Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren  (läst 48713 gånger)

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« skrivet: 31 jul-12 kl 16:23 »
Jag vet inte vart jag skall lägga denna frågan, men jag ränknar med att kunna få bra svar från er förnuftiga människor på alternativ  :D
Jag har inget emot getingbon i husets väggar, det har vi säkert fullt av. Men just nu har de byggt ett mycket aktivt bo precis vid ingångsdörren. Med två små barn hemma, varav en blivit stucken, så känns det inte så kul att hela tiden se getingar som flugit in genom dörren och nu kryper runt innomhus.
Så nu till frågan; Jag var idag och skulle köpa något sorts medel mot detta, men vände givetvis hem igen när jag såg hur fruktansvärt giftigt medlet var. Jag vill helst slippa att döda alla vattenlevande organismer bara för att få bort ett getingbo. Finns det någon "huskur"? Något gammalt beprövat knep?

Malin
Malin

Missann

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #1 skrivet: 31 jul-12 kl 17:14 »
Tag en bräda som är så lång så den slutar precis under ingången när den står lutad mot väggen.
Spika/skruva fast en behållare (jag tog en GB-glass burk, 2 l) längst upp på brädan.
Luta brädan in mot väggen så behållaren hamnar under ingången.
Häll bensin i behållaren.
Vänta.

Jag gjorde så i vedboden när de byggt i väggen in mot pannrummet.
Funkade.

Hade ett annat, ganska stort, under en hylla i ett uthus. Där satte jag en gammal tallrik under o fyllde.
Funkade också.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #2 skrivet: 31 jul-12 kl 18:34 »
Om det går att komma åt med en dammsugare är det både enkelt och giftfritt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #3 skrivet: 31 jul-12 kl 19:10 »
Är det alltför varmt så klarar inte heller getingarna av att kyla boet, så en värmefläkt några dygn kan vara ett bra sätt för ett bo man inte kan komma åt. Man ser ofta getingar som börjat bygga bon på varma platser under tak, och de bona överges alltid i början av sommaren.

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #4 skrivet: 31 jul-12 kl 19:14 »
Tack för svar!
Dör de av benisinångorna, eller vill de bara inte vara där och flyttar? Hur länge borde man ha bensinen där?
Om man damsuger, så får man väl bara med de som är helt i ingången? Kanske man måste damsuga med jämna mellanrum flera gånger?

En kombination av bensin och damsugare kanske vi kan prova redan ikväll. (Värmefläkt är inte en möjlighet för oss, men tack för tipset)

Malin
Malin

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #5 skrivet: 31 jul-12 kl 19:41 »
Tänk på att bensin är brandfarligt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #6 skrivet: 31 jul-12 kl 19:51 »
Intressant - följer gärna hur det går då vi har lite getingar också och man säkert någon gång måste göra något åt ett bo :D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Missann

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #7 skrivet: 31 jul-12 kl 20:32 »
Dör de av benisinångorna, eller vill de bara inte vara där och flyttar? Hur länge borde man ha bensinen där?

Det är längesedan men jag har för mig att det låg en hel del döda runtomkring.
Kommer inte ihåg hur länge jag 'ångade' dem. Det beror lite på hur många getingar det är i boet. Det är väl bara att hålla på tills man inte ser att det flyger fler. Har för mig att jag inte tyckte det tog så lång tid.


Tänk på att bensin är brandfarligt.
Japp!

AnnaD

  • Inlägg: 34
  • Hedemorahöns i Jämtland
    • Jämtland
    • Hedemorahöns
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #8 skrivet: 31 jul-12 kl 21:03 »
Många använder ju rökpuff om de sitter trångt till och man inte kan riva ner/elda upp själva boet. Inget jag har prövat själv, men gå över med en bullpåse till närmsta biodlare så kanske du får hjälp.. ;-)
Läste om någon son kastat myrr mot ingången, eller där de landade. Då drog de med det in i boet och sanerade sig själva. Säkert lite giftigt det med, men det är ju både bensin och rök också (mer eller mindre).

Antee

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #9 skrivet: 01 aug-12 kl 20:07 »
Har testat, med framgång flera gånger, att bygga en "landningsbana" åt getingarna som jag sedan strösslat med myrr.
Kruxet är att få till en liten träbit eller ribba som dom måste landa på innan dom kryper in i sitt hål.
Det tar bara nått dygn med vimsiga getingar så är alla borta....
//Anders

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #10 skrivet: 01 aug-12 kl 20:17 »
Vet inte hur giftigt eller farligt det är för djur och natur, men MYCKET effektivt är detta medel heter "Kill IT" och gör precis som det låter
Finns hos Granngården  http://www.pharmaxim.com.serverx.songnetworks.se/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/kill_it/kill_it_info.htm

Har tom använt det i en vedhög som tydligen getingarna gillade skarp, en dusch in bland vedträden och en timme senare är det tomt. Getingar som kommer in vänder i ingångshålet för att försvinna. Nått jordgetingbo har nog även strykt med när jag tänker efter  ;D
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #11 skrivet: 01 aug-12 kl 21:29 »
Vi har ett getingbo på verandan, vid matbordet, irriterande. Jag riggade upp dammsugaren utan munstycket så att röränden var nära ingångshålet sen slog jag på den på förmiddagen och lät den stå hela dagen. 95% av getingarna försvann. Ett par dagar senare gjorde jag om proceduren, sen dess är det tomt på getingar där.


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #12 skrivet: 04 nov-13 kl 20:34 »
Bensin är bra till mycket! Det är ångorna dom inte tål. Hembrännt funkar åxå bra,men ska då blandas med nått sött så dom slickar i sig och blir fulla .Sen stör man dom lite och dom ryker ihop med ett fullt slagsmål och bruka ta död å varann .

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #13 skrivet: 12 nov-13 kl 18:00 »
Hej!

Torpjens har en bra och miljövänlig metod- har gjort så i många år- det går ju att förlänga sugslangen en bra bit med bibehållen sugeffekt!

Tänk bara på att alla getingar inte är döda utan kan krypa ut när dammsugaren stängs av.
MVH/ Bosse

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #14 skrivet: 12 nov-13 kl 19:06 »
Dammsugaren är min favorit också. Ett par gånger har jag lyxat till det så att getingarna dött på vägen in i dammsugaren. Då låter jag förlängningsslangen gå in i en mellanburk av glas så att de träffar en vägg i rät vinkel innan de sugs vidare in i dammsugaren. Skulle säkert gå ännu bättre med en pyts med vatten i.

En gång i min ungdom hade jag tagit hand om ett stort bo som var i vägen med hjälp av en gammal fyrkantig plåtdammsugare (volta). Det surrade rejält i dammsugaren och jag funderade på hur jag skulle få död på dem. Lagom när jag står där och funderar kommer grannen över med sin 142a, och föreslår att vi gasar dem. Sagt och gjort, in med slangen i avgasröret, dammsugaren igång. Efter en liten stund gläntar vi på locket, men de är fortfarande på krigsstigen. Grannen drar då ut choken och den gamla sura volvon släpper igenom så mycket bensin att det smäller kraftigt i dammsugaren när ångorna når elmotorn. Dammsugaren höll, men blev rund, och getingarna dog ;D

Gilbert

  • Gäst
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #15 skrivet: 12 nov-13 kl 19:16 »
Jag använde dammsugaren när jag hade getingar i garageväggen.

Satte upp en spik som dammsugarröret fäste på vid deras ingångshål. Full fart på dammsugaren. När getingarna kommer utifrån och skall in blir det ett >Zing!< i röret.
Detsamma när en flyger ut >Zing!<.
Inne i garaget borrade jag ett 2 mm hål i gipsen och sprutade in radar. Det lät >Zing!< >Zing!< >Zing!< >Zing!< >Zing!< >Zing!< >Zing!< i 10 minuter.
Fyllde två dammsugarpåsar med getingar.

Mycket effektivt.

Ketty Ingeberg

  • Inlägg: 1
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #16 skrivet: 14 jul-19 kl 13:48 »
Nu har vi satt upp en planka med bensinskål under boet. Getingarna verkar störda och snurrar omkring men de flesta flyger in efter en stund. Ska man gissa de svimmar av inne i väggen eller är det så att de ska flytta därifrån?

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #17 skrivet: 27 aug-19 kl 21:15 »
Vet inte om det skulle fungera för dig men jag letade upp var det surrade mest på en innervägg. Borrade sen några 2mm hål (syns knappt om man inte vet att de finns där, beror lite på tapetmönstret)´och sprejade dem sen med Radar där jag lånat munstycke och rörstump från en burk med rostlösningsolja (5-56).
Fungerade alldeles ausgezeichnet för mig. :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #18 skrivet: 27 aug-19 kl 23:18 »
Ytterligare en metod jag provat med hyfsad framgång är att spraya Tectyl tunnflytande rostskyddsvax (eller annan kletig smet) in där de kryper in och ut. De får det på vingarna och kan inte flyga så efter ett tag har man en hög arga krypande getingar under ingången. Så småningom är det slut på getingar och därmed på boet.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getingbo inne i väggen vid ingångsdörren
« Svar #19 skrivet: 28 aug-19 kl 06:51 »
En metod som har funkat ypperligt för mig är att låta getingarna vara. De vill nämligen inte bli störda, och det är därför de som regel bygger sina bon ur vägen för människor (vinden på ett hus, under ett golv eller i en vägg som i denna jättegamla tråd). Låter man dem vara är det ingen fara, och risken att bli stucken är liten, för att inte säga obefintlig.
Anekdotiskt exempel:
Förra försommaren upptäckte vi ett litet getingbo i hörnet av innertaket på vår pensionärskuvös. Det hade stått några saker där, så getingarna hade boat i skydd av sakerna, som vi alltså tog bort. Min man var lite bekymrad, men jag sa att boet fick vara så länge getingarna inte störde oss, för då skulle det väck. Vi lämnade en liten springa öppen i skjutdörren hela tiden, så de skulle kunna flyga ut och in som de ville. Och sommaren gick och boet växte. Getingarna lät oss vara, de var bara intresserade av att bygga sitt bo och sköta det. Vi satt ofta ute och fikade, men de var inte intresserade av fikabordet heller, de bara flög fram och tillbaka till sitt bo, raka vägen. Ingen blev stucken heller, förstås. Så vi levde i fred, människor och getingar, hela sommaren.
I år fanns ingen avskild plats i pensionärskuvösen för dem att hålla till, så därför har där inte blivit något getingbo.

(Jag tycker det är märkligt hur människor som i vanliga fall är djurvänner, är så förtjusta i att använda grymma metoder för att döda djur som faller utanför den mänskliga vänskapen; getingar, skator, ormar...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser