Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koskit/eller komposteringsalternativ  (läst 2973 gånger)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Koskit/eller komposteringsalternativ
« skrivet: 12 jun-05 kl 11:20 »
Eftersom vi blir med ko till hösten  :) funderar jag lite över den gödsel som blir. För vår del är det ca 2-3 kor som är aktuellt.

Gödselplatta kommer vi att ha men det läcker ju ändå ut en del näringsämnen.

Jag räknar med en djupströbädd av torv ev halm.

Korna kommer att vara ute mycket även vintertid när de så vill.

Skulle det kunna gå att istället för att lägga skiten på en öppen gödselplatta ha ett system med antingen tät tank typ varmkompostering funkar kanske bäst på vintern eller öppna komposter där man planterar gröngödslingsväxter ovanpå sommartid som sen rörs ner i komposten/utgör grund till en ny kompost innan den ska användas. Eller ev komposter med lucka ovanpå.
Runt komposterna skulle det kanske kunna fungera med växtlighet som suger upp läckande näring, djupa eller grunda rötter ?

Ska komposterna placeras direkt på backen eller ska vi gjuta en platta under med någon form av uppsamlingstank som sedan enkelt kan tömmas och renas i nån form av hemgjort reningsverk.
Alt att låta spillet gå igenom vår trekammarbrunn.

Skiten går ju att ta bort dagligen och läggas där vi vill ha den, vilket kan behövas eftersom de inte kommer att stå uppbundna.

Vi har ingen traktor så vi kommer inte att sprida dyngan över nån åker så en bra och fungerande lösning och så miljövänlig som möjligt behövs.

Nu kanske ni börjar förstå varför min gubbe inte strävar åt samma håll som jag  ;D ;D när han återigen ruskar på huvudet åt ytterligare en av mina "tokiga" idéer.

Bondmoran






Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Koskit/eller komposteringsalternativ
« Svar #1 skrivet: 15 jun-05 kl 13:10 »
Ska du ha de 3 korna på ströbädd?
-den mockas ju inte alls överhuvudtaget förrän den ska tas bort med traktor på sommaren!
-den blir ju mer eller mindre torr och läcker ju inget alls..
-det kommer att bli många kubikmeter ströbädd varje vår  ;) dvs
3kor behöver 660 kg halm i startmängd sedan 4 kg per dag gör att du behöver 3 ton halm att strö med.

Du kommer att få 24 kubikmeter ströbädd varje sommar  ;D

"Att låta spillet gå igenom vår trekammarbrunn" är inte tillåtet i Sverige!!
Böter väntar den som gör det.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Koskit/eller komposteringsalternativ
« Svar #2 skrivet: 15 jun-05 kl 13:19 »
 Jag tror att man kan få göra "stukor" av djupströbädden, men man bör prata med kommunen om placeringen först, och det kan kanske bero på hur man bor om man får göra det eller inte...
 Då lägger man ut en "limpa" av djupströbädden som bör luftas några ggr under sommaren, sen ska dyngan plöjas ned på hösten.
                     Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Koskit/eller komposteringsalternativ
« Svar #3 skrivet: 16 jun-05 kl 10:44 »
Det är inte samma regler för tre kor som för fler är svaret jag fått men låter det vara osagt om vad som verkligen gäller. Har beställt reglerna från jordbruksverket och djurskyddsmyndigheten eftersom det inte funkade att ladda ner då när jag testade.

Eftersom vi inte har traktor så räknar vi med att byta oftare. Och att blaffor plockas bort innan nytt stö lägges på alltså dagligen.

Halm hämtar vi gratis så ekonomiskt är inte det nått problem. Torv får vi också tag på till mycket förmånligt pris direkt från en täckt.

Alt med trekammarbrunn skulle vara att det är en separat brunn till djur-"spillet" , inte den vi har till våra "lyx"-vattenförbrukande toaletter mm, och att den är direkt kopplad till nått fungerande under komposten så spillet rinner ner där för senare omhändertagande ( ujuj vad fint det lät då  ;D )

Med läckaget menar jag det som sprids med regnvatten bla.

Korna kommer att ha fri tillgång till rasthage vintertid så en del hamnar ju ute.

Vi bor enskilt och placeringen skulle bli långt ifrån vår vattenbrunn som ligger högre upp i marknivå.
Inte sjönära heller bor vi som tur är med tanke på barnen.

Kompostlimpor har jag redan men inte med koskit, och det är ett utomordentligt bra kompostsystem.
Vi har inte heller någon åker att plöja ner gödseln eftersom vi utnyttjat all mark till beten.
Vi jobbar för mycket, anställning/säsongsarbete och eget båda två var för sig, med annat för att hinna sköta åkrar.
Har släktingar och vänner som kan ta hand om gödslet för nedplöjning om så vore aktuellt.

Jag vill ha ett alternativ så gödsel/kompost kan utnyttjas på maximalt sätt som passar oss och vår gårds alternativ.
Visst blir det mängder och kubik men inte på långa vägar som traditionellt djurantal ger.
Vi får väl kombinera flera olika lösningar.

I vanliga fall brukar jag bolla mina idéer med djurinspektören på kommunen men för närvarande är han sjukskriven och de har inte nån vikarie än.
Visserligen bor han inte så långt härifrån och brukade titta in då och då på fika ( klasskamrat till gubben ) men sen han blev sjuk har han inte varit hit så vi vill inte störa honom.

Vi använder massor med kompost till trädgården och vårt grönsaksodlande kommer att utökas från lilla hobbylandet till mer självhushållande, släkt/vänner tillgång när lösningen på vårt vattenproblem är löst, vilket är på gång nu.

Tack för infon :D om mängder halm, gödsel som går åt/blir till. Det är god hjälp för vår planering.

De vi känner som har kor har ju dem för mjölkproduktion och köttproduktion/utegångsdjur och har svårt att svara på vad som blir när det gäller så få kor. Deras tänkande är mer rationellt inkomstbringade men de har ju också helt andra kostnader/investeringar än vi har.

Bondmoran










Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Koskit/eller komposteringsalternativ
« Svar #4 skrivet: 20 jun-05 kl 23:46 »
Uppgifterna om ströbäddsgödselmängd som jag skrev
var alltså inte på mjölkkor utan på kvigor och på antalet 3 st.
För 3 st mjölkkor blir det nästan dubbla mängden av den siffra jag skrev..!

Räkna inte med att korna ska skita ute  ;D dom brukar gå in på ströbädden och skita!

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Koskit/eller komposteringsalternativ
« Svar #5 skrivet: 25 jun-05 kl 21:10 »
Hejsan  Rosa !

Upgifterna om mängderna trodde jag avsåg kor eftersom du skrev kor i ditt svar. Mjölkkor blir de inte eftersom ev kalvar får ta hand om mjölken. Kanske att vi ber att få några droppar så barnen kan prova på att ysta smör och göra ost. Men skiter gör de ju ändå  ;D korna alltså.

Eftersom vi inte är intresserade av att skicka till slakt eller sälja till stordrift kan vi inte ha för många kor.

Får hör ju inte hit men vår äldsta tacka är född 1995 och hon är pigg som en lärka. Älskar att "knycka" knäckebröd ur fickan  :D

Här får djuren åldras i lugn och ro och somna in på gården i sin vana miljö och tillsammans med dom som dom är vana att träffa.

Även fast mängderna blir det dubbla gav det mig en bra fingervisning så jag kan gå ett steg längre i mina funderingar/planeringar.
Kanske jag kan kompostera en del enligt min "galna" idé, lägga en del som stukor och låta någon bonde ta hand om resten.

Kompostjord har vi som sagt stor och ökande åtgång på både för eget bruk och till trädgårdsintresserade vänner.

Djuren äter dessutom ekologiskt foder och vi använder inget konstgödsel så komposten är extra uppskattad.

Det var ju lite naivt :'( att tro att det skulle flytta hit gäster som skulle  lämna skiten ute när ingen annan här gör det  ;D

Jag kanske skulle försöka lära dem gå på låda  ;D  ;D


Soliga kvällshälsningar
Bondmoran









Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Koskit/eller komposteringsalternativ
« Svar #6 skrivet: 28 jun-05 kl 11:42 »
Hejsan  Rosa !
Upgifterna om mängderna trodde jag avsåg kor eftersom du skrev kor i ditt svar.
Soliga kvällshälsningar
Bondmoran
Hej
..språkförbistringen frodas här.
Jag skrev ströbäddsuppgiften avsende kor för att jag avsåg kor dvs=dikor (som är likvärdiga kvigor i tabellen)
Och inte kor i mjölkproduktion=mjölkor.

Jag förstod utan att du skrev det i din fråga att du inte menade mjölkkor.
Utan kor som inte är mjölkkor dvs i det här sammanhanget då den andra gruppen "kor" dvs dikor och kvigor.

Eftersom jag är "lat"  :-[ orkade jag inte skriva den här långa förklaringen förra gången utan valde att skriva kvigor då det är samma mängd.
Men nu är det gjort, jag har förklarat kor <-> kor begreppet i det här sammanhanget.

Kohälsningar "lat-Rosa" som fortsättningsvis ska försöka skriva längre inlägg  ;D  
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser