Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sy i skinn, symaskin  (läst 26179 gånger)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Sy i skinn, symaskin
« skrivet: 05 jun-07 kl 10:46 »
Hur "stark" symaskin behöver man för att kunna sy i t ex lammskinn? Jag har två vanliga symaskiner går det med en sådan? Eller behövs något kraftigare. Vet att mormor har en trampsymaskin som är ombyggd till motordriven. Den väger som bly och man kan bara sy raksöm på den. Men, kan den fungera? Har för mig att motorn ska vara bra mycket starkare än i nyare symaskiner.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Sy i skinn, symaskin
« Svar #1 skrivet: 05 jun-07 kl 12:54 »
Finns lite tips på denna sida om skinn-sömnad>
http://www.klockaretorpet.com/hide.htm
Blir nog finast med hand -söm...
Men säker värt att prova maskin-söm.om man t,ex har en gammal trampis till övers att experimentera med...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Sy i skinn, symaskin
« Svar #2 skrivet: 12 jun-07 kl 00:16 »
Går alldeles utmärkt att sy i nappa t.ex. på vanlig symaskin. Det finns ett knep t.ex. för att det inte ska dra sig. Man har silkespapper på båda sidor om sömmen när man syr så glider pappret mot bottenplattan och pressarfoten. Band eller lakansväv i sömmen förhindrar töjning, t.ex. runt fickor eller längs långa sömmar t.ex ytterben eller mittlinje i en kapprygg. Byxfållar och sömsmåner limmas.

Det var vad jag kunde komma på nu. Lycka till.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Sy i skinn, symaskin
« Svar #3 skrivet: 12 jun-07 kl 10:18 »
Hur gör ni sömmar från rätsidan? Blir det inte märken från mataren då?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

marivio

  • Gäst
Re:Sy i skinn, symaskin
« Svar #4 skrivet: 14 jun-07 kl 12:57 »
Har sytt mycket i skinn  (främst skor och stövlar, så det har inte varit så tunt läder heller) och päls på min vanliga symaskin. Ibland med skinnål och ibland med vanlig nål. Har aldrig märkt att jag fått märken av mataren när jag sytt på rätsidan oberoende av skinnsort.

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:Sy i skinn, symaskin
« Svar #5 skrivet: 16 jun-07 kl 05:51 »
Jag syr i lammskinn på min vanliga symaskin (med skinn-nål) och det går alldeles utmärkt. Inga märken från mataren. Enda problemet är de tjockare skinnen - då funkar det inte. Så därför ska jag så småningom investera i en skinnsymaskin.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare (1 dolda)
Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser