Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp av draghundar?  (läst 1871 gånger)

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
Hjälp av draghundar?
« skrivet: 10 feb-11 kl 11:23 »
Hej.
Vi har en siberian husky och en schäfer.
Jag undrar om man kan låta dom hjälpa till i skogen genom att dra små stockar när man hugger ner träd.
Eller är det för jobbigt för dom?

MVH: Birger
Det man sår får man skörda.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Hjälp av draghundar?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-11 kl 11:30 »
Är de friröntgade? Det är viktigt att de har bra höfter om de ska dra och belasta.
De måste också ha bra selar som ligger bra och som fördelar vikten.

Mindre pinnar kan de absolut dra om de tycker det är roligt, har bra selar, är i god kondition och fria höfter.

Jag drog hem ris åt getterna att gnaga på förra vintern med min schäfer, han älskar att dra och jobbar på fint.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Hjälp av draghundar?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 18:00 »
sibirian huskey är ju en draghund och schefer har också änvänts mycket før drag, så det borde gå fint!
men som sagt kolla att det inte blir før tungt før dem, och skaffa en bra sele med brøstplatta..

ang røntgen, så måste jag som representant før draghundsmiljøn på svalbard erkänna att jag inte hørt om nån som gjort det på sina hundar.. (vi har ju ingen vet, och sjukhuset røntgar bara hundar om det är akut) men iof så är vel schefrar lite kända før høftproblem?
Det finns speciella selar før "the weel dog" (hunden som går bakerst i spannet) som inte belastar så mycket på høfterna.. Så det kan ju vara värt att satsa på en sån..-

Lycka till med skogsarbetet!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser