Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Degspads temperatur  (läst 10508 gånger)

Patrik Arlid

  • Inlägg: 24
    • Östergötland
    • Byggnadsvård och hantverk
Degspads temperatur
« skrivet: 07 dec-03 kl 12:36 »
Efter att ha läst boken "Riddarbageriets bröd" av Johan Söderberg har jag börjat baka med kallt degspad och mindre jäst men med längre jästid.

Resultatet blir mycket bra. Det blir lite matigare i konsistensen.

Enligt Johan börjar jästen dö redan vid 37ºC.
Patrik Arlid

ninni

  • Inlägg: 79
  • Ninnis Trädgård på Österlen
    • Skåne
    • ninnis trädgård
Re:Degspads temperatur
« Svar #1 skrivet: 07 dec-03 kl 23:50 »
     hej patrik,
håller fullständigt med dig.
efter många år ute i europa bakar jag alltid med kallt degspad och litet jäst( 25 gr till 1½l vatten) sätter en deg på kvällen,bakar ut den på morgonen ,jäser 1-2 timmar,gräddar hett 200-250 grader(beror på storleken) och får ett luftigt,smakrikt gott bröd med fin skorpa
En Permakultur trädgård med hög självförsörjningsgrad av grönsaker och frukt, en gård med kollektiv familjekonstillation; vi började bygga upp gården 2005 efter 10 års letande i hela Europa,idag är vi separerade med varsitt hushåll,för vår och våra 2 barns skull. välkomnar praktikanter etc mars-okt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 7 användare (3 dolda)
LimJans, eremit1, Be, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser