Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga Hermelin/Lekatt  (läst 39389 gånger)

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
Fånga Hermelin/Lekatt
« skrivet: 07 jan-12 kl 11:56 »
Hej!

Någon som kan ge mig bra tips på var jag skall leta efter.....och vad jag bör använda...om jag vill fånga en Hermelin/Lekatt som håller till i/kring min lagård?

Tacksam för hjälp!
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #1 skrivet: 07 jan-12 kl 12:19 »
Det finns bra fällor. Kolla med kommunen, det finns kommunjägare som kan hjälpa dig om du har problem med vilda djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #2 skrivet: 07 jan-12 kl 13:07 »
minkfälla betad med rått kött borde funka bra, men vet inte om det är tillåtet eller om man måste ansöka om tillstånd först eller använda skyddsjägare från kommunen
Västgötamor

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 13:21 »
Hermelin jagas inte längre,men de fångades i vanliga råttfällor förr,fällan betad med rökt fläsk och fastspikad på en brädstump som lutades mot en vägg,på så vis fångas den ifrån rätt håll, levandefångst för råtta och mink funkar oxå. Frisläppning är att föredra då de är sällsynta,iallafall i mina trakter,
Fjäderfän och kaniner

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 22:56 »
 Min fråga kanske är dum. Jag undrar varför Du vill fånga hermelinen. Ja innan jag vet det ger jag inga råd.
 Jag tycker om hermeliner och vesslor, men har även fångat sådana tillsammans med min far när jag var väldigt ung.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 23:03 »
Hermeliner dödar höns och äter ägg,på avataren ser du varför hon vill få bort dem
Fjäderfän och kaniner

David97

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #6 skrivet: 07 jan-12 kl 23:05 »
Min fråga kanske är dum. Jag undrar varför Du vill fånga hermelinen. Ja innan jag vet det ger jag inga råd.
 Jag tycker om hermeliner och vesslor, men har även fångat sådana tillsammans med min far när jag var väldigt ung.

Han är rädd om sina fjädrar... Ja, hönor då :)

Har för mej att man får avliva om det är ett hot mot djuren? Annars kan man ju prata med kommunen så skickar dom en nog till kommun-jägare, som antagligen har godkända fällor och vet hur man fångar på ett bra sätt..

Vad är Lekatt för något?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #7 skrivet: 07 jan-12 kl 23:57 »
Lekatt är ett annat namn på hermelin.

Hur orolig måste man vara för hermelinen? Har sett  en här  och hönsen kommer ju om ett par månader.
Kan  man skydda sig utan att fånga den?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 03:02 »
Ett tag sedan man såg en Hermelin. Som sagt en fin naturupplevelse att skåda en Hermelin :D....tjaaa en Hermelin fångar man inte utan man ser till att bygga en robust hönsgård istället om man tycker sig ha problem med naturens varelser. Putsnät brukar rekommenders,även som tak. Klarar du inte av den uppgiften(typ tummen i handen :o) så går det kanske att använda en fälla som du kan fånga den levande och släppa ut den någon annanstans,så naturintresserade människor kan titta på denna fantastiska varelse. Har du trädgård? tänk då på att Hermelinen fångar sork som kan göra rejäl skada,rosorna bara försvinner ner i sorkhålen,äppelträden bara dör.......plommonträden likaså  :o

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #9 skrivet: 08 jan-12 kl 08:32 »
Han är rädd om sina fjädrar... Ja, hönor då :)

"Han"?
O sen kan jag fortfarande svara själv David  ;)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #10 skrivet: 08 jan-12 kl 08:46 »
Tack för alla svar!

Jo, det är såhär...att jag nyligen upptäckt spår efter Hermelin kring min lilla lagård, tillika bostad åt mina höns.
Hermelinen är inte alls ovanlig häromkring och man ser mycket spår efter den nu vintertid.

Jag har absolut ingenting emot rovdjur (tycker de är jättevackra och fascinerande att studera)....och är generellt av den uppfattningen att det är upp till mig att skydda mina djur så gott jag kan.
Har en rovdjurssäker hönsgård med nät-tak, nergrävt nät och el-tråd. När de är lösa på tomten, så är antingen jag och/eller min hund ute tillsammans med de (har mycket duvhök här).
Orsaken till min oro ang. Hermelinen...är att människor kring mig har erfarenhet av att de kan ta både ägg, kycklingar och vuxna höns.
Jag är medveten om dess positiva(för mig  ;) ) egenskaper i o med att den håller rent för möss o sork. (som vi också har määängder av här just nu)
Drömscenariot är ju att den fortsätter bo under min ladugård, håller rent för smågnagare och låter bli mina djur. Men finns det ngn. som kan garantera detta?  :)

I annat fall skulle jag gärna vilja fånga den och transportera iväg den någonstans en bit bort.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #11 skrivet: 08 jan-12 kl 08:52 »
Klarar du inte av den uppgiften(typ tummen i handen :o)

 ;D ;D Kunde inte hålla mig för skratt här  ;D
Nädå....min tumme sitter PÅ handen, precis där den skall vara....inte I handen  ;)
Har byggt hela hönsgården och gjort iordning/renoverat/inrett den gamla ladugården till hönshus alldeles själv, så det fixar jag nog  ;) ;D
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #12 skrivet: 08 jan-12 kl 09:16 »
Hej!

Hermelinen är en riktig sorkjägare som är bra att ha i sin närhet, när det gäller dens bytesdjur så tar den upp till ca. duvas storlek och har du större höns kan du vara trygg. Har man kycklingar så ska man anv. som nämnts tidigare "puts nät" till kycklingburar.
Att den ger sej på en duva t.ex. är det hungern som driver den till det, det hör inte till vanligheterna att den gör det under dom varma årstiderna. Tycker du ska bara låta den vara och se om den gör något skulle inte tro att den ställer till med något. Har haft hermelin vid mitt duvslag ett flertal gånger och har aldrig haft något problem med varken att den tar ägg eller kycklingar under dom drygt 40 år jag haft fjäderfän.

Hälsn.
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 09:27 »
;D ;D Kunde inte hålla mig för skratt här  ;D
Nädå....min tumme sitter PÅ handen, precis där den skall vara....inte I handen  ;)
Har byggt hela hönsgården och gjort iordning/renoverat/inrett den gamla ladugården till hönshus alldeles själv, så det fixar jag nog  ;) ;D
;D ;D Kunde inte hålla mig för skratt här  ;D
Nädå....min tumme sitter PÅ handen, precis där den skall vara....inte I handen  ;)
Har byggt hela hönsgården och gjort iordning/renoverat/inrett den gamla ladugården till hönshus alldeles själv, så det fixar jag nog  ;) ;D

Det var riktigt roligt ;) Jo, nog har DU tummen där man ska !!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #14 skrivet: 08 jan-12 kl 09:53 »
Det var riktigt roligt ;) Jo, nog har DU tummen där man ska !!!

 ;)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #15 skrivet: 08 jan-12 kl 10:01 »
Hej!

Hermelinen är en riktig sorkjägare som är bra att ha i sin närhet, när det gäller dens bytesdjur så tar den upp till ca. duvas storlek och har du större höns kan du vara trygg. Har man kycklingar så ska man anv. som nämnts tidigare "puts nät" till kycklingburar.
Att den ger sej på en duva t.ex. är det hungern som driver den till det, det hör inte till vanligheterna att den gör det under dom varma årstiderna. Tycker du ska bara låta den vara och se om den gör något skulle inte tro att den ställer till med något.

Är ju lite kluven ang. detta.
Nu är de flesta av mina höns just dvärghöns, så storleksmässigt faller de ju inom ramen för dess bytesdjur.
Det där med att låta den vara och vänta o se om den gör ngt? Då är det ju i så fall redan för sent.
Har bestämt mig för att försöka fånga den och transportera iväg den en bit om jag skulle lyckas.  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #16 skrivet: 08 jan-12 kl 10:36 »
Är ju lite kluven ang. detta.
Nu är de flesta av mina höns just dvärghöns, så storleksmässigt faller de ju inom ramen för dess bytesdjur.
Det där med att låta den vara och vänta o se om den gör ngt? Då är det ju i så fall redan för sent.
Har bestämt mig för att försöka fånga den och transportera iväg den en bit om jag skulle lyckas.  :)



Det är ju inte så att hermelinen tar allt du har i hönshuset som en t.ex. mård gör.
Bor du i Götaland eller södra Svealand så tror jag inte den ens skulle röra dina dvärghöns, har man långa perioder med sträng kyla "-10-" och det är ont om mat då skulle jag kunna tänka mej att den försöker ta en.
Hermelinen har svårt att avliva ett större byte tack vara att den har inte den kapaciteten i gapet, tänder. Den är anpassad för mössen och dess storlek. Håller man i en hermelin och tittar just på det här så förstår man.

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #17 skrivet: 08 jan-12 kl 10:43 »
Vi hittade en död utanför huset strax före jul.
Tror att grannens katt bitit ihjäl den ???
Ack vad liten den var.
M.a.o så har vi dem här, det har jag sett på spåren längre bort också.
Mina höns har iaf fått vara ifred.
Har hedemorahöns och två dvärghöns( Svensk och Hollänsk)
Vi har massor av möss ,ibland inne .
Turligt nog går grannens katter här , då vi inte kan hålla katt
pga makens allergi.
Hedemorahöns

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #18 skrivet: 08 jan-12 kl 11:52 »
Hermelin är inte samma sak som småvessla, hermelinen är i ekorresize nästan och kan döda höns,en småvessla tar möss o småfåglar och är en tillgång.
Fjäderfän och kaniner

 

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #19 skrivet: 08 jan-12 kl 12:58 »

Det är ju inte så att hermelinen tar allt du har i hönshuset som en t.ex. mård gör.
Bor du i Götaland eller södra Svealand så tror jag inte den ens skulle röra dina dvärghöns, har man långa perioder med sträng kyla "-10-" och det är ont om mat då skulle jag kunna tänka mej att den försöker ta en.
Hermelinen har svårt att avliva ett större byte tack vara att den har inte den kapaciteten i gapet, tänder. Den är anpassad för mössen och dess storlek. Håller man i en hermelin och tittar just på det här så förstår man.

Lars

Jag bor i norrland  ;)
...och oavsett vad du tror ang deras förmåga att ge sig på höns....så vet jag nu att de kan göra det. Har diskuterat ämnet med två personer med egen erfarenhet av det....och kommer försöka mig på samma fångstmetod som de använde. Minkfälla för levandefångst.....och förflyttning om jag skulle lyckas fånga den.

Enligt flera sidor som jag läst i letan efter fakta om hermelinen, (viltfakta.se, jägareförbundet.se m.fl.) så är den både kapabel till....och det är tydligen inte speciellt märkvärdigt/ovanligt att den tar bytesdjur som är betydligt större än den själv är.

Ur viltfakta.se`s information om hermelinen:

Födoval/ födobehov
 • allmänt: smågnagare, speciellt sork av släktet Microtus (t.ex. åkersork) och andra sorkar, men även möss.
• hermelin: sork (speciellt åkersork och vattensork), hardjur (speciellt kanin, även vuxna), fågel, insektsätare, insekter.
• småvessla: sork (ofta även skogs- eller ängssork), småfågel, hardjur (spec. unga kaniner).
• bägge är duktiga kättrare och kan plundra bon av fåglar och ekorre.
• ger sig relativt ofta på byten som är betydligt större än de själva (kanin, hönsfågel).
• en småvessla behöver dagligen äta en födomängd motsvarande 1/3 av sin egen vikt. En annan källa anger att en småvesslehona konsumerar mellan två och tre smågnagare per dygn.


Nu lämnar jag frågan om fångstmetod   :) (om ingen har ngt ytterligare bra, relevant tips att komma med såklart, de mottages alltid tacksamt  :))

....och frågar istället de som har kunskap i ämnet...om de kan tipsa mig om vad jag använder som bete, för bästa resultat?
Grimbart? Eller Statustrött?  :) Ni verkar kunniga i ämnet.
(har redan fått tips om detta också, men jag är alltid öppen för mera kunskap  :) )

Levnadsglad  :)

Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 3 användare
xaelanar, mommo, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser