Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mer tankar om att röka eget kött och fisk  (läst 5196 gånger)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #20 skrivet: 04 okt-20 kl 17:14 »
Vet inte om det är rätt tråd men försöker ändå . Tänkte bygga rök kåta för både varmt och kallrökning. Är det någon som har gjort det som kan gajda mig ?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #21 skrivet: 16 okt-20 kl 13:12 »
Ja vad vill du veta?

Jag har ett "utedass" med kamin. Kallrökning så är det bara man har ett långt rökrör in i "dasset". varmrök så har jag kaminen i "dasset" (99% av rökningarna är varma).
Röker med barkad björk eller alved. En termometer i "dasset" så man ser tempen är att föredra. Köttermometer kan vara bra till en början.
Jag brukar lägga mitt kött i 8-9% saltlake i tre dagar innan rökning. Torrsaltning funkar också men större felkälla i början.

 

Ebbe W

  • Inlägg: 17
    • Östergötland
SV: Mer tankar om att röka eget kött och fisk
« Svar #22 skrivet: 28 apr-24 kl 21:49 »
Har rökt färdigkokt julskinka i en stor klotgrill med snakemetoden. Blir toppen efter ca 2 timmar. Har använt trä från körsbärsträd... Torrsalta några dagar innan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser