Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenbrist...  (läst 1064 gånger)

varmavantar

  • Inlägg: 10
    • Småland
Vattenbrist...
« skrivet: 12 sep-19 kl 15:50 »
Hej! Nu har vattnet i brunnen till stallet sinat...igen... :( Jag tror att jag måste borra en brunn, den jag har nu är grävd och alldeles för liten för 5 hästar verkar det som... :( Har ni några bra tankar kring att borra brunn? Eller kan man göra den grävda brunnen större och djupare bara? Jag bor på ett stenrikt område, så det är mycket berg och sten överallt...
tacksam för svar! :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vattenbrist...
« Svar #1 skrivet: 12 sep-19 kl 16:48 »
Kolla hur djup din befintliga brunn är. Jämför med hur djupa de närmaste grannarnas brunnar är, och vad de har för erfarenheter av ev vattenbrist. Med hjälp av SGU:s brunnsarkiv kan du hitta uppgifter om åtminstone vad för borrade brunnar som finns i grannskapet. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

När det gäller att borra en brunn så bör man vara medveten om att kostnaden kan dra iväg om det är djupt ner till urberget så det behövs långa foderrör. Likaså kan det bli dyrt eller misslyckat om berget är av dålig kvalitet och svårborrat. Man kan också behöva se upp med vattenkvaliteten ur borrade brunnar, det är mer vanligt att man får problem med t ex hårt, metallhaltigt eller radonhaltigt vatten ur en borrad brunn än ur en grävd. Även där kan grannarnas erfarenheter vara mycket värda.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vattenbrist...
« Svar #2 skrivet: 12 sep-19 kl 18:56 »
Det kan ju vara så att de som grävt brunnen stannat innan de nått botten. Sondera med ett armeringsjärn eller dylikt så du vet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 6 användare
alternaiv, xaelanar, von tratt, Be, per.martinsson, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser