Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjuk undersida på skinnet?  (läst 1694 gånger)

Nen

  • Gäst
Mjuk undersida på skinnet?
« skrivet: 14 apr-07 kl 06:40 »
Hej allihop ska jag kanske börja med att säga  ;D
Har tjuvkikat på den här sidan många gånger, men nu registrerade jag mig äntligen!
   Har gjort mitt första lammskinn, ill min dotter, tringde ner till mina svägerskor i Tunisien och frågade hur de gjorde, och det blev riktgt fint men grejen är den att det medlet som de använder för beredning av skinnet inte går att översätta på svenska. Kan  ni hjälpa mig eller är det för sent att få de4t mjukt nu?

Tack på förhand Marléne

Kraxa

  • Inlägg: 71
    • -
Re:Mjuk undersida på skinnet?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-07 kl 22:19 »
Borde det inte gå med vanlig blandning man har när man fettgarvar? Dvs äggula blandat med olivolja ???

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Mjuk undersida på skinnet?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 11:31 »
Jag brukar köra med nästan samma grej som kraxa fast jag har mjöl i, det är när jag vill mjukgöra renskinn för skosömnad och sånt, gör en "plättsmet" med ägg, vatten, mjöl och olja, stryk över och låt det torka, sen skrapar du bort det, du kan ju gnugga skinnet lite sen också, men ja det brukar fungera, men det kanske är olika för olika skinn :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Re:Mjuk undersida på skinnet?
« Svar #3 skrivet: 25 apr-07 kl 22:56 »
hej
 nu vart jag nyfiken, menar du att du inte behöver gnugga så mycket med din metod? och det blir mjukt? kan du berätta hur du gör? vill pröva på kaninskinn

    mvh Gunnel

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Mjuk undersida på skinnet?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-07 kl 18:52 »
när "smeten" har korkat så skrapar ja bort den, kanske med en kniv till att börja med, för att få bort det mesta, o sen innan ja ska ta o skära/klippa i skinnet så gör man alltid så med bällingar att man skrapar med ett S-järn med mjuk hand för att inte förstöra bällingen, o detta brukar räcka, det e mjölet som gör det mjukt som ja förstått det.

men ja gnuggar aldrig, men det e ju skillnad på olika skinn o vad man ska ha de till, de ja gör är ju skor, o det ska ju inte va mjukt som tex saker som ska bli mössor...
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 5 användare (1 dolda)
GE202, tuslus, långfot, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser