Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för slags get är det här?  (läst 4298 gånger)

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Vad för slags get är det här?
« skrivet: 22 jul-07 kl 17:07 »
Hej!

Trots bra länkar och en del letande på internet har jag inte lyckats lista ut vad för slags get det här är. Det är en vän som lånat getter över sommaren och ingen tycks veta vilken ras det är. Getterna är just nu ca 60-70 cm höga (tror jag) men är inte fullvuxna.  En del är helt svarta, vita eller grå/bruna medan andra är blandfärgade som den på bilden.
Någon av er getexperter kanske kan hjälpa mig med undringen?  ::)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-07 kl 18:15 »
Ingen dvärgget med tanke på höjd och utseende  :). Gruff är väl mer hemma på lantrasgetter.......det är väl något diåt!?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-07 kl 22:03 »
Jag har faktiskt ingen aning alls. Han som lånat getterna är över åttio år och han har lånat dem av en bekant som har fäbod. 80-åringen tror att det var han som för en herrans massa år sedan tog med sig en skock getter till trakten (han sålde getterna så småning om) och att de här getterna härstammar ifrån dem. Han visste inte vad det var för slags getter då och ingen verkar ha brytt sig om att ta reda på det. Dvärgget har nämnts, men jag tycker inte det stämmer med de bilder jag hittat. Kanske någon blandras? Har kikat på lite andra raser också, men ingen "prick över i" än så länge.
Hur höga blir dvärggetter? Jag ska ta och kolla höjden på de här getterna lite noggrannare.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 22:03 »
Här är två till av dem
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-07 kl 22:56 »
Ser väl ut som tre unga lantrashuliganer  :) Och uppgiften om fäboden skvallrar väl om det också. För jag tror knappast man haft dvärg på en fäbod. Om det är färgerna som förbryllar, så finns hela färgskalan på lantgetter också. Den svarta med toggeburgermask (visst heter det så?) var ju hemskt vacker!

Vart låg fäboden förresten?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #5 skrivet: 23 jul-07 kl 16:32 »
Nä, dvärgget är det då rakt inte. De blir max 50 cm höga och ska vara kraftiga och knubbiga. Dessutom brukar de inte ha den mask i ansiktet som geten på första bilden har.
Jag har också för mig den masken heter toggenburg. Toggenburg getter är för övrigt väldigt fina..

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #6 skrivet: 23 jul-07 kl 16:47 »
dvärggetsgränsen brukar dras vid 55-58 cm om man skall vara petig........förövrigt var det inte min länk utan Balbinas som jag lånat  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #7 skrivet: 23 jul-07 kl 16:51 »
länken som jag svamlar om tillhörde visst inte denna tråden  :-[
utan getens fötter......
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

ninna b

  • Gäst
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #8 skrivet: 23 jul-07 kl 21:58 »
Hej, sådana getter som du har , har jag också. Det är lantrasgetter. Vi har en med Toggenburgteckning som kommer från Härnösand. Så har vi ett par svarta med vit streck på magen. Mamman till dom, en helvit get, kommer från Östersund. Så har vi några mindre långhåriga getter som kommer från Sollefteå och så har vi ett gäng stoora vita kvinns från Orust.  Det är kul med dom lokala avvikelserna som finns inom lantrasgetterna.  

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #9 skrivet: 23 jul-07 kl 22:32 »
Tack för alla svar!
Heter alltså rasen "lantrasget"  eller är det en typ av sån? Är det en vanlig ras?
Jag tror fäboden heter "Grunubergs fäbod" och ligger i Orsa kommun, Dalarna.
 :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #10 skrivet: 23 jul-07 kl 22:51 »
Svensk lantrasget, svensk lant, lantget...kärt barn..... Är väl de "vanliga" getterna man haft sen länge. Tid vis har man korsat in norsk lantras, lite saanen och annat (alp getter?) för nytt blod och för att få upp mjölkmängden. Man säger t.ex. att beige ål är en rest från saanenkorningen. Men det var lokala korsningar och den är rätt ursprunglig ändå. Färg och form varierar lokalt. Jag har några korta gracila från norr, med långa ben, smal hals, silkig lång ragg och runda stora juver som hoppar på berg och helst äter sly. Så har jag några tunga madamer, strävhåriga som terriers, släpiga juver, hoppar inte gärna och äter mer gräs än sly. De smala är lynniga mot varandra men väna och samarbetsvilliga mot människor. De kraftiga är mer tjurskalliga och misstänksamma. Det är allt så en ras, om än en lite brokig och ojämn skara.

Så har du de svenska allmogeraserna. Dom läser du bäst om på allmogesidan som finns under "getter" bland länkarna.

Vad säger ni andra om antalet lantgetter? Är det runt 3000-3500 numera? Torde i.o.f.s finna rätt många onumrerade..... Bidragsberättigad som utrotningshotad ras är den i alla fall. Om man har 7 eller fler i avel.

Grunubergs.....ah, det ska kollas upp  :) Intressant sånt. Tack!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #11 skrivet: 23 jul-07 kl 22:54 »
Här hittade jag lite. Är det den tro?

http://grunuberg.net/

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #12 skrivet: 23 jul-07 kl 23:15 »
Ja, det stämmer. Synd bara att hemsidan håller på att uppdateras så att man inte hittar bilder och info..
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #13 skrivet: 24 jul-07 kl 21:09 »
dvärggetsgränsen brukar dras vid 55-58 cm om man skall vara petig........förövrigt var det inte min länk utan Balbinas som jag lånat  :)

Ja om man ska vara petig så går nog gränsen för bockarna där någonstans. För getter brukar sägas 50 cm.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #14 skrivet: 26 jul-07 kl 09:47 »
http://www.ansi.okstate.edu/breeds/goats/

Denna länken har säkert förekommit någonstans tidigare också men här kan man titta på diverse olika sorter........
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #15 skrivet: 26 jul-07 kl 20:02 »
http://www.ansi.okstate.edu/breeds/goats/

Denna länken har säkert förekommit någonstans tidigare också men här kan man titta på diverse olika sorter........


Kanonbra länk....

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #16 skrivet: 28 jul-07 kl 23:43 »
Verkligen en bra länk! Har tittat på alla bilderna nu och ser att getterna jag undrade över verkar vara av någon slags lantrasget.  :)
Ska fortsätta gräva i det och se om jag kan luska ut något mer intressant.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #17 skrivet: 29 jul-07 kl 09:20 »
Mycket vacker teckning i ansiktena på de två getterna till vänster

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #18 skrivet: 09 aug-07 kl 23:09 »
Troligen hämtades ursprungsflocken i Bollnäs runt 1990-91 någon gång. Då trodde man att det var dvärgget. Sedan har getterna tydligen fått gå med andra typer av getter och säkerligen har det då blivit en del inkorsningar.  :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #19 skrivet: 18 sep-07 kl 20:11 »
Ser ut som svenska lantrasgetter för mina ögon.  Mina hade allehanda färger och mönster, och storlek och hårlag varierade också.  Jag tror det randiga ansiktet heter toggenburgerteckning, efter rasen Toggenburger (Schweiz, tror jag) som ser sådana ut.  Den klassiska är med ljus rand även i mitten, från pannan till nosen, men allehanda varianter finns.

     Egentligen borde man väl klassa djur som lantras dels efter härstamning, och dels efter egenskaper, förslagsvis skulle då beteckningen Lantras reserveras för djur som klarar tuffa perioder med svält och umbäranden med livet i behåll, men med minskad produktion.  De förädlade djuren har ju en tendens att fortsätta att producera om maten tryter, och så bli sjuka och till och med dö ...  Visst kallas egenskapen "härdighet"?

   Gruff, ål som tecken på Saanen var nytt för mig.  Jag trodde de var huvudsakligen vita?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vad för slags get är det här?
« Svar #20 skrivet: 20 sep-07 kl 00:24 »
Jo, det trodde jag med. Men tydligen så har dom en svagt beige ål. Har dock aldrig sett en i verkliga livet  :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser