och om de får någon smäll. Kom just på att jag inte sett dem gå precis intill stängslet sen elen kom upp heller så de måste fått sig ett par kyssar, då de vanligtvis stryker tätt intill näten, gnuggar sig mot stolparna och stoppar ut huvudena och töjer loss näten från stolparna när de ska beta utanför hagen.

Med andra ord; Framgång - men än vågar jag inte ropa Hej. Det gör jag när de går i "rymmningshagen" utan att rymma. ;)

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stängselfråga
« Svar #37 skrivet: 08 nov-13 kl 18:49 »
 :)Kom bara ihåg att det finns inget stängsel som  ersätter ett bra bete.Det går att hindra dem ett tag med det ena eller det andra men sanningen vinner till slut.
Börjar får stå och beta ut genom stålstängslet så är det väldigt ofta en god inikation att betet har tagit slut för ett tag sedan.
Sedan så syns ju både snören och band bättre än ståltråd.

Snören och band är överlägsna både wire,järntråd och alutråd om man använder bolestolpar av plast.
Bolestolpen är enl mig den bästa stängselstolpen som finns,den funkar naturligtvis med alla typer av tråd.Järntråd kan vara ett alternativ där angränsande marker inte utgör någon lockelse alls,eller där stängslet ska stå uppe året om.

Håning

  • Gäst
SV: Stängselfråga
« Svar #38 skrivet: 08 nov-13 kl 18:57 »
Vad som glöms bort att säga om el bad el rep är att dom strömförande trådarna bruka gav  när tung blöt snö har lagt sig på .

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stängselfråga
« Svar #39 skrivet: 08 nov-13 kl 19:19 »
Jag tolkar ditt inlägg som att din erfarenhet är att de små rostfria trådarna i stängselrep går av pga av snötyngden  då de hänger kvar ute under vintern.
Det låter fullt möjligt och jag tror att du har helt rätt.
Personligen så tas all sådan mtrl in i god tid innan snöfall,har aldrig haft tråd i sommar hagarna ute över vintern.

Vinterhagen utgörs bäst av vanligt fårstängsel av järntråd,ev kompletterat med en eltråd långt in på vårkanten då lammen börjar bli för nyfikna.Det lär dem även i ett tidigt stadium att eltrådar inte är att leka med...

Håning

  • Gäst
SV: Stängselfråga
« Svar #40 skrivet: 08 nov-13 kl 20:25 »
Nja har man mils vis med tråd så får det sitta uppe ett jäkla jobb att vinda upp allt . Men var och en gör som den passar en best. Så nu mera är  det bara stål tråd som gäller .

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stängselfråga
« Svar #41 skrivet: 08 nov-13 kl 20:39 »
Att det är ett jäkla jobb måste man räkna med.Att ta in allt under vintern är ett måste!
Annars är det bara skit kvar efter att älgar och annat vilt har promenerat genom det fram och till baka hela vintern...
Jag har också stora hagar så jag vet precis hur det är ;)
Men det spelar ingen roll hur stora hagar man har,det är bara att vinda på...

Även om man använder stråltråd så måste man arbeta väldigt på våren med att reparera alla skador genom att skarva och laga och lappa...
Det är därför det går snabbt och enkelt med tråd eller band att vinda upp på hösten och sedan sätta ut fräscht tråd igen på våren.
Går lika fort som att försöka lappa ihop och skarva i småbitar med järn tråd på massvis med ställen med dålig kontakt under tid som följd...

Frågan är bara om man vill göra det hela ordentligt förhållandevis snabbt eller rackla på under lång tid 8)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #42 skrivet: 09 nov-13 kl 01:20 »
:)Kom bara ihåg att det finns inget stängsel som  ersätter ett bra bete.Det går att hindra dem ett tag med det ena eller det andra men sanningen vinner till slut.
Börjar får stå och beta ut genom stålstängslet så är det väldigt ofta en god inikation att betet har tagit slut för ett tag sedan.
Sedan så syns ju både snören och band bättre än ståltråd.


De har inte rymt alls förrän nu på hösten, det har varit gott om bete åt dem hela tiden. Snarare för mycket för deras antal.

Men nu är det ju höst, gräset drar sig tillbaka så det är ju självklart att betet är slut nu. Så är det ju för alla på hösten, fåren fattat bara inte att gräset är lika slut på andra sidan stängslet som innanför därför fick de sig elstängsel nu med rep överst.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stängselfråga
« Svar #43 skrivet: 09 nov-13 kl 01:26 »
Ta dem från sommarhagen och utfodra dem med vinterfoder så är problemet löst...

Håning

  • Gäst
SV: Stängselfråga
« Svar #44 skrivet: 09 nov-13 kl 04:48 »
Somliga värkar ha väldiga problem med viltet vintertid nått som ja aldrig märkt med ståltråd. Så antingen så vänder dom eller hoppar över tydligen  för tråden är lika hel på våren  ;D

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Stängselfråga
« Svar #45 skrivet: 09 nov-13 kl 10:04 »
Ta dem från sommarhagen och utfodra dem med vinterfoder så är problemet löst...

Mmm jag hoppas det är så enkelt nästa år nu när det är el på allt haha...
« Senast ändrad: 09 nov-13 kl 10:30 av Blå Bergen »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stängselfråga
« Svar #46 skrivet: 01 aug-16 kl 09:47 »
Skaka liv i tråden med en liten fråga...

Ska utöka min bagghage och behöver då stängsla i en sluttning med inslag av berg.

Elstängsel ska de bli men ska man satsa på metallstolpar eller trästolpar? har inga planer på att sätta upp nät just på denna sträcka.
Trästolpar kan man ju skruva lite extra stöd till mm...men dom behöver ju djupare för att stå lagom stabilt. Metallstolpar har jag aldrig provat..

Någon som provat sig fram?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stängselfråga
« Svar #47 skrivet: 01 aug-16 kl 11:56 »
Här har jag ibland borrat i berget och ibland lagt en flat sten med ett borrhål i. Nu har jag testat att gjuta fötter i mineralbaljor när jag ändå har blandaren igång till något annat. Tänkte att jag skulle ha ett antal flyttbara trästolpar med stadig fot att ställa där jordlagret är tunt och invid vägen på en sträcka där jag har problem med snöröjningen. En granne har provat att gjuta fast tryckta stolpar med gott resultat.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängselfråga
« Svar #48 skrivet: 01 aug-16 kl 21:39 »
Vi har gjort metalldubbar med stolpfäste, alltså ett grovt armeringsjärn med ett plattjärn på 30 cm fastsvetsat på, allt målat med något rostskyddande,  och tre hål frö bult i plattjärnet, som fästen till en rad stolpar över en berghäll. Trästolparna hade vi kapat av den spetsiga delen från, och skruvat fast i trästolpen.
Hålen borrades med elektrisk hammarborr ( och typ 150 meter skarvsladd), metalldelen slogs ner i hålet och limmades med något slags specialprodukt som jag inte kommer ihåg vad det var för något. Stolparna (och stängslet), har nu varit på plats i 10 år utan problem

Jag tror att LG-produkter numera säljer något liknande färdiggjort numera.
https://www.lgprodukter.se/category.html/bergdubb

Jag har också "betongsuggor" till stolpar, men upplever att dessa fungerar bäst om man bara har en eller två stolpar i följd. Det blir lätt vingligt om det handlar om ett längre stycke.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Stängselfråga
« Svar #49 skrivet: 07 aug-16 kl 20:24 »
Att det är ett jäkla jobb måste man räkna med.Att ta in allt under vintern är ett måste!
Annars är det bara skit kvar efter att älgar och annat vilt har promenerat genom det fram och till baka hela vintern...
Jag har också stora hagar så jag vet precis hur det är ;)
Men det spelar ingen roll hur stora hagar man har,det är bara att vinda på...

Även om man använder stråltråd så måste man arbeta väldigt på våren med att reparera alla skador genom att skarva och laga och lappa...
Det är därför det går snabbt och enkelt med tråd eller band att vinda upp på hösten och sedan sätta ut fräscht tråd igen på våren.
Går lika fort som att försöka lappa ihop och skarva i småbitar med järn tråd på massvis med ställen med dålig kontakt under tid som följd...

Frågan är bara om man vill göra det hela ordentligt förhållandevis snabbt eller rackla på under lång tid 8)

Hej!

Inte alls- har stora hagar med rejäla stängsel- skulle inte funka att samla in.......

Använd 8cm stolpar, i hörnen 10 cm fyrkant- parallellogram- hightensiletråd 2-2,5mm och inte ringisolatorer.

Inte stora reparationsbehov på våren.

MVH/ bo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser