Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotogenkamin slocknar  (läst 822 gånger)

HeddaB

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Fotogenkamin slocknar
« skrivet: 02 sep-19 kl 16:16 »
Har en gammal fotogenkamin i min fäbodstuga. Tror det är en Husqvarna. Den har fungerat oklanderligt i många år men senast jag skulle tända den så ville den inte. Brann en stund men sen slocknar den. Kan man rengöra den eller fixa den på något annat sätt, tro? Läste nåt om att rengöra regulatorn men jag har ingen aning om hur man gör? Nån som vet?  ::)
Bor på Södertörn med två katter av rasen Europé. Drömmer om ett eget torp där jag även kan ha höns och får.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fotogenkamin slocknar
« Svar #1 skrivet: 02 sep-19 kl 17:56 »
Några bilder på kaminen kan underlätta identifiering. Börja med att kolla att inte skorstenen eller kaminen själv är igensotad och åtgärda det först.  Om regulatorn/brännaren måste rengöras, så är det ungefär som att rengöra en förgasare till en förbränningsmotor. Det kanske går att googla fram sprängskisser och reparationsanvisningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
Sjul, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser