Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken klippmaskin?  (läst 11418 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Vilken klippmaskin?
« skrivet: 29 sep-13 kl 00:11 »
Hej!

Finns det någon fårklippare här inne som har lust att ge mig råd inför köp av klippmaskin. Jag har inte många får, men jag vill ändå inte ha någon billig skräpmaskin. Den jag köper ska hålla. Jag vill ha en smidig, lätt maskin som en klen tjej kan jobba med på ett enkelt sätt.

Jag har googlat lite på Heiniger Xpert och Hauptner elextric 2000. Det är ungefär nått åt det hållet jag är inne på. Finns det någon här inne som har några åsikter om någon av dem, eller båda? Vilken är bäst? Både i synpunkt kvalitet, men också i användarvänlighet. Finns det någon annan maskin som skulle passa mig bättre?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #1 skrivet: 29 sep-13 kl 09:26 »
Jag har Hauptner elextric 2000 och är nöjd med den, smidig och tålig. Den är på 180w, men det tror jag bara har negativ betydelse om man är proffs och pressar tider, eller envist klipper får som har besvärlig ull. Med vassa skär är den inte flaskhalsen i min klippning, och den går att köra länge på ett bilbatteri med omformare.

Skulle jag skaffa fler får igen så skulle jag snegla åt Klipparns förslag, 24v-maskinen från England, den verkar vara ett klipp ;D


 Har haft alfa-lavals förut men den var klumpigare och tog slut i lagren. Kanske måndagsexemplar, har inte brytt mig om att kolla.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #2 skrivet: 29 sep-13 kl 22:29 »
Tack för svar... Ja jag är ju inne på Haupner, mycket för att det verkar lätt jämförelse med de andra, och för att den inte ska vibrera och låta så mycket. Upplever du att det stämmer? Inbillar mig att djuren kanske blir lite mindre stressade om ljudet inte är så högt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #3 skrivet: 29 sep-13 kl 23:02 »
Den är rätt så tyst och vibrerar inte så mycket. När jag hade alfalaval-maskinen hade jag pluggar i öronen för att den lät lite väl mycket. Har testat en annan som också lät mer än Hauptnern, men jag kommer inte ihåg vad den hette.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #4 skrivet: 30 sep-13 kl 07:27 »
Det får nog bli en sån  :)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #5 skrivet: 30 sep-13 kl 12:58 »
Mycket smidig maskin , har en sådan som extra sax själv.

http://www.hornershearing.com/acatalog/horner-rambo-mains.html
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

saittam

  • Inlägg: 95
    • Öland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #6 skrivet: 13 okt-13 kl 22:38 »
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #7 skrivet: 14 okt-13 kl 07:24 »
Även jag hade, som glad amatör uti fårklippningens ädla hantverk, funderingar på fårsaxen från vidaxl, men det blev slutligen en bra begagnat Heiniger, saxen från vidaxl väger nästen tre kilo, jag har upplevt att Heinigers vikt på 1,5 kilo är tungt nog även för en stor stark karl som jag.

Henrik
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #8 skrivet: 14 okt-13 kl 22:29 »
Det blev en Hauptner. Mycket nöjd! Den kostade ju en hel del slantar, men den väger bara 1200 g. Och den är klart tystare än Heinigern som en kompis klipper med. Hoppas den håller i många år så betalar den sig kanske också.  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #9 skrivet: 14 okt-13 kl 23:02 »
Grattis till en trevlig maskin. Betalar sig gör den fort om man räknar med smidigheten att klippa när man vill, och om ryggen håller. Men man får rätt mycket för pengarna om man bokar in ett proffs (har fuskat ett par gånger, och det är intressant att titta på när den vane tar hand om ens egna djur som man vet hur de brukar reagera). De blir lugnare och lättare att klippa när man kommer under en viss tid och får självklara rörelser i hanteringen ;)

Saxen håller nog för många får om inget speciellt händer. Min fick en flygtur förra året när sladden föll på en tackas bakben och hon lyckades skicka iväg den. Tur den landade i bädden.

Sedan gäller det att inte ha fingrar och fårens skinn ivägen, men det håller saxen för ;D  Lycka till med klippningen!

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #10 skrivet: 15 okt-13 kl 21:18 »
Jo det krävs ju lite träning för att få till det.  ;) Och ryggen är det ju lite si sådär med. Klippte bara hals och mage på mina får, sittande... resten fick bli i den hembyggda klippstolen. De satt ju inte direkt still...

Hjälpte en kompis att klippa får också. Det är lite brist på fårklippare här i krokarna. Upptäckte att det är stor skillnad på ras och ras också. Snälla roslagsfår var ju ingenting om man jämförde med mina, dubbelt så tunga och spattiga Gotlandsfår. Men det är bara att kämpa vidare. Och till våren är det ju dags för nästa träningspass.  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-13 kl 23:02 »
Jag hade en gute med riktigt fina horn som tyckte det var så skönt att bli klippt så honom slängde jag inte omkull. Han stod bara fritt rakt upp och ner utan att göra en ansats att gå ifrån. Men jag har haft en stor korsningstacka, ledartackan, som det var sådan brottningsmatch med att jag började fundera på att flå henne istället. Så nog är det skillnad ;)

Proffsklipparen som jag hade här sade att de värsta sprattelgökarna var de som var tamast... Jag vet inte själv, för mina är varken eller.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #12 skrivet: 16 okt-13 kl 07:39 »
Min fina, gosiga, tamaste tacka, var absolut värst. Och dessutom störst. Hon och jag väger ungefär lika mycket. Jag åkte själv på arslet flera gånger innan jag ens lyckades klippa magen på henne. Det var då jag plockade fram klippstolen. Mina blandisar är inte alls lika spattiga som gotlänningarna heller. Men man var ju helt genomsvettig innan man var klar ändå. Tur att ingen tittade på  ;D Men jag kan ju skryta med att det inte blev några klippskador i allafall.

Hagaberg

  • Inlägg: 10
  • Paradisgården
    • Värmland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #13 skrivet: 17 okt-13 kl 20:39 »
Läste med intresse åsikter om olika klippmaskiner. Förståd att Haupners klippmaskin var bra, men för min plånbok var den i dyraste laget. Jag har 5-6 får och funderar på att klippa mina själv men i "stol". Tror inte ryggen klarar det annars.
Det är ju en stor skillnad i pris mellan de flest klippmaskiner (närmare 3000-5000 kr) mot vidaxl. Jag så att det stod 2,9 kg vikt och undrar om den verkligen är så tung eller om sladdens vikt var inräknad. Man blir ju lite misstänksam mot en som sticker ut med billigt pris. Är det någon som har använt Vidaxl klippmaskin (pris från 819 kr) eller har hört erfarenheter? Hur är det i så fall med köp av extra skär och var kan man skicka för slipning? Vet inget alls om dessa maskiner så jag tar tacksamt emot alla förslag och åsikter.
Ensamstående mamma till två utflugna döttrar. Älskar  min lilla gård som jag utvecklar till eget litet paradis. Har hästar, tidigare får, katt  och då o då grisar. Hund blir det snart igen. Hönsen väntar jag på. Kan inte mycket så jag slukar med iver allt om självhushållning.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #14 skrivet: 17 okt-13 kl 20:50 »
Jag resonerar som så, att billigt är ofta billigt av en anledning. Riktigt billigt är oftast rent skräp. Jag har bara fem tackor, men köpte ändå en dyr maskin, för även om jag inte klipper mycket så blir man ju fly förbannad om allt inte funkar som det ska. Om fem år ska jag ju fortfarande klippa får, och då har jag förhoppningsvis fortfarande en fungerande maskin. Klippte med handsax tidigare. Det funkar också, speciellt i klippstol om man inte vill lägga jättemycket pengar. Annars blev jag tipsad av "lyckliga fåret" om en billig maskin som skulle vara hyfsat bra om man inte klipper så mycket. Tror den gick på 1900 eller nått sånt. Kolla med dem.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #15 skrivet: 17 okt-13 kl 21:10 »
Tittade på hemsidan som klipparn köpt sin maskin ifrån. De har en liten lätt och billig  modell (1500kr, 1,2 kg) för den som inte behöver klippa så många får som ser ut att vara i smidighetsklass med Hauptnern:   http://www.hornershearing.com/acatalog/zipper-shearing-machine.html

Maskinen från vidaxl ser ut att vara av betydligt sämre kvalitet. Men skären har nog samma infästning som standardskären.

Jag skulle inte chansa på vidaxl, påminner allt för mycket om billiga borrmaskiner, vinkelslipar mm. Tror faktiskt inte jag skulle ta den som jag tipsade om ovan heller, men det beror på att jag inte vill byta ner mig från Hauptnern. Byter jag blir det till en sådan som klipparn köpte, det är ett steg uppåt.

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #16 skrivet: 18 okt-13 kl 20:01 »
Även jag skulle kunna köpa den klipper som klipparn rekommenderar om jag behöver byte nån gång. Jag skulle även kunna tänka mig en kabelsax, men är det bara fem får som ska klippas skulle jag satsa på en bra handsax.

Henrik
 
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #17 skrivet: 29 okt-13 kl 22:21 »
Jag köpte vad jag trodde var en "standardsax" begagnad på blocket. Den hette Aeuscalap Econom S. Till min stora besvikelse har den ett smalare skär än standard=omöjligt att få tag på nya skär!!
Till på köpet är maskinen fantastisk att klippa med. Lite tung men ligger bra i handen och låter inte så mycket. Lyckades få tag på 2 uppsättningar med begagnade skär från Slättö kvarn  ;D

Hoppas, hoppas den håller länge!
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #18 skrivet: 30 okt-13 kl 17:03 »
http://www.hornershearing.com/acatalog/Narrow_Combs.html
Smala skär till dom äldre maskinerna.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Vilken klippmaskin?
« Svar #19 skrivet: 30 okt-13 kl 19:35 »
http://www.hornershearing.com/acatalog/Narrow_Combs.html
Smala skär till dom äldre maskinerna.



STORT Tack! Var lite orolig efter telefonsamtal till aeusculap i Tyskland, (ursäkta stavningen), och en lantbruksgrossist i Italien.
Nu kan jag byta skär med gott samvete.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser