Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan jag bleka vitvätten?  (läst 9974 gånger)

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Hur kan jag bleka vitvätten?
« skrivet: 31 jan-06 kl 13:24 »
Jag har köpt en banankartong med lakan och örngott på auktion (50:-) och nu jag ska tvätta i 90 grader eftersom den är använda. Tänkte också bleka dom för en del är lite gula.
Vilket är ett bra naturvänligt blekmedel för tvätten?

signe

  • Inlägg: 498
Re:Hur kan jag bleka vitvätten?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-06 kl 13:50 »
Koka dem med lite lut så blir de vita och fina, så gjorde vi förr. Men tänk på att koncentrerad lut är starkt frätande. Inga småbarn i närheten!

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Hur kan jag bleka vitvätten?
« Svar #2 skrivet: 01 feb-06 kl 23:04 »
Jösses lut  ???
Är det miljövänligt? Var får man tag i det?
Ska jag koka tvätten i en gryta?

Det är nog lite väl omständligt för mig (och jag vill inte förstöra min syltgryta ;D )

Finns det något annat sätt?

Myggan

  • Inlägg: 28
  • Why Be Normal When You Can Be Yourself?
Re:Hur kan jag bleka vitvätten?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-06 kl 10:17 »
Har inte testat det själv, men en vis kvinna inom det textila sade till mig en gång att solblekning funkar bra! Lägg ut dem på marken när det är soligt ute. Ännu bättre är att lägga ut dem på snön en solig dag!

Värt att prova?!

Eulalia

  • Gäst
Re:Hur kan jag bleka vitvätten?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-06 kl 10:51 »
hej
såvitt jag vet är lut (natriumhydroxid=kaustiksoda)  relativt miljövänligt och dessutom väldigt effektivt
Jag har testat det på lite av varje, bl.a. klädblekning, allmänn rengöring  och golvtvätt.
Tror att du kan köpa det på stormarknaden, på byggvaruhus, i färghandeln.

Använd en plasthink eller rostfritt.
OBS! Använd absolut inte andra metaller, då luten kan reagera med metallen och missfärga kläderna eller värre..
Använd handskar, lut är starkt frätande. Ha vinäger till hands ifall du råkar få frätande lösning på dig.
Nu låter det ju livsfarligt att bleka kläderna i lutvatten, men det är det inte, se bara till att inte använda för stark lösning, och se till att aldrig lämna lutvattnet där barn kan komma åt det.

läs mer om lut på Shenet: http://www.shenet.se/ravaror/natriumhydroxid.html

Solblekning har jag testat, det funkar ok.
Man kan använda en gnutta lut eller klor i vattnet innan man lägger ut trasorna i solen, men det är lite förädiskt, då det kan fläcka kläderna om solen är för stark (stor risk här)  eller om man glömmer bort dem för länge i solen.

Ett husmorstrix jag snappat upp på nätet men inte testat:
koka kläderna i mjölk (+vatten?), lägg ut dem i solen.för blekning. Tvätta därefter som vanligt. Om nån testar detta vill jag veta om det funkar!
« Senast ändrad: 09 feb-06 kl 10:57 av Eulalia »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Hur kan jag bleka vitvätten?
« Svar #5 skrivet: 11 feb-06 kl 14:07 »
Lut kan man göra av björkaska och vatten, i olika proportioner beroende på hur starkt lut man vill ha.

Gratis är gott...samt ett bra rengöringsmedel  :)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Hur kan jag bleka vitvätten?
« Svar #6 skrivet: 19 feb-06 kl 09:23 »
Hej!

Jösses lut  ???
Är det miljövänligt? Var får man tag i det?
Ska jag koka tvätten i en gryta?

Det är nog lite väl omständligt för mig (och jag vill inte förstöra min syltgryta ;D )

Finns det något annat sätt?

Lut och lut - det beror på vilken man tar. Det finns starka och svaga:

soda = natriumcarbonat = Na2CO3:
    starkt
natronlut = lutsten = natriumhydroxid = kaustiksoda = NaOH:
    mycket starkt
natron = natriumhydrogencarbonat = bicarbonat = NaHCO3:
    svagare
kalilut = kaliumhydroxid = KOH:
    mycket starkt
pottaska =  K2CO3:
   svagare

Vid hantering av kaliumhydroxid, soda och natriumhydroxid ska Du skydda Dig med skyddsglasögon och -handskar. Det finns riskt att Dina kläder blir sköra när Du inte hittar en lämplig (läs: svag) dosering - som alltid när man bleknar.

Natron är min mormors hushållslut. Hjälper mot allt, hörs det som. Är mycket svagt (används som bakpulver också) och det kan hända Du måste köra blekningen i omgångar. Men hellre för litet än upplösta kläder, eller hur. Natron är en naturprodukt från egypten, där de har saltsjöar (saltet är just natron) i öknarna.

Ingen av luttyperna jag nämnde är något miljöhot. I vattnet delar de på sig och det blir litet koldioxid (CO2) och vatten och grundämnen. Just koncentrationen är det som är vitsen med lut. De är inte giftiga i sig men farliga (frätande) när de är koncentrerade.

Lut från lövträdsaska (inte bara björk!) blir till den sk. "pottaskan".  Det måste vara lövträd för de innehåller inte så mycket kåda. Problemete med aska är att man inte kan fastställa styrkan på luten. Lut blir det alltid, men den kan vara för stark och den osäkerheten är ibland svår att leva med ;)

Genom hängande i solen bleknar man också. UV-ljusets energi och våglängd "skär" sönder smutspartiklarna.

Hej då
Martin
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 09:26 av martinki »

 

melles mamma

  • Gäst
Re:Hur kan jag bleka vitvätten?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-06 kl 09:53 »
ecover blekmedel :)  finns på hälsokost


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Jenny Donai Manitski

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser