Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spånsug?  (läst 14063 gånger)

dicklund2

  • Inlägg: 18
spånsug?
« skrivet: 27 mar-06 kl 22:52 »
Är det någon som har erfarenheter av spånsugar?
Trött på att ha massor med spån och damm i snickarboden, använder en grovdammsugare idag, men det tar väl typ hälften bara...

Dom är lite väl dyra, men Jula har nu en för under 1000:-   15m3/min betalar man 3000:- så tar den 42m3/min. Märkbar skillnad antar jag. De på Clas Ohlsson tar även de ca 15m3, räcker det till för kap/gearsåg, bandslip, hyvel, bänksåg, bandsåg, svarv, osv...

Sen verkar det vara en lite snikvariant utan säck för spånet, bara en där även luften ska ut som jag förstått.

Å andra sidan så är jag bara där nån timme i månaden... ::)

Måste man verkligen ha 100mm slang? dyrt och klumpigt...

Någon som har erfarenheter?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:spånsug?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-06 kl 23:09 »
Välj efter motorstyrka istället för uppgiven kapacitet är mitt tips.
Det kan vara glädjesiffror.
Köp en med separata filter- och spånsäckar.
Jag har en sån med motor på 750 W, mindre kan man inte ha.
Sugkraften räcker bara till en maskin i taget.
De flesta maskiner med någon kapacitet har 100 mm anslutningar,
har man klenare blir det bara stopp och för stort sugmotstånd.
Jula's minsta kostar 1495 kr i senaste katalogen.
Den skulle jag inte rekommendera pga ovanstående.
Mellanmodellen för 1795 kr liknar min och är säkert ett bra köp.
Skulle jag köpa en ny idag skulle jag satsa på största modellen för 2995 kr.
Bra att kunna ansluta flera maskiner samtidigt.
Man får bra mycket mer maskin för 1200 spänn extra.
Särskilt vid svarven är det bra med stor sugkapacitet, eftersom man behöver en stor öppning där.
« Senast ändrad: 27 mar-06 kl 23:36 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

dicklund2

  • Inlägg: 18
Re:spånsug?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-06 kl 23:32 »
Tack för snabbt svar!
Mmm, det är den som Jula har "rea" på nu för 995:-
Jag kan nog leva med att flytta slangen eller nåt. Största felet tycker jag är att den bara har 1 säck för både spån och luft... Å andra sidan så är jag ganska snål också, gräns till dumsnål har jag lärt mig. ::) Men nästan dubbla priset för att få 2 påsar? Hmm...
Huvudsaken är iallafall att jag vet att den tar spånet från 1 maskin i taget.

Får se, ska ditåt på torsdag eller fredag, tar gärna emot mera förslag/erfarenheter innan dess.  

Testrapport kommer tillbaka om jag köper den.


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:spånsug?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-06 kl 23:38 »
Det blir sämre sugkapacitet ju fullare säcken blir med den varianten.
Jag tror det finns risk att du ångrar dig om du tar den.
Troligen därför den reas, pga få köpare.
Sen är det ofta praktiskt att slippa tömma säcken så fort den är full, utan istället fylla fler papp- eller plastsäckar.
« Senast ändrad: 29 mar-06 kl 02:09 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:spånsug?
« Svar #4 skrivet: 03 apr-06 kl 10:17 »
tack för informationen, skall nämligen strax hämta ut den mindre spånsugen från Jula men nu har jag börjat tänka till...  man har ju med åren lärt sig att kvalitet nästan alltid är vart pengarna så jag kanske skall gå upp ett steg.

Att ha en spånsug där man konstruktionsmässigt fyller/tjockar igen filtret när man använder den är ju ingen bra ide, varken för kapacitet eller filterfunktion, spec som jag kommer hyvla en hel del ek som dom påstår är hälsovådligt (vilket allt tydligen är numer...) och att köra luften genom ekspånen är ju  liksom lite onödigt...

 

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:spånsug?
« Svar #5 skrivet: 03 apr-06 kl 12:05 »
Särskilt slipdamm och sågspån sätter igen filtret snabbt så då behöver man bra kapacitet.

Jag satsar bara på kvalitetsmärken numera.
Hellre en begagnad märkesmaskin än en ny av slitochsläng-kvalitet.
En halvbra eller dålig maskin gör en bara förbannad varje gång man använder den, om den alls funkar.
Har köpt en hel del grejer på auktionssajten Tradera.
Håller man huvet kallt kan man göra fina fynd där.
På Blocket slipper man konkurrens med andra spekulanter, bara man är ute i tid.
Är man först att ringa på lågt prissatta grejer så får man dom oftast.
« Senast ändrad: 03 apr-06 kl 12:09 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

dicklund2

  • Inlägg: 18
Re:spånsug?
« Svar #6 skrivet: 15 apr-06 kl 21:06 »
Lovade rapport efter spånsugsköp.... Men jag köpte faktiskt inte den som var på rean, det var ju bara 1 påse och jag kände på mig att jag skulle ångra ett sånt köp.  Fortsätter leta efter en prisvärd sug med 2 påsar som passar min plånbok.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:spånsug?
« Svar #7 skrivet: 02 jun-06 kl 21:01 »
Synd att jag läste detta inlägg först nu....... Köpte nämligen spånsugen på JULA:s rea. Har ingen verkstad för tillfället och kan inte provköra den tyvärr...

Fick hem en annan order från Jula idag, en cirkelsåg dom har på rea för tillfället. Den verkar i alla fall vara ett fynd så de båda köpen kanske kompenserar varann :)
I samma order hade jag en hylsnyckelsats de också rear ut av  :)"proffskvalitet" :)
Den verkar vara ett riktigt kap faktiskt, så i slutändan kanske man blir nöjd till slut....

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:spånsug?
« Svar #8 skrivet: 03 jun-06 kl 01:26 »
ha! saknar forfarande spånsug men har nu Julas bandsåg och rikthyvel båda med rabatt, skall funka bra enligt träkonstnär jag känner, om det var kap/gir sågen med teleskop så tänkte jag på den den oxå, har bara inte plats...

Jula är som all postorder, vet du vad köper så gör du fynd annars  riskt för skräp, men J har visat sig farligt bättre än jag trodde.... fått en butik en kapp km hemifrån...

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:spånsug?
« Svar #9 skrivet: 14 jul-06 kl 16:27 »
har själv en ensäcks den suger sämre ju fullare säcken blir så en tvåsäckars är bra.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:spånsug?
« Svar #10 skrivet: 16 jul-06 kl 10:04 »

Några saker till, ansluter du tex en rikthyvel är det än viktigare att du har en rejäl spånsug, annars riskerar du ju att spån följer med hyveln upp igen i arbetsområdet....

Kontrollera oxå, fläktbladens konstruktion, om spånen passerar den och den är i plast så kan bladen slås sönder.. de skall hellst vara gjorda i tyg såsom gamla drivremmar var.

Dessutom skadar det inte att investera i en liten grenkoppling för en lös klenare slang som du kan använda som grovdamsugare  :)

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:spånsug?
« Svar #11 skrivet: 10 aug-06 kl 20:19 »
Clas Ohlson har dunderrea på utgående spånsugar just nu.

2 795:- mot ordinarie 4 995:- (1,1 Kw)

eller

1 698:- mot ordinarie 2 498:- (750 W)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser