Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med pumpa!  (läst 10054 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Vad göra med pumpa!
« skrivet: 29 okt-11 kl 19:17 »
Precis vart över hos grannen med lite kanelbullar och så kom jag hem med en jättepumpa istället!


Vad gör man med en sån?

Gröper ur den, såklart.
Ska/kan jag använda det som fröna/kärnorna sitter i?

och vad för gott gör jag?

Paj, soppa?


Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #1 skrivet: 29 okt-11 kl 19:42 »
Den här har jag gjort ett par gånger. Väldigt god  :)

Ankis falska ostkaka
 
1 kg squash eller pumpa kokas mjuk 10 minuter och mixas/mosas.
Blandas sedan med:
4 ägg
5 dl mjölk
50 gr mald eller mixad sötmandel
5 st bittermandlar
1,5 msk vetemjöl
1,5 dl strösocker
 
200 grader i cirka 1 tim i smord form.

Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #2 skrivet: 29 okt-11 kl 20:15 »
gör pumpasoppa vettja ;D

såhär brukar jag göra:

ta bort fröna från fruktköttet - de trådar/det mjuka fruktkött som fröna sitter i kan du också använda. sen skär du bort skalet från fruktköttet. skär fruktköttet i tärningar, kanske 2 x 2 cm stora. hacka en stor gul lök och fräs i smör i en kastrull, häll pumpatärningarna på. häll kokande vatten i botten, bara så att det inte brinner fast och koka allting tills det är mjukt. sen tar du stavmixern och kör allt till en slät purré, häll på massor grädde (typ 5 dl), smaka av med kryddor (4 buljongtärningar, salt, svartpeppar). tycker man att soppan är för tjock kan man hälla på mer vatten. om man vill kan man skära en zuccini i små tärningar och koka den sedan i soppan tills de är mjuka. stekta baconbitar eller rostade solroskärnor är gott på.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Neiklot

  • Gäst
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #3 skrivet: 30 okt-11 kl 09:17 »
Såg sen att det fanns en pumpatråd lite längre ner..

Men iallafall! :D
Det är ju hur mycket mat som helst på en pumpa!

Stoppade en  del i frysen och har en burk uppe.

Tänkte ha anka till middag idag, pumpa borde passa helt ok till det?

Vet dock inte vad jag ska göra med ankan, ännu.. :)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #4 skrivet: 30 okt-11 kl 10:09 »
ugnsbakad anka - sådär riktigt knaprigt (hade jag bara här om dagen), med kokt pumpa till (smör, salt, peppar), fina potatisar och en god efterrätt och en kaffe efteråt.  ;D det låter inte alls dåligt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #5 skrivet: 30 okt-11 kl 10:44 »
Gräddsoppa tilllagad i pumpan i ugnen, köttet gröper man loss själv när man äter. Recept på River Cottages hemsida.

Friterad pumpa.

Pumpapaj (klassiskt amerikansk)

Chilirostade pumpafrön (min favvo)
//Lina

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #6 skrivet: 30 okt-11 kl 10:51 »
Ja freöna rostar du i lite olja+ salt i stekpannan , jättegoda snacks.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gullregn

  • Gäst
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #7 skrivet: 30 okt-11 kl 11:08 »
Pumpa var basvara på NZ,,,

soppa,,i paj,,pickles,,baka in i bröd,,med andra rotfrukter i ugnen,,fast lite kortare tid än potatis o rötter,,

min soppa är nästan känd  :)

Neiklot

  • Gäst
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #8 skrivet: 30 okt-11 kl 11:35 »
Jo, ankan..
Bäst tycker jag också att den är när man "knapersteker den"..
Men nu flådde jag den pga att det nyligen hade ruggat och var full med små fjäderpinnar (som jag inte såg innan slakt!)

Den blir nog aningens torr om jag kör den i ugnen, eller?

Fröna ja, mm.. Blev kanonfint!
Men så tänkte jag, att jag skulle rosta dom bara lite lite till, och så glömde jag dom!  :-\ >:( och alla blev svarta!

/Neiklot


Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #9 skrivet: 30 okt-11 kl 23:28 »
Lägg fett fläsk runt om ankan , det blir gott  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #10 skrivet: 31 okt-11 kl 05:45 »
Ugnsabakad pumpa! Skär i bitar, behåll gärna skalet på, pensla med blandning av olja, kryddor som basilika, timjan, oregano, paprika, svartpeppar, så gärna lite tomatpasta, lite citron och något sött i (honung), salt. Sätt in ugnen på högsta värme, gärna grill-funktion.

Enkelt, snabbt och gott. :)

JoPeJu

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #11 skrivet: 02 nov-11 kl 21:40 »
Torka fröna är inte så dumt

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #12 skrivet: 03 nov-11 kl 07:44 »
Pumpakaka
ca 10 bitar
Ugnstemperatur 175º
ca 60 minuter

Ingredienser
100 g smör eller margarin, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
3 ägg
200 g pumpa, skalad, finriven
1 apelsin, rivet skal
3 dl vetemjöl
1,5 msk kanel
2 tsk bakpulver

Glasyr:
100 g philadelphiaost
25 g smör eller margarin, rumsvarmt
2 dl florsocker
ca 1 msk apelsinskal, strimlat

Tillagning
Smörj och bröa en bakform (ca 1,5 liter). Rör fett och socker poröst, för hand eller i matberedare. Rör i äggen, ett i sänder, och därefter pumpan*** och apelsinskalet. Tillsätt mjölet blandat med kanel och bakpulver.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.

Glasyr
Blanda philadelphiaost, smör och florsocker till en jämn glasyr och bred den över den kalla kakan. Garnera med apelsinskal.
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #13 skrivet: 01 sep-16 kl 22:57 »
Mera, mera förslag! Har odlat pumpor (bl.a jättepumpa) för att dölja min infiltrationsbädd (med utmärkt resultat!!!) och nu står jag här med massor av pumpa...men har aldrig tillagat sådan förut. Någon som har goda recept på t.ex pumpapaj och gärna något att "lägga in" och spara? Man kan ju bara äta tills man är proppmätt...

//Dagg

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #14 skrivet: 01 sep-16 kl 22:59 »
Pumpakaka
ca 10 bitar
Ugnstemperatur 175º
ca 60 minuter

Ingredienser
100 g smör eller margarin, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
3 ägg
200 g pumpa, skalad, finriven
1 apelsin, rivet skal
3 dl vetemjöl
1,5 msk kanel
2 tsk bakpulver

Glasyr:
100 g philadelphiaost
25 g smör eller margarin, rumsvarmt
2 dl florsocker
ca 1 msk apelsinskal, strimlat

Tillagning
Smörj och bröa en bakform (ca 1,5 liter). Rör fett och socker poröst, för hand eller i matberedare. Rör i äggen, ett i sänder, och därefter pumpan*** och apelsinskalet. Tillsätt mjölet blandat med kanel och bakpulver.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.

Glasyr
Blanda philadelphiaost, smör och florsocker till en jämn glasyr och bred den över den kalla kakan. Garnera med apelsinskal.

Vad i hela fridens namn är "10 bitar"??? Hur stora då?

//Dagg (som gärna vill lyckas med sin pumpa kaka)  8)

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Vad göra med pumpa!
« Svar #15 skrivet: 01 sep-16 kl 23:03 »
Pumpakaka
ca 10 bitar
Ugnstemperatur 175º
ca 60 minuter

Ingredienser
100 g smör eller margarin, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
3 ägg
200 g pumpa, skalad, finriven
1 apelsin, rivet skal
3 dl vetemjöl
1,5 msk kanel
2 tsk bakpulver

Glasyr:
100 g philadelphiaost
25 g smör eller margarin, rumsvarmt
2 dl florsocker
ca 1 msk apelsinskal, strimlat

Tillagning
Smörj och bröa en bakform (ca 1,5 liter). Rör fett och socker poröst, för hand eller i matberedare. Rör i äggen, ett i sänder, och därefter pumpan*** och apelsinskalet. Tillsätt mjölet blandat med kanel och bakpulver.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.

Glasyr
Blanda philadelphiaost, smör och florsocker till en jämn glasyr och bred den över den kalla kakan. Garnera med apelsinskal.

Nu fattar jag...  :-[ //Dagg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser