Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårtalg  (läst 9748 gånger)

Sagigirl

  • Inlägg: 22
    • Halland
Fårtalg
« skrivet: 25 nov-10 kl 20:52 »
Hej.

Jag undrar dels hur man utvinner fårtalg. Är det möjligt att man kan utvinna det själv?

Dels undrar jag också om man kan köpa det nånstans?

Jag behöver fårtalg till en tvålkurs och undrar då om det är svårt att få tag på.
Har ett företag där jag säljer ullprodukter och har hantverkskurser. Jag nåltovar figurer, stickar och virkar. Besök gärna min blogg: landalamm.blogspot.com

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Fårtalg
« Svar #1 skrivet: 25 nov-10 kl 21:27 »
Menar du fårspäck? Det får du tag på vid slakt isåfall. Kolla något slakteri som tar hand om får. I handeln finns det knappast. Det är mycket fett i tjocka slaksidor som kan kokas för att sedan skilja av fettet från köttet.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Fårtalg
« Svar #2 skrivet: 25 nov-10 kl 21:35 »
Man kan koka njurtalg från får/lamm i vattenbad och sila bort vävnaden som man inte vill ha. som jag förstår det så behöver detta upprepas ett par ggr för att få tvålkvalitet på talgen. annars finns det att köpa hos claessons:http://www.claessons.com/produkter_list.asp?do=list&category=&sokord=fårtalg
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fårtalg
« Svar #3 skrivet: 25 nov-10 kl 21:45 »
Fårtalg är som jag fått veta, endast det talg som omkringgärdar inälvorna såsom njurtalg osv.För flera år sedan fick vi förfrågan om just "fårtalg",det innebär talg och inte fett. Talg finns inom fåren ,särskilt almogefåren el. finullarna. De sparar sitt fett som reserv efter höst o vinter. (Därför svårt att känna hull).Fårtalget kan sitta som klumpar under ryggraden bla. det är lättsmält och användes förut (kanske även nu) som smörjande tex. på planck när man sjösatte båtar.Även somliga båtbyggare vill gärna ha detta fett.Talg och fett är alltså inte samma sak.

Sagigirl

  • Inlägg: 22
    • Halland
SV: Fårtalg
« Svar #4 skrivet: 26 nov-10 kl 09:31 »
Tack för alla upplysande svar. Det hjälpte.
Har ett företag där jag säljer ullprodukter och har hantverkskurser. Jag nåltovar figurer, stickar och virkar. Besök gärna min blogg: landalamm.blogspot.com

Beatrice Lovén

  • Inlägg: 1
SV: Fårtalg
« Svar #5 skrivet: 19 dec-17 kl 15:23 »
Hej.
Vet inte när fårtalg efterfrågades. Men idag finns det att köpa på lösvikt eller specifik förpackning hos https://claessons.com/fartalg

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Fårtalg
« Svar #6 skrivet: 19 dec-17 kl 19:21 »
Min enda erfarenhet av fårtalg är att det användes när man kokade kådsalva. Det var tydligen viktigt att det var fårtalg och inget annat, sen om det var skrock eller inte vet jag ej.

quaglia

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Fårtalg
« Svar #7 skrivet: 31 dec-19 kl 09:34 »
Gammal tråd det här, jag vet.
Men måste bara som gammal västkustbo göra ett tillägg. Fårtalg används än i dag att täta träbåtar med. Luktar inte och härsknar inte. Dessutom blir det världens bästa tvål! Och tillsammans med DALBRÄND TJÄRA gör man tjärtvål enl. Gamla traditioner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser