Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Norrgräns för ek?  (läst 23878 gånger)

mär64klin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #20 skrivet: 17 okt-16 kl 17:32 »
I Jämtland finns stora ekar flesta finns i mitten (Storsjön) o östra Jämtland. Jag har sett några unga ekar som växer själv o överlever men det är inte lika många unga ekar som i söderut. Kanske 2-4 st unga ekar som blir förvildat i hela Östersund eller runt om Storsjön däremot många planterad ekar säkert över 2000 st för jag har provat räknat hur många finns ekar men sen tappade jag i räkningen. Jag tror att det är absolut nordligaste ek som växer i vild tillstånd för norrgräns är i Timrå som jag hittade.. Men jag kan ha fel?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #21 skrivet: 17 okt-16 kl 17:43 »
Använd Artportalen och sök 2006-2016

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #22 skrivet: 17 okt-16 kl 17:59 »
Jag har läst nånstans dom hade påträffat vilda ekväxter så långt norrut som Umeå. Annars såg jag flera storvuxta ekar i Jakobstad, Finland. Lär visst finnas en ek som klarat sig i Haparanda också.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #23 skrivet: 17 okt-16 kl 18:06 »
Vid en av fd T3s fordonsparkeringar och tomtens verkstad i Sollefteå finns det en jättestor ek.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #24 skrivet: 17 okt-16 kl 19:18 »
Det är inte de kalla vintrarna som är problemet, utan de kalla somrarna. Eken klarar -40 om den bara fått en tillräckligt lång och varm sommar innan så den hunnit avmogna riktigt. Så om man vill odla ek i norrland bör man plantera i vindskyddat söderläge, på sandjord som värms upp snabbt på våren.

Men det har ju funnits i hela landet utom fjällen, under perioder då klimatet var varmare. Snart är vi kanske där igen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #25 skrivet: 17 okt-16 kl 20:26 »
Vi drog upp ekplantor så de var ett par år gamla, sedan satte ut dem, då verkar det fungera, försök få tag på så nordlig genstam som möjligt.

Det går här uppe men de växer ganska sakta.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

biocandy

  • Inlägg: 15
  • aaaooooooh
    • Ångermanland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #26 skrivet: 02 mar-18 kl 21:10 »
Jag hittar en del förvildade ekar i Ådalen och ute på Höga kusten. Frön säkert från planterade ekar i trädgårdar, men ändå :-) De verkar trivas - långa årsskott. Största jag hittat i skogen, i en sydslänt, var ändå 1 deci tjock i brösthöjd. Kan inte svära på att den inte va gerilla-planterad dock. Vid Merlo slott i Timrå finns flera maffiga ekar  :D
:-)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #27 skrivet: 02 mar-18 kl 22:16 »
Morfar tog en ekplanta från Pojo och planterade den i Jakobstad (lika långt norrut som Umeå) och den överlevde och växte.
I Nykarleby vid Juthbacka finns en stor ek.
Ekar kan inte föröka sig naturligt här uppe men de kan växa om man tar plantor vid deras naturliga nordgräns och planterar här.


Förresten finns Sveriges och möjligen världens nordligaste hasselbuskar nedanför Balklippen på sydsidan av Balberget i Bjurholm. 70km väster om Umeå. Där har de överlevt isolerade sedan någon gång på bronsåldern men de kan inte föröka sig med nötter. Nedrasade stenar från stupet tycker ibland ned grenarna som får rötter och ger upphov till nya hasselbuskar och på så sätt överlever de.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #28 skrivet: 02 mar-18 kl 22:39 »
Förresten finns Sveriges och möjligen världens nordligaste hasselbuskar nedanför Balklippen på sydsidan av Balberget i Bjurholm. 70km väster om Umeå. Där har de överlevt isolerade sedan någon gång på bronsåldern men de kan inte föröka sig med nötter. Nedrasade stenar från stupet tycker ibland ned grenarna som får rötter och ger upphov till nya hasselbuskar och på så sätt överlever de.
Världens nordligaste förekomst är i Nordland i Norge, cirka 45 mil längre norrut än Bjurholm. Milda vindar från havet gör gott.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #29 skrivet: 03 mar-18 kl 00:36 »
En "ekrapport" från sydöstra Hälsingland.
Vi har en (var två fram till förra vintern) Ek som säga vara Norrlands största, planterad i början av 1700-talet. Stor som sagt men jag har aldrig sett tecken på föryngring av den på gården.

Vi har däremot Ask som planterats här säkert också kring samma tid och den trivs alldeles utmärkt och föryngrar sig hejvilt på gården. Det finns ett tiotal i olika ålder och storlekar och jag hittar småbuskar av Ask lite här och där. Ett annat träd som föryngrar sig som kaniner är lönnarna på gården.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #30 skrivet: 03 mar-18 kl 07:57 »
Jag minns från en resa jag gjorde genom Hälsingland att det stod en lönn som vårdträd i nästan varje trädgård ute på landsbygden

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #31 skrivet: 03 mar-18 kl 13:05 »
Jag minns från en resa jag gjorde genom Hälsingland att det stod en lönn som vårdträd i nästan varje trädgård ute på landsbygden
Ja, det är mycket vanligt här. Jag kommer från början från Hanebo socken i södra Hälsingland. Där planterades lönnar vid kyrkan 1870-tal(?) och modet spred sig sedan som en löpeld bland sockens bönder där alla skulle ha "kyrkträden" som vårdträd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #32 skrivet: 03 mar-18 kl 14:48 »
Ja, det är mycket vanligt här. Jag kommer från början från Hanebo socken i södra Hälsingland. Där planterades lönnar vid kyrkan 1870-tal(?) och modet spred sig sedan som en löpeld bland sockens bönder där alla skulle ha "kyrkträden" som vårdträd.
Ja, det var precis i det området jag var, jag skulle till Kilafors

mär64klin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #33 skrivet: 20 jul-19 kl 19:22 »
Kul att läsa vad ni har skrivit.. Jag har varit på en resa till sambos föräldrar utanför Piteå.. Jag såg att lönnar kan självså i Skellefteå o det är spännande o kul tycker jag... Hos sambos föräldrar har dom en valnöt o den lever än den är ca 70 cm i höjden o jag tror att dom har en enda valnöt i hela Norrbotten.. Spännande att se om den kan leva länge.. Tal om ekar jag tror att det är en gräns som ekar kan föröka själv kanske från Övik till Östersund?. Jag har varit till Trondheim många gånger där är vintrar varmare men jag har aldrig sett unga ekar där i Trondheim o jag är lite fundersamt kanske somrar är lite kallare där än vad dom har i Östersund o i Övik. Förra året såg jag en ek som var ung i Övik o jag förstod att eken självsått från andra ekar som var nära..

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Norrgräns för ek?
« Svar #34 skrivet: 04 mar-20 kl 13:56 »
Nu har vi hittat självsådda ekar i vårt skogsskifte några mil uppefter kusten från Vasa i Österbotten.
De senaste årens varma väder vänder upp och ned på hela naturen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser