Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara sylt i krus  (läst 2953 gånger)

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
Förvara sylt i krus
« skrivet: 26 sep-20 kl 20:31 »
Jag undrar om man kan förvara hemkokt sylt i Höganäskrus? Så gjorde man ju förr. Men hur desinficerar man dom isf och häller man sylt ända upp till kanten? Vad täcker man dom med? Jag ska förvara sylten i min nyrestaurerade jordkällare. Tacksam för alla tips och råd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förvara sylt i krus
« Svar #1 skrivet: 27 sep-20 kl 08:42 »
Skulle tro att det bara är att rekommendera för t ex lingon- eller tranbärssylt, som innehåller mycket benzoesyra och därför är okänslig för mögelsporer mm. Mer känsliga sorters sylt förvarar man ju hellre i små burkar, som kan förbrukas ganska snart efter öppning.

Desinfektion sker genom noggrann diskning, kokning av hela krusen (stora krus kan kräva en tvättgryta eller liknande att koka i), och sköljning med natriumbenzoatlösning.
Det har nog förekommit olika sätt att täcka dem, en variant har ju varit att hälla paraffin ovanpå sylten i kruset, paraffinet stelnar och bildar ett tätt lock.  En annan metod har varit att lägga över ren vaxduk som binds fast hårt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Förvara sylt i krus
« Svar #2 skrivet: 27 sep-20 kl 14:49 »
sylt i höganäskrus har jag aldrig sett. ser jag tillbaks hur det gjorts i min familj så visst syltades det i min barndom och både mor o min farmor hade välfyllda skafferier. Till sylt,konserverad frukt m.m användes glasburkar . Anledning var troligen att när de väl öppnats gällde det att det gick åt då det inte fanns kylskåp. Större krus användes till inläggningar typ gurka,grönsaker m.m som låg i ättikslag. Där höll det sej bra oavsett. på sextiotalet kom ju frysen (vet att mor hade andel i fryshus i kvarteret) så då bortföll det mesta i glasburkar frånsett sylt. Men mycket bär frystes ner o användes efterhand. sent sextiotal kommer jag ihåg första frysboxen som stod i förrådet. Efter det blev ju kyl o frys standard i hushållen. fryshusen som var vanliga 50-60-tal försvann efterhand o de flesta är väl idag rivna. Mor o far köpte nybyggt radhus runt -63. Det fanns ett mindre kylskåp men ej frys. Den kom senare i form av box som var det vanligaste på den tiden. Dock odlades det i trädgården,bär o frukt togs om hand och utfärder till skogen resulterade i lingon o blåbär o svamp. Barnens deltagande var regel. Nypon plockades från häcken som omgav trädgården och större mängder hallon o jordgubbar köptes genom självplockning som de flesta närliggande jordbruk erbjöd. Har kvar några Höganäskrukor. Används inte längre men de innehöll ättiksgurka och inlagd vitkål,morötter m.m . sk pickles. Allt sådant köps ju idag in då kostnaden är väldigt låg i förhållande till att odla själv.

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Förvara sylt i krus
« Svar #3 skrivet: 27 sep-20 kl 16:29 »
Tack snälla ni som gett mig svar. Då kör jag på glasburkar till sylten men kommer nog att testa lägga in min gurka i mina ärvda krus. Kan vara kul om dom kommer till användning o inte står o dammar.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Förvara sylt i krus
« Svar #4 skrivet: 27 sep-20 kl 18:30 »
det mesta som ligger i ättikslag klarar sig länge i krus. inlagda rödbetor är ju ett annat alternativ som åtminstone jag äter ofta.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Förvara sylt i krus
« Svar #5 skrivet: 27 sep-20 kl 22:49 »
Det finns en norrländsk konserveringsmetod som kallas vattenlingon. Det skulle nog fungera i krus om du kan ordna någon form av tätt lock.
Man lägger bären i en burk/flaska och fyller upp med kokt, kallt vatten så det täcker bären. Sen på med lock och förvara kallt och mörkt.
Grattis till källaren. Det är rikedom att ha en fungerande jordkällare.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Förvara sylt i krus
« Svar #6 skrivet: 28 sep-20 kl 08:31 »
Det finns en norrländsk konserveringsmetod som kallas vattenlingon. Det skulle nog fungera i krus om du kan ordna någon form av tätt lock.
Man lägger bären i en burk/flaska och fyller upp med kokt, kallt vatten så det täcker bären. Sen på med lock och förvara kallt och mörkt.
Grattis till källaren. Det är rikedom att ha en fungerande jordkällare.
Hur menar du? Om man fyller vatten över bären så flyter de väl upp? Eller ska burken vara placerad i ett krus, så burk med lock ligger i vatten?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Förvara sylt i krus
« Svar #7 skrivet: 28 sep-20 kl 15:09 »
1. Välj fina oskadade lingon. Skölj dem i durkslag med lite ättika i sköljvattnet.
2. Lägg bären i burken.
3. Häll det kokta kalla vattnet upp till kanten och sätt på locket. Spar lite av vattnet och fyll på. Luftbubblor kan komma upp och då finns plats för mera vatten.
Bären blir krispiga och syrliga.
Jag brukar rensa blåbär genom att slå dem i en bunke med vatten. De flesta sjunker till bottnen och skräpet lägger sig på ytan.

 

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Förvara sylt i krus
« Svar #8 skrivet: 29 sep-20 kl 09:30 »
Det lät spännande. Ska testa vattenlingon i ett krus o se hur det funkar. Jag är glad för att kunna använda källaren igen efter 10 år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser