Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara avelsäggen  (läst 1318 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Förvara avelsäggen
« skrivet: 21 feb-19 kl 22:17 »
Jag har nyss fått hem avelsägg via post. Behöver vänta tills söndag innan jag påbörjar kläckning. Dvs 2 & 1/2 dag bort. Jag vet att posthantering & dröjsmål påverkar kläckresultat, men hur förvarar jag dem allra bäst dessa dagar? I kyl eller i en svalare rumstemperatur? Blir ju en hel del temperaturskillnader längs med hela "kedjan"..

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Förvara avelsäggen
« Svar #1 skrivet: 21 feb-19 kl 22:42 »
Brukar ha dom i skafferiet som är ungefär mitt mellan rumstemp och kyltemp.  Sen lutar jag dom i kanske 30graders vinkel och byter vinkel ett par ggr om dagen. Vet egentligen inte om vinklandet gör nån nytta men nån så att man skulle göra så och jag gjort det och haft bra kläckningar .

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Förvara avelsäggen
« Svar #2 skrivet: 21 feb-19 kl 23:25 »
Brukar ha dom i skafferiet som är ungefär mitt mellan rumstemp och kyltemp.  Sen lutar jag dom i kanske 30graders vinkel och byter vinkel ett par ggr om dagen. Vet egentligen inte om vinklandet gör nån nytta men nån så att man skulle göra så och jag gjort det och haft bra kläckningar .

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tack för svar! Jag vinklar [emoji16] just nu står de i det svalaste utrymmet som håller +16 grader. Frågan är om det är svalt nog, eller om äggisarna borde in i kylen istället...
Vad tror du?

Postat med Alternativ.nu´s app


 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Förvara avelsäggen
« Svar #3 skrivet: 23 feb-19 kl 12:26 »
Har inget vetenskapligt på det men tror inte det är något fel på tempen.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare
köksträdgård, Be, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser