Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska jag klippa min får?  (läst 21052 gånger)

ErosOchFlickorna

  • Inlägg: 32
    • Uppland
När ska jag klippa min får?
« skrivet: 10 mar-11 kl 16:16 »
Det klipptes ganska sent sist. I september.
Vill gärna kunna ta hand om ullen.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-11 kl 16:28 »
Det klipptes ganska sent sist. I september. Vill gärna kunna ta hand om ullen.

Vinterullen brukar vara lite skräpig och sämre än sommarullen, så man brukar inte använda den ull man får nu på vårklippningen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ErosOchFlickorna

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #2 skrivet: 10 mar-11 kl 16:40 »
Vinterullen brukar vara lite skräpig och sämre än sommarullen, så man brukar inte använda den ull man får nu på vårklippningen.

Aha okej. Men då bortser vi från det. När brukar man klippa de?

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #3 skrivet: 10 mar-11 kl 16:48 »
Här i Uppland vill vår klippare alltid komma i mars eftersom de är då många härikring vill klippa, men jag skulle hellre vänta till april så att det inte är så stor risk för kyla igen. Sen beror det ju på om de är dräktiga, för man vill inter klippa dem ca 1 månad innan lamning och ett tag eftert  heller.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #4 skrivet: 10 mar-11 kl 19:16 »
Jag skulle nog vänta till omkring midsommar då ullen släpper. Men har du tex. finull så kan du ju klippa med svårhet nu inför lammning. Är klipparn snabb och bra så är inte klippning närmare lammning ngt. problem.

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #5 skrivet: 10 mar-11 kl 19:46 »
har börjat klippa får redan nu!har många som vill att jag ska börja klippa deras får.
sen beror det på om du har så att dom kan gå in.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

ErosOchFlickorna

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #6 skrivet: 10 mar-11 kl 20:04 »
Jag skulle nog vänta till omkring midsommar då ullen släpper. Men har du tex. finull så kan du ju klippa med svårhet nu inför lammning. Är klipparn snabb och bra så är inte klippning närmare lammning ngt. problem.

De ska inte lamma. Jag har bara vindskydd och tycker inte pälsen på de är speciellt tjock:S
Så April Maj kanske?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 09:12 »
Ta det när de har gått ute på färskt bete i 2-3 veckor, så är de nog lättare att klippa då!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nickan

  • Inlägg: 102
    • -
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 16:14 »
i helgen som var klippte jag mina dräktiga tackor (bor i uppland) men då har jag dem i lagårn med möjlighet att gå ut om dem vill, Min mor tyckte det var bra att klippa nu eftersom dem blir mer matglada då vilket är bra när dem har lamm i magen. ungtackorna har inte fått något juver än så jag tror att lammningen kommer att dröja fram i April/Maj. Fjolårsbaggen blev dok inte klippt men ska ta honom lite längre fram.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 16:43 »
håller med vallhunden. Klipp i sommar när ullen släpper. Du riskerar annars att den gamla ullen filtar i den nya. Du ville väl använda ullen?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #10 skrivet: 14 mar-11 kl 13:58 »
Det klipptes ganska sent sist. I september.
Vill gärna kunna ta hand om ullen.
Om du kan dra nytta av mina misstag så är det ju toppen.
Man ska klippa fåren inför lamningen!!!!! Digivningen ger en försvagning på fibern och kommer den försvagningen mitt på ullfibren så kan du kasta din ull. Detta är egen erfarenhet! Hade klippt fåren när de stallades in och när de lammade så var inte ullen så lång att den verkade behövas klippas.
Ullköparen demonstrerade effekten, när han drog lite i fibern så gick den mitt av. Jag fick inte sålt någonting...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #11 skrivet: 23 mar-11 kl 12:54 »
Om du kan dra nytta av mina misstag så är det ju toppen.
Man ska klippa fåren inför lamningen!!!!!
Digivningen ger en försvagning på fibern och kommer den försvagningen mitt på ullfibren så kan du kasta din ull. Detta är egen erfarenhet! Hade klippt fåren när de stallades in och när de lammade så var inte ullen så lång att den verkade behövas klippas.
Ullköparen demonstrerade effekten, när han drog lite i fibern så gick den mitt av. Jag fick inte sålt någonting...

Intressant! Var det här på höstklippningen sen?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #12 skrivet: 06 apr-11 kl 10:46 »
Intressant! Var det här på höstklippningen sen?
Det viktigaste är nog att man klipper tackan innan lamningen, då kommer ju den svaga delen i ena ändan av fibern. Det är digivningen som försvagar fibern. Det är ju det mest hygieniska med tanke på lamningen och när det lilla lammet som ska hitta nåt att sutta på  ;D

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #13 skrivet: 02 sep-14 kl 12:17 »
Om man inte bryr sig så mycket om ullens kvalitet och tackorna ska inte ha lamm, spelar det då någon roll när man nu klipper? om man bortser från temperaturen så klart.

När går man från djurägare till djurplågare helt enkelt..
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #14 skrivet: 02 sep-14 kl 12:27 »
Om man inte bryr sig så mycket om ullens kvalitet och tackorna ska inte ha lamm, spelar det då någon roll när man nu klipper? om man bortser från temperaturen så klart.

När går man från djurägare till djurplågare helt enkelt..

Enligt lag ska du klippa minst en gång om år. Om de går ute året runt så är det ju dumt om man väljer att klippa dem i januari.
Skulle jag klippa dem bara en gång om år skulle jag klippa i april/maj när det börjar bli varmt.

Jan B

  • Inlägg: 24
  • Intresse djur och natur
    • Dalarna
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #15 skrivet: 21 okt-14 kl 17:46 »
Vi har Gotlandsfår och klipper dom två gånger/år.
På våren sent i april och på sommaren sent i september.
När man klipper på vårvinter/vår, så får man tänka på att det inte ska vara för stark kyla och när klippning sker på sensommaren, bör man tänka på att plågan med knotten inte blir under så lång tid.
Vi tar vara på ullen och arbetar med den.
Våra får lever i Dalarna och går ute året om. Fårhuset är en hemflyttad ängslada,
byggd under 1600-tal. Fåren går ut och in som dom vill året om.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #16 skrivet: 21 okt-14 kl 20:13 »
Fårhuset är en hemflyttad ängslada,
byggd under 1600-tal. Fåren går ut och in som dom vill året om.

Åhh vad vackert. Det är alltså ett timrat hus? En sådan vill jag också ha i  hagen som vindskydd, dvs gammaldags sommarladugård. De flesta som bygger vindskydd smäller bara upp nåt fult plank-skjul utan golv. Kan du inte ta kort och lägga upp hur det ser ut?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #17 skrivet: 10 feb-16 kl 10:13 »
Är här någon som kan yttra sig om man ska låta sina får bli klippta nästa vecka eller man ska vänta lite? det kan ju lika bra bli kallare i början på mars som nästa vecka, finns det någon god anledning att vänta då?

Platsen är Skåne, där knopparna börjar komma och nässlorna frodas...ingen snö just nu men man vet ju aldrig.

Har tre tackor som förhoppningsvis ska lamma i slutet av mars eller i april...

Dom har stall och är inte magra..
« Senast ändrad: 10 feb-16 kl 10:20 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #18 skrivet: 10 feb-16 kl 10:33 »
Kylan behöver du inte vara rädd för, det är värre om du kommer för nära lamningen och har missat lite i beräkningen eller att fårklipparen inte kan.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #19 skrivet: 10 feb-16 kl 10:44 »
Så en minusgrad eller tre är bättre än att komma någon vecka närmre lammningen helt enkelt?
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #20 skrivet: 10 feb-16 kl 10:49 »
Så en minusgrad eller tre är bättre än att komma någon vecka närmre lammningen helt enkelt?

Det beror på om du klipper dem ståendes eller sittande på rumpan. Om de ska klippas sittandes måste du klippa nu annars kan du vänta hur länge som helst. Jag klippte mina i klippstol samma vecka som den första lammade en gång.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #21 skrivet: 10 feb-16 kl 10:55 »
Några minus är inga problem för ett nyklippt får om det inte blåser på det och det får mat.

Om man klipper dem på traditionellt sätt så är det inte bra att vara för nära lamningen eftersom man viker och rullar dem. Klipper du fåret stående och det njuter av friseringen så är det en annan femma.


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #22 skrivet: 10 feb-16 kl 10:56 »
Klipparen jag anlitar klipper dom sittandes...så det är väl bäst att boka in det nu så att det blir gjort helt enkelt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #23 skrivet: 06 sep-16 kl 11:03 »
När klippa innan slakt? alltså för att få så fina fällar som möjligt?

Eller ska jag inte klippa dom lamm som ska bli kött o värmande fällar?

Ska ju skicka till Tranås enligt plan.

Gäller Värmlandsfår.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #24 skrivet: 06 sep-16 kl 11:53 »
När klippa innan slakt? alltså för att få så fina fällar som möjligt?

Eller ska jag inte klippa dom lamm som ska bli kött o värmande fällar?

Ska ju skicka till Tranås enligt plan.

Gäller Värmlandsfår.

Man brukar inte klippa innan slakt. Vill du inte ha fällar med lång ull? Eller vill du att de ska klippas ned av berederiet till bara nån cm?
Har du värmlandsfår gissar jag att du vill ha fällar med alls päls kvar så då kan du inte klippa dem alls. Du får ju markera själv på följesedeln hur mycket du vill att berederiet klipper ned dem.
(matt-skinn kallas de tror jag om de är full-långa)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #25 skrivet: 06 sep-16 kl 13:10 »
Man brukar inte klippa innan slakt. Vill du inte ha fällar med lång ull? Eller vill du att de ska klippas ned av berederiet till bara nån cm?
Har du värmlandsfår gissar jag att du vill ha fällar med alls päls kvar så då kan du inte klippa dem alls. Du får ju markera själv på följesedeln hur mycket du vill att berederiet klipper ned dem.
(matt-skinn kallas de tror jag om de är full-långa)

Perfekt, där fick jag veta allt jag behövde i denna fråga...Tack!

Jag trodde ju att man skulle ansa dom lite...men fick höra ett rykte om att man skulle klippa dom 6 veckor innan slakt..
« Senast ändrad: 06 sep-16 kl 13:16 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser