Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Tapetsera på treetrex  (läst 4522 gånger)

Hootenanny

  • Inlägg: 22
Tapetsera på treetrex
« skrivet: 14 dec-08 kl 07:50 »
I ett rum som skall göras iordning så sitter det treetex på väggarna, och på treetexen sitter det några lager tapet, varav det yttersta är någon gammal vävtapet, som är målad och även spacklad här och där av föregående ägare.

Om jag drar bort tapetlagrerna följer en del treetex med, och det blir följaktligen lite ojämnt under. Tror ni att det går att tapetsera på lite ojämn treetex, eller ska man riva bort allting? Isåfall, vad ska man då ersätta treetexen med? Gips? Eller ny treetex?



godegården

  • Inlägg: 133
SV: Tapetsera på treetrex
« Svar #1 skrivet: 14 dec-08 kl 09:32 »
Kan du inte spackla igen de ojämnheter som uppstår efter att du har dragit bort tapeten?

Hootenanny

  • Inlägg: 22
SV: Tapetsera på treetrex
« Svar #2 skrivet: 14 dec-08 kl 09:46 »
Spackla på treetexen? Går det?

godegården

  • Inlägg: 133
SV: Tapetsera på treetrex
« Svar #3 skrivet: 14 dec-08 kl 09:47 »
Vet ej. Man kan ju lägga en renoveringgips utanpå. Då slipper man ta bort tapeten och behåller isoleringen i treetexen.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tapetsera på treetrex
« Svar #4 skrivet: 14 dec-08 kl 13:02 »
Spackla på treetexen? Går det?
Visst går det att spackla men risken är att man får små "öar" under tapeten om man inte är skicklig på att spackla, treetexen är ju inte jämn utan smårutig, om man sen slipar på den blir den ruggig så det är svårt att få det snyggt om man inte har handlag för det. Men jag har gjort det och sen tapetserat med en tjock strukturtapet ovanpå och det blev hur bra som helst.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sama

  • Inlägg: 71
    • Renovering av trähus
SV: Tapetsera på treetrex
« Svar #5 skrivet: 14 dec-08 kl 16:58 »

Annars kan man ju limma upp ett lager grålumppapp innan man tapetserar så får man en likadan struktur överallt.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Sågaren75

  • Inlägg: 203
SV: Tapetsera på treetrex
« Svar #6 skrivet: 15 dec-08 kl 12:11 »
treetex är rent ut sagt förjäkligt svårt att få ett fin resultat på det bästa är gips för att det inte släpper eller buktar sig.

agge

  • Inlägg: 231
SV: Tapetsera på treetrex
« Svar #7 skrivet: 15 dec-08 kl 18:23 »
Jag har tapserat på treetex.
Både vanlig tapet o glasfiberväv, det går åt mer lim än man tror.
Om där sitter en vävtapet så måste du  få bort allt från den. 
det går bra att spackla med sandspackel om inte hålen är jättestora/djupa isåfall är gipspulver bra.
Om du kan tänka dig en glasfiberväv tapet och sen måla den. så ta en  grovmönstrad
det blir väldigt bra för den döljer mycket skavanker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare (1 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser