Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idiotfråga, hållfasthet, går detta (takisolering)?  (läst 1086 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Idiotfråga, hållfasthet, går detta (takisolering)?
« skrivet: 24 mar-18 kl 18:05 »
Börjar smått ge upp om hustaket nu, droppar in ända ned till undervåningen på nästan hela baksidan, så funderar starkt på att lägga om det helt och hållet, samtidigt skulle egentligen hela övervåningen + en bit av logen behöva isoleras ordentligt under taket, men det är omöjligt att komma åt allt från insidan och det blir även där i vilket fall massor av jobb med utregling även på insidan om man skall köra lösull. Jag vet inte om detta är helt galet eller ej, men funderade spontant om man ändå skall göra ett såpass stort ingrepp som det blir fråga om här med utreglingar och skit, går det att göra om det gamla taket så att det blir ett modernt tak med stenulls isolering, eller är hela den iden dömd att misslyckas redan från början?

Skulle vilja ha på i allafall kanske 60 cm över hela skiten om det gick, men har begränsat med pengar så det bör vara realistiskt att själv göra jobbet i så fall.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Idiotfråga, hållfasthet, går detta (takisolering)?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-18 kl 21:15 »
Hej
Gjorde något liknande 20 år sedan i huset där jag fortfarande bor. Rev av yttertaket, skottade bort 10 cm jord (=gamla isoleringen) Tätade så gott det gick nedåt. Salade på takstolarna 195 mm isolerade med stenull, skivor i 25-35 cm i snedtak och tak. Skillnaden efter var ungefär som att stänga dörren. Jag eldar flitigt i kakelugn och vedspis, har också en kanalfläkt alltid gående i badrummet uppe. Min teori är att konvektion (det blåser ut) drar ut mycket mer fukt i isoleringen om man inte har undertryck inne, än den fukt som diffunderar genom materialen. Inspekterar vinden regelbndet och aldrig sett något spår av fukt. Förutom precis nu, men det kommer utifrån på ett ställe och blir sommarens projekt att fixa.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Idiotfråga, hållfasthet, går detta (takisolering)?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-18 kl 09:01 »
Byt takstolar och sen förbered för lösullsisolering
Det kostar mer att isolera själv än att firma med lösullsisolering gör det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
javill, von tratt, Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser